Ηλεκτροκίνηση: Νέα σελίδα για τις μετακινήσεις στην Ελλάδα με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, «οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα κίνητρα που προσφέρει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Νέα σελίδα γυρίζει η χώρα μας στις μεταφορές με την ενεργοποίηση της πλατφόρμας «kinoumeilektrika.gov.gr», η οποία αποτελεί το επιστέγασμα (και τη συνέχεια) της εντατικής προσπάθειας που έχει ξεκινήσει εδώ και έναν περίπου χρόνο το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου και των προϋποθέσεων ανάπτυξης της αγοράς της ηλεκτροκίνησης.
Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται ψηλά στην ενεργειακή ατζέντα της ΕΕ και της ελληνικής κυβέρνησης και αυτή τη στιγμή συντελείται η πρώτη συστηματική προσπάθεια στη χώρα μας προκειμένου να μειωθεί το οικολογικό αποτύπωμα των μεταφορών. Η χρονική συγκυρία της «πράσινης στροφής» που επιχειρείται στην Ελλάδα είναι μάλλον ιδανική καθώς η υγειονομική κρίση έχει επιταχύνει τις επενδύσεις σε έργα και πολιτικές πράσινης ανάπτυξης.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα επενδυτικά fund θεωρούν ότι τα ιδιωτικά κεφάλαια θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αλλά όπως σημειώνουν, οι επενδυτές χρειάζονται μακροπρόθεσμες πολιτικές, οι οποίες θα αντικατοπτρίζουν τη συμφωνημένη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Σε αυτό ακριβώς το σημείο «κουμπώνει» και το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση και η πλατφόρμα «kinoumeilektrika.ypen.gr», η ενεργοποίηση της οποίας θα αποτελέσει και το εναρκτήριο λάκτισμα για την ανάπτυξη της αγοράς της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για μια αγορά η οποία είχε το όραμα αλλά στερούταν κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, ζήτημα το οποίο έχει πλέον λυθεί. Το έδαφος είναι στρωμένο, κάτι το οποίο διαφάνηκε και στα συνέδρια «Ecomobility Conferences» (και στο Eco-Fest 2020) που διοργανώνουν εδώ και τρία χρόνια η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ) σε συνεργασία με το Insider.gr.
Έντονο το επενδυτικό ενδιαφέρον
Πλήθος διεθνών και εγχώριων ομίλων προετοιμάζονται για να πάρουν μέρος στη μάχη για τη διεκδίκηση μέρους των απαιτούμενων έργων για τις υποδομές που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Ενεργειακές εταιρείες όπως η ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ, η Motor Oil, ο όμιλος Μυτιληναίου, η ΕΛΙΝΟΙΛ με έμφαση στα ελληνικά νησιά, σχεδόν όλοι οι ιδιώτες πάροχοι ρεύματος, η Fraport Greece, σούπερ μάρκετ, η εταιρεία ταξί BEAT, η Fraport Greece και πολλοί άλλοι καταστρώνουν τη στρατηγική τους. Από τη διεθνή «αρένα», ο αμερικανικός κολοσσός της Tesla δεν αποκλείεται να συμπεριλάβει την Ελλάδα στη μεγάλη «λεωφόρο ηλεκτρισμού» που ετοιμάζει. Η Blink Charging Hellas ετοιμάζει δίκτυο φόρτισης και τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και μάλιστα πριν από λίγες ημέρες παρουσίασε στην Αθήνα ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, το οποίο εκτείνεται από την Κρήτη μέχρι τη Θράκη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως είχε αναφέρει μιλώντας για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, «δεν πρόκειται για πρόγραμμα που εγκρίνει τις αιτήσεις των συμμετεχόντων με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Είναι ένα πρόγραμμα ανοικτό σε όλους, με μόνο κριτήριο την χρονική προτεραιότητα στην υποβολή του αιτήματος μέχρι την εξάντληση του ποσού των 100 εκατ. ευρώ. Η πλατφόρμα θα είναι ανοιχτή έως τις 31.12.2021 με την προϋπόθεση της διαθεσιμότητας των πόρων, όμως ανάλογα με τη δυναμική του προγράμματος και την απορροφητικότητα των πόρων, θα δούμε τι περισσότερο μπορούμε να κάνουμε. Εκτιμούμε ότι είναι μια δράση που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον χιλιάδων πολιτών και περιμένουμε μια δυναμική έναρξη από την ερχόμενη Δευτέρα. Θέλουμε να αναπτύξουμε μία νέα οικονομία γύρω από την ηλεκτροκίνηση, μία νέα αγορά. Με επιχειρηματικές συνεργασίες, συνέργειες, με νέες θέσεις εργασίας. Να δώσουμε το στίγμα μιας φιλόξενης στις επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας χώρας. Απώτερος στόχος μας είναι μείωση των ρύπων που εκπέμπονται από τον γηρασμένο Ελληνικό στόλο, η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις, η προστασία της δημόσιας υγείας».
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, «οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα κίνητρα που προσφέρει το πρόγραμμα και να “κινηθούν ηλεκτρικά”». Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως αναφέρουν οι ίδιοι παράγοντες, ο νόμος προώθησης της ηλεκτροκίνησης (ο οποίος έχει τεθεί σε ισχύ εδώ και ένα μήνα) θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο και για άλλα κράτη τα οποία βρίσκονται «πίσω» στον τομέα αυτό. Απόδειξη της θετικής ανταπόκρισης της αγοράς αλλά και των άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενων φορέων (Ινστιτούτα, Σύλλογοι, Ακαδημαϊκή Κοινότητα) είναι ότι στα σχόλια της διαβούλευσης συμπεριλαμβάνονται τεκμηριωμένες προτάσεις για επιπλέον ενέργειες, οι οποίες στην πλειοψηφία τους θα μπορούσαν να υιοθετηθούν σε έναν «δεύτερο χρόνο» καθώς θα αναπτύσσεται η αγορά. Κοινός παρονομαστής των σχολίων που αναρτήθηκαν είναι ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μια «πολύ καλή προσπάθεια για την ηλεκτροκίνηση». Παρά το γεγονός ότι δεν διατυπώθηκαν σημαντικές διευκρινιστικές ερωτήσεις (κάτι το οποίο μαρτυρά και την αρτιότητα του νόμου), έγιναν προτάσεις που αφορούν σε ειδικές κατηγορίες (ζητήθηκε για παράδειγμα να βοηθηθούν οι εταιρείες που έχουν την δυνατότητα να αντικαταστήσουν τα μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων -van έως 3,5 τόνους- τους με ηλεκτροκίνητα, εγκαθιστώντας φωτοβολταϊκά για τις μονάδες φόρτισης των Η/Ο) ενώ έγιναν και προτάσεις διεύρυνσης της χρήσης των καθαρών καυσίμων όπως είναι η προώθηση της χρήσης οχημάτων υδρογόνου ως καύσιμο κίνησης. Ένα άλλο θέμα που αναδείχθηκε είναι εκείνο της διαχείρισης της στάθμευσης σε σχέση με τους χώρους που διατίθενται στους πεζούς.
Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα
Οι όροι ένταξης στο πρόγραμμα είναι ακριβώς οι ίδιοι με εκείνους που είχε παρουσιάσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατά τη συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει στις 29 Ιουλίου και συγκεκριμένα:
Συμμετοχή στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μπορούν να αιτηθούν οι παρακάτω κατηγορίες:
1. Φυσικά πρόσωπα μη ασκούντα επιχειρηματική δραστηριότητα, τα οποία μπορούν να αγοράσουν ή να μισθώσουν μέσω σύμβασης μακροχρόνιας μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικό όχημα ΙΧ .
2. Ιδιοκτήτες Επιβατικών Δημοσίας Χρήσης-ΤΑΞΙ οχημάτων.
3. Νομικές οντότητες ανεξαρτήτου μορφής (ατομικές, ΑΕ, ΙΚΕ, ΕΕ, ΟΕ, ΕΠΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχείρηση). Για την συγκεκριμένη κατηγορία παρέχεται η δυνατότητα επιλογής έως τριών οχημάτων ή έως έξι εφόσον η εταιρία διαθέτει δραστηριότητα σε νησιωτικό δήμο.
Αναλυτικότερα για τους όρους και τις προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα kinoumeilektrika.gov.gr πατήστε εδώ.
insider.gr