Γιατί η άνοδος της τιμής του πετρελαίου… προσπέρασε τον Πρίνο – Το αρνητικό ρεκόρ και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών
Η πίεση για την μοναδική παραγωγή υδρογονανθράκων στην Ελλάδα γίνεται όλο και πιο ασφυκτική, παρά την άνοδο των τιμών πετρελαίου τους τελευταίους μήνες. Μια άνοδος που χάνεται για τον Πρίνο εξαιτίας της φθίνουσας παραγωγής, καθώς σύμφωνα με παράγοντες, για την εξόρυξη των διαπιστωμένων αποθεμάτων πετρελαίου χρειάζονται συνεχείς επενδύσεις οι οποίες δεν είναι δυνατό να χρηματοδοτηθούν στην παρούσα συγκυρία.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν, ότι είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Μάιο, όταν και είχε βυθιστεί στα 20 δολάρια ανά βαρέλι, η τιμή του πετρελαίου έχει ανακάμψει σημαντικά, στα 48 δολάρια, χωρίς βεβαίως να έχει φτάσει σε επίπεδα που να αποτελούν κίνητρο για τις τράπεζες να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στον τομέα.
Είναι όμως εξίσου χαρακτηριστικό, συμπληρώνουν παράγοντες, ότι στο εννιάμηνο, η μέση ημερήσια παραγωγή στον Πρίνο έπεσε στα 1.900 βαρέλια πετρελαίου, ενώ υπήρξαν και διαστήματα, ειδικά στο τρίτο τρίμηνο, στο οποίο η παραγωγή κινήθηκε προς τα 1.000 βαρέλια. Όλα αυτά, όταν λόγω χαμηλής ποιότητας, το πετρέλαιο του Πρίνου πωλείται στην αγορά (BP) με discount περί τα 7 δολάρια ανά βαρέλι.
Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά, στην κορύφωση του μεγάλου γεωτρητικού προγράμματος της Energean το 2018, η ημερήσια παραγωγή είχε ξεπεράσει τις 4.000 βαρέλια ημερησίως, φθάνοντας σε επίπεδα ρεκόρ μετά την προ 20ετίας αποχώρηση των Καναδών. Το 2019 η μέση παραγωγή είχε διαμορφωθεί στα 3.300 βαρέλια, καθώς στη διάρκεια της χρονιάς ολοκληρώθηκε το γεωτρητικό πρόγραμμα χωρίς να είναι οικονομικά βιώσιμη η συνέχισή του.
Το αρνητικό ρεκόρ…
Το 2019 η Energean είχε «μπει μέσα» 71 εκατ. δολάρια από τη λειτουργία του Πρίνου, ενώ η κατάσταση επιδεινώθηκε με την πανδημία του κορωνοϊού που έπληξε δραματικά τις τιμές. Μάλιστα, το πρώτο φορτίο της φετινής χρονιάς από τον Πρίνο είχε πουληθεί στην αδιανόητη τιμή των… 9 δολαρίων ανά βαρέλι, η οποία αποτέλεσε ιστορικό αρνητικό ρεκόρ στη 40χρονη ιστορία του Πρίνου.
Η Energean, η οποία από το 2009 στον Πρίνο έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις που έχουν ξεπεράσει το μισό δισεκατομμύριο δολάρια παρουσίασε την δραματική κατάσταση στην κυβέρνηση και στα Ενδιαφερόμενα Μέρη (stakeholders) στην κοινωνία της Καβάλας. Τον Ιούνιο, υπέβαλε επιχειρησιακό σχέδιο για τη διάσωση του Πρίνου, το οποίο έχει ως προαπαιτούμενα την χρηματοδότηση τουλάχιστον με 75 εκατ. προκειμένου να διασφαλιστούν οι επενδύσεις που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του κοιτάσματος Έψιλον ώστε να αυξηθεί η παραγωγή, την ριζική αναδιάρθρωση της λειτουργίας του Πρίνου ώστε να είναι λιγότερο εκτεθειμένος στις διακυμάνσεις των τιμών, την ενίσχυση του με σειρά projects όπως η Υπόγεια Αποθήκη καθώς και η λειτουργία του με φιλικότερο τρόπο προς το περιβάλλον (δέσμευση εκπεμπόμενων ρύπων και επανεισπίεσή τους στο κοίτασμα).
Ήδη, η εταιρεία ήρθε σε συμφωνία με την ΔΕΗ και προμηθεύεται το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που χρειάζεται για τις θαλάσσιες εξέδρες του Πρίνου και τις χερσαίες εγκαταστάσεις στη Νέα Καρβάλη Καβάλας από 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σε μια εξέλιξη που ισοδυναμεί με την αποφυγή έκλυσης περίπου 25.000 τόνων διοξειδίων του άνθρακα στην ατμόσφαιρα ετησίως.
Η γραφειοκρατία των Βρυξελλών
Το πλάνο της Energean, όπως αναφέρουν πληροφορίες, έχει τύχει θετικής ανταπόκρισης από την κυβέρνηση, η οποία άλλωστε αντιλαμβάνεται ότι οι συνέπειες από ένα λουκέτο στον Πρίνο θα ήταν οδυνηρές, τόσο σε κοινωνικό επίπεδο (270 εργαζόμενοι στην Καβάλα) όσο και σε οικονομικό: Πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ είναι το προϊόν της δραστηριότητας στην εθνική και την τοπική οικονομία από το 2008 ως σήμερα, ενώ τεράστια είναι τα κόστη αποκατάστασης της περιοχής με την αποψίλωση των εγκαταστάσεων και το σφράγισμα των γεωτρήσεων.
Ωστόσο, όπως εξηγούν παράγοντες με γνώση της υπόθεσης, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες με την εμπλοκή και των αρμόδιων οργάνων της Κομισιόν είναι χρονοβόρες και η θηλιά στον Πρίνο, όσο περνά ο καιρός, σφίγγει. Σε βαθμό, μάλιστα, που πηγές της αγοράς εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους ότι το συγκρότημα δεν θα μπορέσει να «γιορτάσει» τα 40 χρόνια παραγωγής τον προσεχή Φεβρουάριο…
(του Χρήστου Κολώνα, euro2day.gr)