Η υπερπροσφορά χωρητικότητας «βουλιάζει» τους ναύλους σε τάνκερ και πλοία μεταφοράς LPG
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις των αναλυτών για την ανάκαμψη των ναύλων στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς LPG, κυρίως εξαιτίας της αυξημένης προσφοράς χωρητικότητας, που δεν αντισταθμίζεται από τις προβλέψεις για την εξέλιξη της ζήτησης μεταφοράς φορτίων.
Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων έχει ως αποτέλεσμα οι αναλυτές να εκτιμούν ότι οι ναύλοι να αναμένεται να παραμείνουν χαμηλά, τουλάχιστον μέχρι και τα μέσα του 2018 ή και περισσότερο.
Η ζήτηση για χωρητικότητα στα τάνκερ θα αυξηθεί λιγότερο από την προσφορά
Σε μείζον ζήτημα για την αγορά αναδεικνύεται η υπερπροσφορά χωρητικότητας στα τάνκερ. Μάλιστα, η υπερπροσφορά θεωρείται μεγαλύτερο πλήγμα για την αγορά ακόμα και από τη διεθνή συμφωνία για τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου, αφού ιδίως η αμερικανική παραγωγή υπερκαλύπτει τις σχετικές πιέσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αναμενόμενες παραδόσεις νεότευκτων πλοίων VLCC και suezmaxes τους επόμενους 18 μήνες είναι πολλές και θεωρείται σίγουρο ότι θα πιέσουν τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα.
Στην τελευταία έκδοση του «Tanker Forecaster», η Drewry εκτιμά ότι η μειωμένη παραγωγή πετρελαίου από τις χώρες του ΟΠΕΚ και τις υπόλοιπες που συμμετέχουν στη συμφωνία για την περιστολή της πετρελαιοπαραγωγής, καθώς και η αυξανόμενη προσφορά χωρητικότητας των δεξαμενόπλοιων, θα κρατήσουν χαμηλά τους ναύλους, παρά την αύξηση των εξαγωγών αργού πετρελαίου από χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Νιγηρία.
Η Drewry εκτιμά ότι η πετρελαϊκή παραγωγή των ΗΠΑ θα αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια και οι εξαγωγές θα έχουν προορισμό κυρίως την Ασία, κάτι που εκτιμάται ότι θα επιδράσει θετικά στη ζήτηση για χωρητικότητα στα δεξαμενόπλοια, λόγω των αυξημένων αποστάσεων που θα πρέπει να καλυφθούν. Το ίδιο ισχύει και για τις εξαγωγές από τη Νιγηρία και τη Βραζιλία προς την Ασία.
Παρόλα αυτά, η Drewry εκτιμά ότι η αναμενόμενη αύξηση των εξαγωγών σε μεγάλες αποστάσεις δεν θα είναι αρκετή για να αυξήσει τους ναύλους στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Ένας επιπλέον αποτρεπτικός παράγοντας είναι το γεγονός η πρόσφατη διετής αναβολή της Σύμβασης του Ballast Water Management, που εκτιμάται ότι θα επιβραδύνει τη διάλυση ορισμένων δεξαμενόπλοιων, με αποτέλεσμα η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου να διατηρηθεί στα σημερινά επίπεδα μέχρι το 2020. Κάποιοι αναλυτές, μάλιστα, εκτιμούν ότι για να αυξηθούν οι τιμές των ναύλων, θα πρέπει το 6% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενοπλοίων να πάει στα διαλυτήρια μέχρι το 2020.
Όπως σημειώνει ο Rajesh Verma, επικεφαλής αναλυτής της Drewry , «ενώ το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 6% περίπου τη διετία 2017-2019, η ζήτηση χωρητικότητας αναμένεται να αυξηθεί σχετικά ταχύτερα κατά 7% λόγω της αύξησης των αποστάσεων. Καθώς όμως η προσφορά χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων θα αυξηθεί την ίδια περίοδο άνω του 13% , θα καταγραφεί μείωση στα ναύλα».
Οι χαμηλοί ναύλοι μειώνουν την αξία των μεγάλων πλοίων μεταφοράς LPG
Στην τελευταία έκδοση του LPG Forecaster, η Drewry εκτιμά ότι οι χαμηλοί ναύλοι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς LPG ενδέχεται να επιφέρουν μείωση της αξίας των μεταχειρισμένων πλοίων κατηγορίας VLGC (Very Large Gas Carrier) τον επόμενο χρόνο.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, η μεγάλη αύξηση του στόλου αναμένεται να διατηρήσει για μέχρι και τα μέσα του 2018 τη σημερινή εικόνα, βάσει της οποίας τα έσοδα των πλοίων στην spot αγορά βρίσκονται σε κατώτερα επίπεδα από τα λειτουργικά τους κόστη.
Οι μειωμένες παραγγελίες για νέα πλοία που καταγράφονται τους τελευταίους 18 μήνες, αναμένεται ότι θα οδηγήσουν σε ανάκαμψη της αγοράς μετά το β’ τρίμηνο του επόμενου έτους, καθώς θα παρατηρηθεί μείωση στον ρυθμό ανάπτυξης του στόλου.
Δεδομένων των χαμηλών ναύλων που προβλέπονται στην αγορά των LPG πλοίων τους επόμενους δώδεκα μήνες, ο Shresth Sharma, αναλυτής της Drewry σημειώνει ότι αναμένεται η μείωση στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, κατηγορίας VLGCs το επόμενο έτος μπορεί να φτάσει και το 8%.
πηγή: energypress.gr