Το πετρέλαιο σε χαμηλό 12ετίας: Τι σημαίνει για την τιμή στην αντλία
Την ώρα που οι αναλυτές της διεθνούς αγοράς πετρελαίου συναγωνίζονται στα στοιχήματα για την πορεία της τιμής του μαύρου χρυσού, το βέβαιο για τους καταναλωτές είναι ότι αυτή τη στιγμή το προϊόν βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το 2004, έχοντας καταγράψει στις αρχές της εβδομάδας χαμηλό 11ετίας στα 35,98 δολάρια (Brent). Από τα υψηλά του Μαΐου όταν το brent βρέθηκε ακόμη και πάνω από τα 65 δολάρια, η πτώση είναι της τάξης του 45%.
Στα τέλη Μαΐου, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στο 1,559 ευρώ το λίτρο ενώ το diesel κίνησης στο 1,247 ευρώ το λίτρο (πανελλαδικοί μέσοι όροι. Την περασμένη εβδομάδα η τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,384 ευρώ το λίτρο και η τιμή του diesel κίνησης 1,065 ευρώ το λίτρο. Έχουμε δηλαδή στην αντλία μια μείωση της τάξης του 10 -15%.
Πως εξηγείται λοιπό το φαινόμενο και τι έχουν να ωφεληθούν στην τελική οι καταναλωτές από την πτώση των τιμών.
Καταρχάς να υπογραμμίσουμε ότι η σύγκριση λιανικής τιμής βενζίνης με την τιμή του brent είναι αυθαίρετη και γίνεται ενδεικτικά για να αποτυπώσουμε τη γενικότερη τάση. Και αυτό διότι η τιμή της βενζίνης συναρτάται όχι με την τιμή brent αλλά από την τιμή που επικρατεί στην περιοχή της Μεσογείου για το προϊόν. Ακόμη και έτσι λοιπόν, το κόστος του πετρελαίου, σε σχέση με το τελικό προϊόν που αγοράζουμε εμείς ως καταναλωτές στα πρατήρια βενζίνης, είναι ένα μόνο κλάσμα. Το μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής που πληρώνουμε αναλογεί σε δασμούς, ΕΦΚ και ΦΠΑ. Μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος της φορολογίας δηλαδή ο ΕΦΚ είναι σταθερός, όπως συμβαίνει και σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα ακόμη και εάν το πετρέλαιο κόστιζε μηδέν και διυλιστήρια, εταιρείες, πρατήρια δεν έβγαζαν ούτε ένα σεντ, και πάλι περίπου 80 σεντς το λίτρο, μόνο από τον ΕΦΚ και τον ΦΠΑ επί του ΕΦΚ!
Επίσης ένας σημαντικός παράγοντας που δεν αποτυπώνεται στην τιμή του πετρελαίου είναι η ισοτιμία ευρώ δολαρίου, η οποία έχει διαφοροποιηθεί με το δολάριο να ενδυναμώνεται σε σχέση με το Μάιο (όπου η ισοτιμία ευρώ δολαρίου είχε φτάσει και το 1,14).
Εν κατακλείδι μια μείωση της τάξης του 50% στην τιμή του πετρελαίου, είναι απολύτως λογικό να φτάνει στην αντλία του πρατηρίου βενζίνης αρκετά “κουτσουρεμένη” και να οδηγεί σε πτώση της λιανικής τιμής της τάξης του 15%.
Σημειώνεται τέλος ότι με βάση τις αναρτημένες τιμές στο παρατηρητήριο τιμών, όποιος θελήσει σήμερα να βάλει καύσιμο στο αυτοκίνητό του θα πληρώσει ένα εύρος τιμής από το 1,25 έως 1,36 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη (έως 1,49 ευρώ το λίτρο για τις ενισχυμένες με πρόσθετα βενζίνες) ενώ το diesel κίνησης κυμαίνεται από 0,89 ευρώ το λίτρο μέχρι 0,99 ευρώ το λίτρο (που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 1,19 ευρώ το λίτρο για τα πετρέλαια με πρόσθετα). Τέλος το υγραέριο ξεκινά από το 0,615 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 0,769 ευρώ (σύμφωνα με τις τιμές που αναρτώνται στο παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου ανάπτυξης).
(Χ. Φλουδόπουλος, capital.gr, 24/12/2015)