Συνθετικά καύσιμα: Για οδηγούς με γερά πορτοφόλια η «νέα» βενζίνη, θα φτάσει 2,8 ευρώ ανά λίτρο
Η Ευρωπαϊκή Ένωση άναψε πράσινο φως για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθώς η Γερμανία ήρε το βέτο της. Ωστόσο, το Βερολίνο πήρε ως «αντάλλαγμα» την εξαίρεση για τα συνθετικά καύσιμα που θα παραχθούν μελλοντικά.
Μετά την οριστική απόφαση να μπορούν να πωλούνται στην Ευρώπη, μετά το 2035, αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αρκεί να χρησιμοποιούν αποκλειστικά συνθετικά καύσιμα, ανοίγει ο δρόμος για αυτού του είδους τα καύσιμα το επόμενο διάστημα.
Μεγάλη μερίδα των επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών θεωρούν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι η πιο αποτελεσματική λύση για την μείωση των εκπομπών ρύπων, όμως υπάρχει και η άλλη πλευρά που αναφέρει ότι με τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούν τα νέα οχήματα να γίνουν κλιματικά ουδέτερα. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο στόχος για την κλιματική ουδετερότητα έχει οριστεί για το 2050.
Ερευνητές αναφέρουν ότι αν τα καύσιμα (βενζίνη- πετρέλαιο) θα μπορούσαν να παραχθούν από ανανεώσιμες πρώτες ύλες όπως το καλαμπόκι, η ελαιοκράμβη, το σιτάρι και το φοινικέλαιο θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων. Όμως κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα. Στην Ασία και τη Νότια Αμερική, για παράδειγμα, τα δάση θα εξαφανίζονταν και στη θέση τους θα έμπαιναν τέτοιες καλλιέργειες. Από την άλλη, ωστόσο, τα συνθετικά καύσιμα χρησιμοποιούν και υδρογόνο, το οποίο βρίσκεται άφθονο στη φύση.
Για να διασφαλιστεί ότι οι κινητήρες τους δεν θα καταστραφούν, οι ιδιότητες των συνθετικών καυσίμων θα πρέπει να είναι παρόμοιες με αυτές που έχουν σήμερα για τα συμβατικά καύσιμα, όπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Το σίγουρο είναι ότι τα συνθετικά καύσιμα σταδιακά θα καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό σε βάρος των συμβατικών. Αυτό θα επιτρέψει ταυτόχρονα την απρόσκοπτη λειτουργία των σημερινών κινητήρων και τη σταδιακή μείωση των εκπομπών CO₂.
Επίσης, τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να μεταφερθούν χωρίς απώλεια και να διανεμηθούν μέσω του δικτύου πρατηρίων καυσίμων που υπάρχει σήμερα χωρίς επιπλέον κόστος.
«Φτωχότερη απόδοση των συνθετικών καυσίμων»
Βασικό μειονέκτημα αποτελεί η φτωχότερη απόδοση των συνθετικών καυσίμων. Αυτό οφείλεται σε απώλειες ενέργειας κατά τη μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε συνθετικό καύσιμο. Ως εκ τούτου, η ανάγκη για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων είναι μεγαλύτερη από την περίπτωση που η ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιούταν απευθείας για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Επομένως είναι σημαντικό να παράγονται συνθετικά καύσιμα σε περιοχές όπου ο ήλιος και ο άνεμος αποτελούν βασικές διαθέσιμες πηγές ενέργειας το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου.
Μάλιστα συμφωνήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργηθεί μια νέα κατηγορία οχημάτων που θα μπορεί να λειτουργήσει μόνο με συνθετικά καύσιμα έως το φθινόπωρο του 2024. Μένει τώρα να δούμε αν θα υπάρχει επάρκεια αυτού του νέου είδους καυσίμου, αλλά και την τιμή που θα έχει, καθώς σήμερα είναι ακριβότερο από την τιμή της βενζίνης.
Η «νέα» βενζίνη θα φτάσει κοντά στα 3 ευρώ το λίτρο
Υπάρχουν ήδη αρκετές αναφορές που υποδηλώνουν ποια θα είναι η εκτιμώμενη τιμή των e-fuels (συνθετικών καυσίμων). Για παράδειγμα, όπως αναφέρει το autotriti.gr, μια πρόσφατη μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT) δείχνει ότι τα συνθετικά καύσιμα θα κοστίζουν περίπου 2,80 ευρώ ανά λίτρο το 2030. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι περίπου 50% ακριβότερα από την τρέχουσα τιμή της βενζίνης (1,9 ευρώ το λίτρο στην Ελλάδα).
Ένα ρεζερβουάρ με e-fuel 75 λίτρων θα κοστίζει περίπου 210 ευρώ το 2030, ενώ ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων θα κόστιζε 140 ευρώ. Σε αυτές τις τιμές, τα συνθετικά καύσιμα θα γίνουν ένα είδος πολυτελείας που διατίθενται μόνο σε άτομα που είναι πλούσιοι ή πρόθυμοι να επενδύσουν πολλά χρήματα με αντάλλαγμα το γέμισμα του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους.
Το 2024, η τιμή των e-fuels, θα είναι ακόμη υψηλότερη, αν και δεν υπάρχουν στοιχεία που να το αποδεικνύουν. Ωστόσο, η eFuel Alliance, που αποτελείται από διάφορες εταιρείες που σχετίζονται με τον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της Mazda, υπολογίζει ότι η τιμή των e-fuels θα μειώνεται όσο περνούν τα χρόνια και ότι στο μέλλον θα γίνουν φθηνότερα ακόμη και από την απλή βενζίνη.
Αυτή την στιγμή, οι κύριοι λόγοι για τους οποίους τα e-fuels έχουν τόσο υψηλή τιμή είναι η τεράστια ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του και η ανάγκη εισαγωγής του από το εξωτερικό.
dikaiologitika.gr