Συμβιβαστική λύση στη σταδιακή κατάργηση βιοκαυσίμων ζητά το ΕΚ
Στην προσπάθεια εξεύρεσης συμβιβαστικών λύσεων προχωρά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς την περασμένη εβδομάδα οι Ευρωβουλευτές απέρριψαν την πρόταση για σταδιακή κατάργηση των βιοκαυσίμων με βάση τις καλλιέργειες μέχρι το 2030 και την απαγόρευση του φοινικελαίου στο βιοντίζελ σχεδόν μια δεκαετία νωρίτερα.
Την περασμένη εβδομάδα, η πλειοψηφία των Ευρωβουλευτών στην Επιτροπή Μεταφορών του ΕΚ (30 κατά, 11 υπέρ) αντιτέθηκε στην πρόταση του Ευυρωβουλευτή των Πρασίνων, Bas Eickhout.
Η πρόταση αυτή περιλαμβάνει τη σταδιακή κατάργηση των βιοκαυσίμων με βάση την καλλιέργεια έως το 2030 και την απαγόρευση της χρήσης φοινικέλαιου στο βιοντίζελ μέχρι το 2021. Επίσης, πρότεινε τη θέσπιση εγγυήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα βιοκαύσιμα με βάση το βιοντίζελ δεν περιέχουν ανακυκλώσιμα υλικά ή υποπροϊόντα με βιομηχανική εφαρμογή.
Ωστόσο, οι Ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) επέκριναν έντονα την πρόταση για την σταδιακή κατάργηση των βιοκαυσίμων ως «ελαττωματικών» και επιστημονικά αβάσιμων.
Ταυτόχρονα, τόνισαν την ανάγκη διατήρησης των επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν στον τομέα και προστασίας των θέσεων εργασίας στον αγροτικό τομέα που εξαρτώνται από τις καλλιέργειες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βιοκαυσίμων.
«Το κείμενο, όπως τροποποιήθηκε από την Επιτροπή Μεταφορών, έχει αρκετές αδυναμίες για τους Σοσιαλδημοκράτες», υπογράμμισε η Ευρωβουλευτής, Christine Revault d’Allonnes-Bonnefoy.
«Καμία από τις προτεραιότητές μας δεν διατηρήθηκε και ειδικά η επιβολή δεσμευτικών στόχων για όλα τα κράτη μέλη. Ήταν μια κόκκινη γραμμή για εμάς, γι ‘αυτό θέλαμε να στείλουμε ένα σαφές πολιτικό μήνυμα ψηφίζοντας κατά της πρότασης αυτής», δήλωσε στη EURACTIV.
Πάντως, ορισμένες χώρες, κυρίως οι χώρες της Βαλτικής, έχουν ήδη επιτύχει τον στόχο τους για τις ΑΠΕ. Στο πλαίσιο αυτού του συστήματος «συμφωνιών μεταφοράς με στατιστικά δεδομένα», το Λουξεμβούργο κατέβαλε 10 εκατ. ευρώ στη Λιθουανία, ώστε να επιτύχει το στόχο της για την ανανεώσιμη ενέργεια το 2020.
«Πρέπει να προχωρήσουμε περαιτέρω και ταχύτερα στη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων και θα συνεχίσουμε να φέρνουμε αυτή τη φιλοδοξία, τόσο στην Επιτροπή Βιομηχανίας, όσο και στην Ολομέλεια», τόνισε η Γαλλίδα Ευρωβουλευτής.
Συμβιβασμός στα βιοκαύσιμα
Η Επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Κοινοβουλίου (ITRE) έχει την κύρια ευθύνη για την αναδιατύπωση της οδηγίας της ΕΕ για τις ΑΠΕ, εκτός από τα άρθρα που αφορούν τα βιοκαύσιμα, τα οποία υπάγονται στην επιτροπή περιβάλλοντος (ENVI). Η οδηγία θα ψηφισθεί στο ITRE στα τέλη Νοεμβρίου.
Οι Ευρωβουλευτές της επιτροπής ITRE επιθυμούν να επαναφέρουν έναν ελάχιστο εθνικό στόχο 12% για τις ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος καταργήθηκε από τους βουλευτές του ΕΚ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος.
Όσον αφορά τα βιοκαύσιμα, προτείνουν την κάλυψη της συμβολής των βιοκαυσίμων με βάση τη συγκομιδή σε 7%, επιθυμώντας να μειώσουν το ποσοστό αυτό σε 3,8% έως το 2030, επιτρέποντας έτσι στα κράτη μέλη να λάβουν αυστηρότερα μέτρα.
Η επιτροπή ITRE έθεσε, επίσης, τις λεγόμενες υποχρεώσεις ανάμειξης για τα προηγμένα βιοκαύσιμα 10% έως το 2030 (η πρόταση της Κομισιόν ανερχόταν στο 6,8% και της επιτροπής ENVI σε 9%).
Τέλος, αύξησαν το ανώτατο όριο για τα βιοκαύσιμα με βάση τα απόβλητα από 1,7% (πρόταση της Κομισιόν) στο 2,5%. Σύμφωνα με την εν λόγω τροπολογία, τα κράτη μέλη μπορούν να τροποποιήσουν το όριο που έχει οριστεί σε αυτόν τον τύπο καυσίμων «εφόσον δικαιολογείται από τη διαθεσιμότητα τροφοδοσίας» και χωρίς να χρειάζεται η έγκριση της Επιτροπής.
Οι Ευρωβουλευτές σημείωσαν: «Λαμβάνοντας υπόψη την ψηφοφορία της επιτροπής ENVI σχετικά με την εν λόγω Οδηγία, οι πολιτικές ομάδες που υποστηρίζουν αυτή την συμβιβαστική τροπολογία, το πράττουν βάσει της πρότασης της Επιτροπής, ιδίως όσον αφορά το ανώτατο όριο για τα βιοκαύσιμα 1ης γενιάς και το περιεχόμενο του παραρτήματος IΧ».
πηγή: Euractiv.gr