Στον «αέρα» το σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών
Στον αέρα βρίσκεται το σχέδιο των ηλεκτρονικών συναλλαγών καθώς βασικές παράμετροι παραμένουν ασαφής και ενδεχομένως να χρειάζονται πρόσθετες παρεμβάσεις στη νομοθεσία ή διασταλτική ερμηνεία του νόμου. Το σύνολο των φορολογούμενων πιθανόν να βγει χαμένο από το νέο τρόπο υπολογισμού των αποδείξεων κυρίως όσοι έχουν ιατρικές δαπάνες. Και αυτό καθώς δεν έχει αποσαφηνισθεί πως θα αντιμετωπίζονται οι πληρωμές μέσω e-banking ή διαφορετικά οι μεταφορές από λογαριασμό σε λογαριασμό.
Για παράδειγμα για τις υπηρεσίες ενός υδραυλικού ο φορολογούμενος κατέβαλε μέσω e- banking το ποσό των 300 ευρώ. Ας υποθέσουμε ότι το ποσό κατατέθηκε στον επαγγελματικό λογαριασμό του υπόχρεου. Πρέπει και ο φορολογούμενος να δηλώσει κάπου το λογαριασμό έτσι ώστε να γνωρίζει το κράτος ότι αφορά συναλλαγή του πρέπει να υπολογισθεί για το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου.
Διαφορετικά και η μεταφορά 300 ευρώ από τον λογαριασμό του υπόχρεου φορολογούμενου στον λογαριασμό της συζύγου θα μπορούσε να εκπέσει και να προσμετρηθεί για το χτίσιμο του αφορολόγητου ορίου.
Το χειρότερο είναι για αυτούς που έχουν ιατρικές δαπάνες και μεταφέρουν απευθείας στον λογαριασμό του γιατρού το σχετικό ποσό. Πως θα γνωρίζει το κράτους ότι έγινε αυτή η συναλλαγή προκειμένου να εκπέσει το ποσό από τον τελικό φόρο του φορολογούμενου.
Αντίθετα, εάν οι συναλλαγές γίνουν με κάρτα όλα αυτά αντιμετωπίζονται. Όταν όμως γίνονται με μεταφορές από λογαριασμό σε λογαριασμό, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να αναγνωρισθούν αυτές οι δαπάνες. Σε κάθε περίπτωση το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να δώσει τις απαραίτητες διευκρινίσεις στους φορολογούμενους.
Ωστόσο δεν είναι μόνο τα παραπάνω που δημιουργούν προβλήματα στην εφαρμογή του νόμου. Ακόμα το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει ξεκαθαρίσει πως θα αντιμετωπίσει τις συναλλαγές που έγιναν το πρώτο 10ήμερο του έτους είτε με χάρτινες αποδείξεις, είτε έγιναν με κάρτα. Θα αναγνωρισθούν ή όχι;
Όπως επίσης άγνωστο παραμένει ποιοι επαγγελματικοί κλάδοι θα υποχρεωθούν να έχουν μηχανήματα POS και ποιοι όχι. Σύμφωνα με πληροφορίες τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας βρίσκονται σε διαβουλεύσεις, αλλά φαίνεται να έχουν διαφορετικές απόψεις που πιθανόν να κληθεί να επιλύσει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Στον αέρα βρίσκεται και το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των αποδείξεων το οποίο θα καθυστερήσει να τεθεί σε εφαρμογή και σίγουρα ο Ιανουάριος είναι χαμένος μήνας. Και αυτό διότι θα πρέπει η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών να ξεκινήσει τις συναντήσεις με τις τράπεζες, οι οποίες θα αναλάβουν την υποχρέωση να αποστέλλουν στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων το σύνολο των δαπανών για κάθε φορολογούμενο και ενδεχομένως τον Φεβρουάριο να είναι έτοιμη η εφαρμογή στην οποία θα μπορούν να εισέρχονται οι φορολογούμενοι και να ελέγχουν τις κινήσεις που έχουν κάνει με «πλαστικό χρήμα».
Άγνωστα προς το παρόν παραμένουν τα εξής:
– Πότε θα είναι έτοιμη η εφαρμογή του TAXIS, που θα συνδέει αυτομάτως τις πληρωμές με κάρτα με την ηλεκτρονική μερίδα του φορολογουμένου; Οπως προαναφέρθηκε η εφαρμογή δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από τον Φεβρουάριο.
-Τι θα γίνει μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή του TAXIS; Η εφορία θα δέχεται τις χάρτινες αποδείξεις;
– Πότε θα ξεκινήσουν οι κληρώσεις. Αν και είναι δευτερεύον θέμα, ωστόσο αρκετοί φορολογούμενοι έχουν εκδηλώσει ερωτήματα σχετικά με το θέμα.
– Ποιοι επαγγελματικοί κλάδοι υποχρεούνται να έχουν μηχανήματα POS;