Στα νέα δεδομένα της αγοράς καυσίμων προσαρμόζονται τα ΕΛΠΕ
24/6/2020
Η πτώση της ζήτησης για τα καύσιμα κίνησης κυμαίνεται στο 50% κατά τη διάρκεια του τριμήνου όπου επιβλήθηκε το lockdown. Για τα αεροπορικά καύσιμα, η πτώση της ζήτησης έφθασε στο 95% ενώ πτωτικά κινήθηκαν και τα καύσιμα ναυτιλίας.
Στις τιμές των καυσίμων, τη σημαντική πτώση της ζήτησης και τα περιθώρια κέρδους αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Ανδρέας Σιάμισιης, μιλώντας την Τετάρτη στη γενική συνέλευση του ομίλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Σιάμισιης, η πτώση της ζήτησης για τα καύσιμα κίνησης κυμαίνεται στο 50% κατά τη διάρκεια του τριμήνου όπου επιβλήθηκε το lockdown. Για τα αεροπορικά καύσιμα, η πτώση της ζήτησης έφθασε στο 95% ενώ πτωτικά κινήθηκαν και τα καύσιμα ναυτιλίας.
H πτώση στη ζήτηση καυσίμων συνεχίστηκε και μετά στην Ελλάδα και μάλιστα η διαφορά σε σχέση με πέρυσι αναμένεται ότι θα γίνεται όλο και πιο αισθητή όσο περνάει ο καιρός καθώς φέτος δεν αναμένεται να υποδεχθούμε τους 30 εκατ. τουρίστες που υποδεχθήκαμε πέρυσι.
Αναφορικά με τις εισαγωγές, οι πηγές προμήθειας όπως ανέφερε ο διευθύνοντας σύμβουλος των ΕΛΠΕ είναι η Ρωσία, η Κεντρική Ασία, η Μέση Ανατολή, η Βόρεια Αφρική και οι ΗΠΑ. «Όλο το 2019 υπήρξε τροποποίηση του μείγματος αργών (π.χ σταμάτησε η προμήθεια από το Ιράν), τα καύσιμα ναυτιλίας συντέλεσαν στην αλλαγή ως προς τα καύσιμα που αγοράζουμε στην ελληνική αγορά. Τα περιθώρια διύλισης, μιλώντας για τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, μειώθηκαν από 1,5 έως 2 δολάρια το βαρέλι για τα δύο διυλιστήρια».
Αναλύοντας περαιτέρω, σημείωσε ότι «τα περιθώρια διύλισης δίνουν την καλύτερη εικόνα για την ανισορροπία που υπάρχει στην αγορά επειδή καθώς πέφτει η ζήτηση του αργού, ακολούθησε πτώση της προσφοράς με αποτέλεσμα να το βλέπουμε να ανεβαίνει αλλά η πραγματική ζήτηση για τα προϊόντα δεν έχει επανέλθει στα επίπεδα που έπρεπε να είναι, οπότε βλέπουμε συμπίεση στα περιθώρια διύλισης. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα μέρος από τη διαχείριση της κρίσης με σκοπό την αποφυγή του κλεισίματος των διυλιστηρίων ήταν η αποθήκευση των προϊόντων. Θα δούμε τα προϊόντα που είχαν αποθηκευτεί να βγαίνουν στην αγορά και να επηρεάζουν αρνητικά τις τιμές. Όσον αφορά στην επίπτωση στη στρατηγική της εταιρείας θα ήταν λάθος να πούμε ότι δεν αλλάζει τίποτα. Πιθανόν, οι μακροπρόθεσμοι στόχοι να μην αλλάζουν αλλά αλλάζουν ο χρονισμός, ο τρόπος υλοποίησης και οι προτεραιότητες».
Κάνοντας μια εκτίμηση για το πώς θα κυλήσει η χρονιά, ο κ. Σιάμισιης ανέφερε ότι «μια πτώση 20%-30% θα ήταν ένα θετικό σενάριο στο κομμάτι της ζήτησης των καυσίμων κίνησης στην Ελλάδα λαμβάνοντας υπ’ όψιν το υψηλής εξάρτησης μοντέλο από τον τουρισμό. Για τις τιμές του αργού ελπίζουμε ότι θα ανακάμψουν κάπως αλλά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι μια διεθνής οικονομία με 30 ή 40 δολάρια το βαρέλι είναι πιο εύκολο να ανταποκριθεί σε μια ανάπτυξη σε σχέση με το αυξημένο κόστος ενέργειας που επιφέρουν τα 80 δολάρια».
Οι επιπτώσεις στην κερδοφορία της εταιρείας
Όσον αφορά στις επιπτώσεις στην κερδοφορία της εταιρείας ο κ. Σιάμισιης σημείωσε ότι «η πτώση του αργού είχε σημαντική επίδραση στα δημοσιευμένα αποτελέσματα της εταιρείας» ανέφερε αλλά διευκρίνισε ότι ο όμιλος εκμεταλλεύθηκε τις συνθήκες της αγοράς με προαγορά και αποθήκευση καυσίμων που θα επιφέρουν επιπλέον κέρδος».
Μάλιστα, κληθείς να απαντήσει σε σχετική ερώτηση σημείωσε ότι «το hedging είναι κάτι το οποίο είναι πολύ δύσκολο σε μια αγορά που έχει τόσο μεγάλο volatility. Ο τρόπος που μεταφράζεις ένα πρόβλημα σε μια ευκαιρία δεν είναι μόνο μέσω hedging. Με αυτό που κάναμε μέσω φορτίων contango, έχουμε καταφέρει να κλειδώσουμε μέσα στους τελευταίους τρεις μήνες μια κερδοφορία (πέρα από τη λειτουργική κερδοφορία) την οποία αναμένουμε να εισπράξουμε μέσα στους επόμενους εννέα μήνες.
INSIDER.GR