Σοκ το γέμισμα ρεζερβουάρ με e-fuels
- Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)
Τα συνθετικά καύσιμα προβάλλονται ως η… σωτηρία των κινητήρων εσωτερικής καύσης (βενζίνης, diesel, φυσικού αερίου, υγραερίου). Ομως τι γίνεται με την τιμή τους για τον καταναλωτή;
Η επιμονή του Olaf Scholz να επιτρέπει τα e-fuels στα νέα αυτοκίνητα μετά το 2035 θα μπορούσε να κοστίσει στον μέσο Γερμανό οδηγό 210 ευρώ ανά ρεζερβουάρ καυσίμου, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση της Transport & Environment (T&E).
Ο Γερμανός καγκελάριος βρίσκεται σε αντιπαράθεση με την ΕΕ σχετικά με την επιμονή του ότι τα νέα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuels θα πρέπει να επιτρέπεται να πωλούνται μετά το 2035 – έτος που έχει οριστεί ως η ημερομηνία σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ωστόσο, το υπέρογκο κόστος των e-fuels θα σήμαινε ότι μόνο οι πλούσιοι θα μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά το συνθετικό καύσιμο. Ταυτόχρονα, υπάρχει αυξανόμενος κίνδυνος οι οδηγοί με κινητήρες εσωτερικής καύσης που είναι πιστοποιημένοι για e-fuels να παρακάμψουν τους κανονισμούς και να γεμίσουν με ορυκτά καύσιμα.
Τα e-fuels θα μπορούσαν να κοστίζουν περισσότερα από 2,80 ευρώ ανά λίτρο στην αντλία στη Γερμανία το 2030. Αυτό είναι 50% περισσότερο από την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σήμερα. Ο λόγος είναι η πολύπλοκη και ενεργοβόρα διαδικασία παραγωγής τους. Αυτό σημαίνει ότι ο μέσος οδηγός θα πρέπει να ξοδεύει τουλάχιστον 2.300 ευρώ ετησίως σε συνθετικά καύσιμα, σύμφωνα με την ανάλυση T&E.
Ο Alex Keynes, διευθυντής T&E για τα καθαρά οχήματα, δήλωσε: «Ο καγκελάριος Scholz απειλεί να ανατρέψει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία για να σώσει τους ρυπογόνους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, το κόστος των e-fuels θα είναι τόσο υψηλό που μόνο οι πλούσιοι θα μπορούν να τα αντέξουν οικονομικά. Όλοι οι άλλοι θα πιεστούν και θα παρακάμψουν τους κανονισμούς χρησιμοποιώντας ορυκτά καύσιμα. Στο τέλος, οι οδηγοί και το κλίμα θα είναι οι χαμένοι».
Η γερμανική ώθηση για την τροφοδοσία νέων αυτοκινήτων με σπάνια e-fuels θα αύξανε τις εκπομπές CO2 και την κατανάλωση καυσίμου από τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων. Το να επιτραπεί η πώληση κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035 θα έθετε σε κίνδυνο την πώληση έως και 46 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Ταυτόχρονα, αυτά τα συνθετικά καύσιμα δεν θα ήταν διαθέσιμα για τον υπάρχοντα στόλο που τα χρειάζεται για απανθρακοποίηση. Εάν χρησιμοποιηθούν e-fuels στα νέα αυτοκίνητα, ο υπάρχων στόλος θα καταναλώνει επιπλέον 135 δισεκατομμύρια λίτρα ορυκτών καυσίμων έως το 2050 και θα εκπέμπει επιπλέον 320 MtCO2e.
Η εξαίρεση για τα e-fuels θα σήμαινε επίσης ότι οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να αναπνέουν τοξικό αέρα τις επόμενες δεκαετίες. Ενώ τα συνθετικά καύσιμα μπορεί να είναι ουδέτερα από άνθρακα, όταν καίγονται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, εξακολουθούν να εκπέμπουν ατμοσφαιρικούς ρύπους – κυρίως τοξικό NO2 και καρκινογόνα σωματίδια. Σύμφωνα με την ανάλυση, τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuels στην ΕΕ θα μπορούσαν να εκπέμπουν έως και 160.000 τόνους πρόσθετες εκπομπές NOx έως το 2050. Αυτό είναι πιο τοξικές εκπομπές από ό,τι εκπέμπει ολόκληρος ο ιταλικός στόλος αυτοκινήτων σε ένα χρόνο.
Ο Alex Keynes είπε: «Τελικά, τα e-fuels θα είναι κάτι περισσότερο από μια εξειδικευμένη λύση για τους οδηγούς της Porsche. Αλλά ο Scholz διακινδυνεύει την πράσινη μετάβαση της Ευρώπης και το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας της, υπονομεύοντας τη σαφή κατάρρευση του ICE υπέρ ενός ακριβού και ρυπογόνου καυσίμου».
Η Επιτροπή της ΕΕ διαπραγματεύεται επί του παρόντος με τη Γερμανία για ένα κενό για τα e-fuels όταν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης καταργηθούν σταδιακά το 2035. Σύμφωνα με την T&E, η κίνηση του Scholz υπονομεύει την επενδυτική ασφάλεια στην ηλεκτροκίνηση για τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, θέτει σε κίνδυνο επενδύσεις έως και 30 δισ. ευρώ σε συστήματα μπαταριών μόνο στη Γερμανία.
newsauto.gr