Σφυρίζουν αδιάφορα για τα υπερκέρδη από τα καύσιμα
ΕΠΙΜΕΝΟΥΝ «ΟΥΡΑΝΟΚΑΤΕΒΑΤΑ» ΤΑ ΔΥΟ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ
Βαθιά μέσα στη ζώνη των «απρόσμενων» υπερκερδών παρέμειναν και το 2023 τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα των δύο ομίλων διύλισης στην Ελλάδα.
Στην ανακοίνωση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων προηγήθηκε τον Μάρτιο η HelleniQ Energy (πρ. ΕΛΠΕ), η οποία από τον μέσο όρο περίπου 100 εκατ. ευρώ καθαρών κερδών της τετραετίας 2018-2021, δήλωσε 606 εκατ. ευρώ για το 2023 και συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) 1,237 δισ. ευρώ.
Λίγο περισσότερα λειτουργικά κέρδη (περίπου 1,39 δισ. ευρώ) δήλωσε προχθές και η Motor Oil Hellas, όπως μπορείτε να δείτε αναλυτικά παρακάτω στην ίδια σελίδα, με τα καθαρά κέρδη του ομίλου να προσεγγίζουν τα 807 εκατ. ευρώ, έναντι μέσου όρου κερδών της τετραετίας 2018-2021 195 εκατ. ευρώ, ολοκληρώνοντας άλλη μια «χρυσή» χρονιά, σύμφωνα με όσα είχαν συναποφασίσει και… προβλέψει οι υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε. από το φθινόπωρο του 2022 σχετικά με τον προσδιορισμό έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης επί των «ουρανοκατέβατων» κερδών ή ισοδύναμων μέτρων ανακούφισης των πολιτών και των επιχειρήσεων από τα κερδοσκοπικά παιχνίδια.
Εναντι ενδεικτικού μικτού περιθωρίου κέρδους 50-60 δολαρίων ΗΠΑ ανά μετρικό τόνο μιας τυπικής χρονιάς χωρίς υπερκέρδη, τα μικτά περιθώρια κέρδους του 2023 για τη HelleniQ Energy και τη Motor Oil Hellas, σε σχέση με τον μέσο όρο της τετραετίας 2018-2021, ήταν αυξημένα κατά 99% και 180%, αντίστοιχα – μαντέψτε ποιος τα πλήρωσε αυτά.
Έναντι συνήθους μικτού περιθωρίου κέρδους γύρω στα 50 δολάρια ΗΠΑ ανά μετρικό τόνο, το 2022 η Motor Oil Hellas παρουσίασε περιθώριο 141,86 και το 2023 123,07(!) δολαρίων ΗΠΑ/μετρικό τόνο
Φυσικά, η κυβέρνηση σφυρίζει αδιάφορα σε όλα αυτά, επιλέγοντας ήδη από την περασμένη χρονιά να μην τηρήσει ούτε καν τα βασικά της ευρωπαϊκής συμφωνίας για ελάχιστη φορολόγηση 33% επί των «υπερκερδών», επιτρέποντας να εγγραφεί στα έξοδα αυτή η έκτακτη εισφορά και νομοθετώντας μόνο για τα κέρδη του 2022, παρότι είχε δυνατότητα να φορολογήσει «ή/και» τα υπερκέρδη του 2023, όπως έκαναν οι πιο σοβαρές χώρες στην Ευρώπη (όπως π.χ. το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο συνεχίζει τη φορολόγηση των ενεργειακών υπερκερδών και το 2024, για να χρηματοδοτήσει κοινωνικές δράσεις).
Με βάση αυτή τη συμφωνία της Ε.Ε., η κυβέρνηση «χάρισε» στα δύο διυλιστήρια «κοινωνικούς πόρους» ύψους 425 εκατ. ευρώ (265,45 εκατ. από τη Motor Oil και 159,6 εκατ. ευρώ από τη HelleniQ Energy) οι οποίοι στο μεγαλύτερο μέρος τους χρηματοδοτούν τα θηριώδη μερίσματα, επιλέγοντας να μην ενεργοποιήσει για το 2023 τη δυνατότητα ανακούφισης των καταναλωτών που στήριξαν «αφιλοκερδώς» και την περασμένη χρονιά την ενεργειακή μετάβαση.
Αναπόφευκτες συγκρίσεις
Από τη σύγκριση των επιδόσεων των δύο διυλιστηρίων για το 2023, δεν διαφεύγει την προσοχή το γεγονός ότι η Motor Oil εμφανίζει γενικά πολύ ισχυρότερα αποτελέσματα σε σχέση με τη (μερικώς κρατική ακόμη) HelleniQ Energy. Λόγω (κυρίως) της μικρής μείωσης των περιθωρίων το 2023 και οι δύο εταιρείες παρουσιάζουν μείωση κερδών σε σχέση με το 2022.
Ομως ενώ η Motor Oil Hellas καταγράφει υποχώρηση 17%, τα κέρδη της HelleniQ Energy (πρ. ΕΛΠΕ) υποχώρησαν κατά 46% και με δεδομένη την ειδική σημασία που έχει για το Δημόσιο η συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛ.ΠΕ. (με 31,2% και για τα διανεμόμενα κέρδη), o υπουργός Οικονομικών όφειλε να γνωρίζει τις αιτίες αυτών των διαφορών και να τις έχει «διορθώσει» εγκαίρως, όσο το Δημόσιο διά του υπουργείου Οικονομικών και του ΤΑΙΠΕΔ είχε μερίδια καταστατικής μειοψηφίας και μπορούσε να ασκεί έλεγχο στις συμβάσεις των traders. Τώρα, είναι απλώς… μικρομέτοχος που απεμπόλησε τα δικαιώματά του -χωρίς φανερό αντάλλαγμα- και με ακέραιες τις ευθύνες.
efsyn.gr/oikonomia