ΣΕΕΠΕ: 10 αλήθειες για τη διαμόρφωση των τιμών καυσίμων στην Ελλάδα
Σχετικά με το θέμα της διακύμανσης των τιμών των καυσίμων και σε απάντηση ανακριβειών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών θα ήθελε να διευκρινίσει τα κάτωθι:
1. Η τιμή του αργού συμμετέχει σήμερα στη διαμόρφωση της τιμής (πχ της αμόλυβδης) κατά 23% προ ΦΠΑ ή κατά 28% μετά ΦΠΑ.
2. Οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από σταθερούς φόρους σε € (ΕΦΚ, ΦΠΑ, κλπ).
3. Το αργό πετρέλαιο (πχ. Brendt) – όπως και τα τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών – αποτελούν χρηματιστηριακά εμπορεύματα και ακολουθούν τις διεθνείς τιμές όπως ορίζονται από τις ∆ιεθνείς τιμές Platts. Οι τιμές των προϊόντων στην αντλία δεν μεταβάλλονται ΠΟΤΕ με το ίδιο ποσοστό που μεταβάλλονται οι διεθνείς τιμές.
4. Οι χονδρικές τιμές στην Ελλάδα επηρεάζονται από τις ∆ιεθνείς τιμές Platts των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών (ανατολικής Μεσογείου) και όχι από τις τιμές Platts του αργού.
5. Οι λιανικές τιμές (βενζίνης, πετρελαίου, κλπ.) ακολουθούν τις τιμές των τελικών προϊόντων ∆ιυλιστηρίων και όχι τις τιμές του αργού (πχ. Brendt).
6. Η μετατροπή των τόνων σε λίτρα και η ισοτιμία $/€ παίζουν σημαντικό ρόλο στην τελική διαμόρφωση της τιμής, διότι είναι απαραίτητη για τη μετατροπή των διεθνών τιμών των τελικών προϊόντων από $/ΜΤ σε €/Μ3.
7. Οι τιμές αντλίας καθορίζονται ελεύθερα και αποκλειστικά από τους πρατηριούχους. Οι Εταιρίες Εμπορίας σε καμία περίπτωση δεν καθορίζουν – απαγορεύεται ακόμα και να συστήνουν – λιανικές τιμές αντλίας.
8. Οι Εταιρίες Εμπορίας προμηθεύονται από τα ∆ιυλιστήρια και πουλούν στα Πρατήρια, με συμφωνίες στην πλειοψηφία των οποίων το περιθώριο κέρδους της Εταιρίας είναι ποσό σταθερό, εκπεφρασμένο σε ευρώ και όχι σε ποσοστό επί της ∆ιυλιστηριακής τιμής. Αυτό σημαίνει ότι μια Εταιρία Εμπορίας δεν μπορεί να αποκομίσει όφελος από την πτώση των τιμών αγοράς αφού πουλάει με κέρδος σταθερό σε ευρώ ανά λίτρο.
9. Η πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) να δημοσιεύονται οι τιμές που πουλάει κάθε Εταιρία σε κάθε πρατήριο, οδηγεί στην ισοπέδωση και εξίσωση των τιμών χονδρικής προς τα κάτω, αλλά όχι υποχρεωτικά και των τιμών λιανικής, αφού αυτές θα συνεχίσουν να διαμορφώνονται ελεύθερα από τους πρατηριούχους. Παρόμοιες πρακτικές, οι οποίες επαναφέρουν «από το παράθυρο» τις περίπου ίδιες για όλους, «αγορανομικές τιμές», αποθαρρύνονται ενεργά σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
10. Σε όλη την Ευρώπη, οι τιμές λιανικής είχαν πτώση σε ποσοστά παρόμοια με αυτά της χώρας μας, δηλαδή από 17% έως 22%, με τη χώρα μας να έχει υποχώρηση κατά 20,5%.
Συνεπώς το επιχείρημα ότι «η τελική τιμή των καυσίμων δεν ακολούθησε αντίστοιχη πορεία με την τιμή του αργού πετρελαίου το τελευταίο ενάμιση χρόνο», δεν ευσταθεί και είναι παντελώς αβάσιμο. Το μεγάλο ζήτημα του Κλάδου των Πετρελαιοειδών δεν είναι τα περιθώρια κέρδους, τα οποία έτσι κι αλλιώς έχουν μειωθεί δραματικά λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά ο συνεχιζόμενος αθέμιτος ανταγωνισμός που υφίστανται Εταιρίες και Πρατήρια από το λαθρεμπόριο και γενικά από τις παράνομες πρακτικές. Αυτό είναι το πιο επείγον ζήτημα στο οποίο θα έπρεπε να επικεντρώσουν την προσοχή τους όλοι οι φορείς της αγοράς.