Πώς η Μetro κερδίζει το στοίχημα για τη διάσωση του Βερόπουλου
Διακόσιες νέες προσλήψεις, αύξηση του τζίρου των πρώην καταστημάτων του Βερόπουλου κατά 50%, εκτίμηση για μηδενισμό ζημιών το 2017 για την αλυσίδα που βρέθηκε κοντά στην πτώχευση. Πρόκειται για μερικά μόνον από τα θετικά αποτελέσματα της ιστορικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Βερόπουλος, που πριν από λίγους μήνες πέρασε στον έλεγχο της Metro ΑΕΒΕ και πλέον τείνει να μετατραπεί από failure story σε success story. Και έρχεται να δείξει –αν και τα μεγέθη είναι εντελώς διαφορετικά– ότι όσο πιο έγκαιρα σταματήσεις να κρύβεις τα προβλήματα κάτω από το χαλί, τόσο πιο αποτελεσματικές θα είναι οι λύσεις.
«Το εγχείρημα είναι δύσκολο, αλλά προχωρά όπως είχε σχεδιασθεί», τονίζει στην «Κ» ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Metro ΑΕΒΕ, ο οποίος πέρυσι το φθινόπωρο έκανε το μεγάλο βήμα: προχώρησε στην εξαγορά της εν Ελλάδι δραστηριότητας του Βερόπουλου, προσφέροντας έτσι σανίδα σωτηρίας στην αλυσίδα και αποκτώντας ταυτόχρονα την ευκαιρία για την ενίσχυση της Metro ΑΕΒΕ, ειδικά στη λιανική, μεταμορφώνοντάς την σε μία από τις τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα.
Ηδη έχουν ανακαινισθεί περί τα 30 καταστήματα, με την ανακαίνιση να μην περιλαμβάνει μόνον την αλλαγή ταμπέλας από Βερόπουλος σε My Market, αλλά και την ουσιαστική αναβάθμιση των καταστημάτων, με τον εφοδιασμό τους με νέο, σύγχρονο εξοπλισμό. Μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι θα έχει προχωρήσει η ανακαίνιση σε ακόμη 30 καταστήματα, ενώ για τα επόμενα δύο χρόνια, μέχρι το τέλος του 2018, αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές εργασίες και στα υπόλοιπα 40 περίπου καταστήματα του δικτύου του πρώην Βερόπουλου.
Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της αλυσίδας, έχουν κλείσει 17 καταστήματα, κυρίως τα πιο μικρά, ενώ προβλέπεται να κλείσουν άλλα επτά και δεν αποκλείεται ο τελικός αριθμός να φτάσει τα 30, από το σύνολο των 179 που είχε εξαγοράσει η Metro ΑΕΒΕ. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει απολύσεις, καθώς οι εργαζόμενοι των καταστημάτων που κλείνουν απασχολούνται σε άλλα καταστήματα. Μάλιστα, η εταιρεία, μετά την ανάληψη του ελέγχου του Βερόπουλου, προχώρησε σε 200 νέες προσλήψεις, με τον αριθμό πλέον των εργαζομένων της να ανέρχεται σε 9.200 άτομα, καθώς η προηγούμενη διοίκηση του Βερόπουλου, για λόγους μείωσης του κόστους, είχε προχωρήσει σε σημαντική περικοπή θέσεων εργασίας.
Πληρωμή χρεών
Η πληρωμή σημαντικού μέρους των οφειλών –περίπου 75 εκατ. ευρώ– προς τους προμηθευτές, ήδη από τον Μάρτιο, ήταν πάντως το καθοριστικό βήμα για την επιστροφή της εταιρείας Βερόπουλος στην ομαλότητα. «Η στρατηγική που ακολουθήσαμε έγινε δεκτή πολύ θετικά από την αγορά. Εμείς δεν πήγαμε να επιβάλουμε όρους, δεν προχωρήσαμε σε διαγραφή οφειλών, ζητήσαμε βοήθεια, αλλά κάναμε πρώτα εμείς την κίνηση. Πληρώσαμε, δείχνοντας έτσι την καλή μας θέληση και μετά ζητήσαμε από τους προμηθευτές να μας στηρίξουν. Τώρα ρέουν κανονικά οι πληρωμές. Αυτό που θέλαμε να δείξουμε στους προμηθευτές ήταν πως ό,τι ήξεραν για τη φερεγγυότητα της Metro ισχύει τώρα και για τον Βερόπουλο», δηλώνει με νόημα ο επικεφαλής της Metro ΑΕΒΕ.
Η Metro σχεδιάζει και νέο τύπο καταστήματος cash & carry, μικρότερου εμβαδού, 1.000-1.200 τ.μ., αντί για 2.000-3.000 τ.μ. που αποτελεί το σύνηθες μέγεθος, με επίκεντρο τις τουριστικές περιοχές. Η πρώτη δοκιμή αναμένεται να γίνει με καταστήματα στα Φιλιατρά και στη Ζάκυνθο και, εάν πετύχει, τότε σχεδιάζεται η ίδρυση δέκα ακόμη σημείων πώλησης, κυρίως σε νησιά.
Θα μείνουν λίγοι και μεγάλοι
Το 2015 έκλεισε για τη Metro με 737 εκατ. ευρώ τζίρο, σημειώνοντας αύξηση 6% σε σύγκριση με το 2014, ενώ η εταιρεία κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 20,4 εκατ. ευρώ, ελαφρώς αυξημένα σε σύγκριση με το 2014. Η εταιρεία Βερόπουλος έκλεισε με ζημίες το 2015 ύψους 43 εκατ. ευρώ, και ελπίδα και εκτίμηση της Metro είναι ότι το 2016 θα συρρικνωθούν οι ζημίες, έτσι ώστε το 2017 να είναι πλέον μηδενικές. Τα σενάρια που θέλουν τη Metro να εμπλέκεται στη συμφωνία εξυγίανσης του Μαρινόπουλου διαψεύδει ο κ. Παντελιάδης, δηλώνοντας πως δεν έχει γίνει καν νύξη προς την εταιρεία του από την πλευρά των τραπεζών. Ο ίδιος δε θεωρεί ότι ενδεχόμενο «σπάσιμο» του ομίλου Μαρινόπουλου σε πολλά κομμάτια και μοίρασμα των καταστημάτων σε πολλούς λιανεμπόρους είναι μάλλον περίπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία, που δεν θεωρεί πιθανό να επιλεγεί. Ο κ. Παντελιάδης, πάντως, «βλέπει» περαιτέρω συγκέντρωση της αγοράς σούπερ μάρκετ, εκτιμώντας ότι στην πλέον επισφαλή θέση βρίσκονται οι μεσαίες αλυσίδες, με τζίρο 100-300 εκατ. ευρώ.
Έντυπη Καθημερινή