Ποιος είναι ο μηχανολόγος Κώστας Λακαφώσης που αποκάλυψε γιατί τρακάρουν τα Tesla μόνα τους
Εστειλε έκθεση στην υπηρεσία ασφαλείας αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ για να διορθωθεί το πρόβλημα που εντόπισε στο λογισμικό του «αυτόματου πιλότου»
Σε όσα εξ αυτών των περιστατικών υπάρχουν βιντεοσκοπημένα πειστήρια, η εξέλιξή τους μοιάζει σαν το ξύπνημα του χειρότερου εφιάλτη για οποιονδήποτε οδηγεί αυτοκίνητο σε δημόσιο δρόμο: το όχημα -ένα από τα πλέον εξελιγμένα μηχανήματα μαζικής χρήσης όπως είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Tesla- εντελώς ξαφνικά παύει να υπακούει σε χειρισμούς και εντολές.
Λειτουργεί ανεξέλεγκτα από τη βούληση του οδηγού του, επιταχύνει αντί να φρενάρει, φρενάρει αιφνιδίως ενώ θα έπρεπε να κινείται κανονικά, ακολουθεί ακόμη και πορεία όπισθεν χωρίς ο επιλογέας κίνησης να έχει τεθεί στην αντίστοιχη θέση.
Μια απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο, με όρους όπως π.χ. «crazy Tesla accident», παραπέμπει σε βίντεο όπου καταγράφονται τρομακτικά συμβάντα, ενίοτε με τραυματίες και νεκρούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το βίντεο που έχει αναρτηθεί στο YouTube από την κινεζική εφημερίδα «South China Morning Post», με περίπου 1,4 εκατ. θεάσεις σε 5 μήνες. Σε αυτό έχει καταγραφεί από διάφορες κάμερες ασφαλείας το πώς ένα λευκό Tesla Model Y αρχίζει ξαφνικά να αναπτύσσει ταχύτητα που μοιάζει εξωφρενικά, εγκληματικά υψηλή, δεδομένου ότι η σκηνή εκτυλίσσεται στους στενούς δρόμους μιας συνοικία
Ο τραγικός απολογισμός του τρελού δρομολογίου που ακολούθησε το Tesla ήταν δύο νεκροί και τρεις τραυματίες. Το αυτοκίνητο σταμάτησε αφού συγκρούστηκε με σταθμευμένα οχήματα και ο οδηγός, ο οποίος ανασύρθηκε τραυματισμένος, δήλωσε πως τα φρένα δεν ανταποκρίνονταν και ήταν αδύνατον να επιβραδύνει. Τα δυστυχήματα που συνδέονται με την οδήγηση των Tesla και δη στην πλήρως αυτοματοποιημένη εκδοχή της, απασχολούν πολλαπλά και έντονα τον κόσμο της αυτοκίνησης.
Επ’ αυτού είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που τηρεί σχολαστικά η ιστοσελίδα www.tesladeaths.com (με το πλέον εύγλωττο domain name που θα μπορούσε να υπάρξει σε σχέση με το περιεχόμενό της), από τις 26 Σεπτεμβρίου του 2013 έως τις 19 Οκτωβρίου του 2019 έχουν καταγραφεί επισήμως 122 δυστυχήματα με την εμπλοκή οχημάτων της Tesla σε φάση λειτουργίας Autopilot. Τα 19 από αυτά ήταν θανατηφόρα.
Ο ιδιοφυής Ελληνας
Στην πλειονότητά τους, τα συμβάντα αυτού του τύπου καταχωρούνται διεθνώς σαν «ανεξήγητα», ενώ σύμφωνα με την Tesla οφείλονται ξεκάθαρα σε οδηγικό σφάλμα: δηλαδή, οι τεχνικοί της Tesla είναι βέβαιοι ότι ο οδηγός νόμιζε πως πατούσε το ποδωστήριο του φρένου, ενώ στην πραγματικότητα πατούσε γκάζι.
Ωστόσο, ο Κώστας Λακαφώσης, ένας Ελληνας μηχανολόγος-αεροναυπηγός μηχανικός, εξειδικευμένος τα τελευταία χρόνια στη διερεύνηση ατυχημάτων όπως η πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έχει αποταθεί σε διεθνείς αρμόδιους φορείς, καλώντας -εμμέσως προς το παρόν- την ίδια την Tesla να προχωρήσει σε άμεση ανάκληση 1,6 εκατομμυρίων οχημάτων, προκειμένου να προσθέσει μια συγκεκριμένη ψηφιακή δικλίδα ασφαλείας στο λογισμικό των αυτοκινήτων της.
Συγκεκριμένα, στις 23 Μαρτίου 2023, ο κ. Λακαφώσης υπέβαλε στην αμερικανική NHTSA ένα υπόμνημα έκτασης 18 σελίδων επί του θέματος. Το έγγραφο είναι στην ουσία του μια εκτενής, εις βάθος και πολυπαραγοντική ανάλυση, συντεταγμένη σε αυστηρή, τεχνική γλώσσα, με διαγράμματα, εικόνες κ.λπ., παρουσιάζοντας ολοκληρωμένα τη θεωρία του Κώστα Λακαφώση για τα δυστυχήματα με Tesla.