Ποιος εφοπλιστής έβγαλε λεφτά την ημέρα που κατέρρευσε η τιμή του πετρελαίου
12 03 2020 | 18:03
Την ίδια ημέρα που οι τιμές του αργού πετρελαίου υποχώρησαν κατά 20% και πετρελαϊκοί γίγαντες όπως η ExxonMobil και η BP είδαν τις μετοχές τους να πέφτουν 10%, υπήρξε ένας σπάνιος νικητής μέσα στην τραγωδία που υπέστη ο ενεργειακός κλάδος.
Η μετοχή της Frontline Ltd., του κολοσσού των πετρελαιοφόρων που ελέγχει ο Νορβηγός δισεκατομμυριούχος John Fredriksen, έκλεισε εκείνη την ημέρα με κέρδη 7,3% στα 7,56 δολάρια, έχοντας συσσωρεύσει συνολικά κέρδη 20% από το τελευταίο της χαμηλό την περασμένη Πέμπτη. Όλες οι διαχειρίστριες δεξαμενόπλοιων είχαν καλή επίδοση με τις Teekay Tankers και DHT Holdings να κερδίζουν 4% έκαστη και την Euronav να κλείνει στο +7%.
Ο λόγος για αυτή την απόκλιση των τιμών των μετοχών έχει να κάνει με την αιφνιδιαστική κίνηση της Σαουδικής Αραβίας να “πλημμυρίσει” τους πελάτες της με ένα επιπλέον εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως από το σούπερ φθηνό της πετρέλαιο.
“Η κίνηση-έκπληξη της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει τις τιμές του πετρελαίου τον Απρίλιο και να αναγγείλει αυξήσεις στην παραγωγή της έχει επηρεάσει άμεσα τη ζήτηση των δεξαμενόπλοιων”, έγραψε ο CEO της Frontline Robert Hvide MacLeod σε mail του προς το Forbes. “Η καμπύλη του πετρελαίου έχει επίσης μετακινηθεί σε contago, ενθαρρύνοντας τους traders πετρελαίου και τις μεγάλες εταιρείες να ζητήσουν προσφορές για αποθήκευση.”
Αντίθετα με τη συνήθη συμπεριφορά στην αγορά, όπου ένα βαρέλι στο χέρι σήμερα αξίζει περισσότερο από την υπόσχεση ενός βαρελιού στο μέλλον, η κίνηση της Σαουδικής Αραβίας έχει θέσει την αγορά σε αυτό που ονομάζεται contango -όταν υπάρχει τόσο μεγάλη προσφορά που η τιμή ενός βαρελιού στο το μέλλον είναι μεγαλύτερη από αυτή ενός βαρελιού σήμερα.
Η Frontline διαθέτει 24 πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια, 28 δεξαμενόπλοια suezmax και 20 aframaxes, με μέση ηλικία μόλις 4 ετών. Αγόρασε λίγα τάνκερ το περασμένο έτος από την έμπορο πετρελαίου Trafigura με αντάλλαγμα το 8,5% των μετοχών της Frontline.
Υπάρχουν κίνδυνοι. Τον Ιούνιο του 2019 ένα από τα πετρελαιοφόρα τους, το Front Altair, διέσχιζε τον Περσικό Κόλπο όταν επλήγη από μια έκρηξη, πιθανώς από ιρανική νάρκη. Σχεδιασμένο για να αντέξει ένα τέτοιο περιστατικό, δεν υπήρξε διαρροή πετρελαίου. Δεν ήταν η πρώτη φορά που πλοίο του Fredriksen δέχτηκε επίθεση – στις αρχές της δεκαετίας του 1980, όταν μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο για την πολύτιμη τροφοδοσία του Αγιατολάχ κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράκ, τρία από τα πλοία του Fredriksen επλήγησαν από ιρακινούς πυραύλους.
Είναι μια επιχειρηματική δραστηριότητα με τα πάνω της και τα κάτω της. Από τη μία παρήγε δισεκατομμύρια δολάρια σε μερίσματα για τον 75χρονο Fredriksen τις καλές χρονιές (όπως το 2008) από την άλλη χρειάστηκε εισφορά κεφαλαίου ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων, όταν τα οι τιμές ενοικίασης των δεξαμενόπλοιων κατέρρευσαν παράλληλα με την σχιστολιθική έκρηξη της Αμερικής το 2012.
Οι περυσινές τιμές ενοικίασης δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατά 90% πέρυσι τον Οκτώβριο σε περισσότερα από $ 100.000 την ημέρα μετά τις κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ στην κινεζική COSCO για τη μετακίνηση αργού πετρελαίου από το Ιράν, μόνο και μόνο για να μειωθούν ξανά τον Ιανουάριο.
Η αξία του μεριδίου, ύψους 46%, του Fredriksen στην εταιρεία είναι σχεδόν 600 εκατομμύρια δολάρια. Το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του ύψους 10,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων προέρχεται από διαφοροποιημένες επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένου ενός μεριδίου αξίας 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην ηγέτιδα εταιρεία καλλιέργειας σολομού Mowi.
Forbes, capital.gr