Πλάνο επιτάχυνσης για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών
Πένη Χαλάτση
19/7/2019
Πιο μπροστά «χρονικά» πάνε οι διασυνδέσεις των νησιών.
Πλάνο επιτάχυνσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών έχουν θέσει σε εφαρμογή ο ΑΔΜΗΕ αλλά και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τον αρμόδιο υπουργό, Κωστή Χατζηδάκη, να δίνει το στίγμα των προθέσεών του μιλώντας από το βήμα του Economist.
Αναφερόμενος στην «πολύπαθη» διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ο υπουργός σημείωσε ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο χωρίς καθυστερήσεις ενώ αναφορικά με την εμπλοκή της Euro Asia Interoconnector, το υπουργείο θεωρεί ότι εάν μπορέσει να βρεθεί τρόπος ώστε να προχωρήσει και η διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, αυτό θα ήταν καλοδεχούμενο.
Όπως είναι γνωστό ο διαγωνισμός για την υποβολή προσφορών έχει πάρει παράταση έως τις 30 Αυγούστου ενώ όπως είναι γνωστό ο ορίζοντας υλοποίησης του έργου είναι στο τέλος του 2022.
Οι υπόλοιπες διασυνδέσεις προχωρούν κανονικά και μάλιστα κάποιες μετατίθενται και «πιο μπροστά» χρονικά.
Την προηγούμενη εβδομάδα προκηρύχθηκε η διασύνδεση της Σκιάθου με το ηπειρωτικό Σύστημα (μέσω Εύβοιας) που θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού των Σποράδων. Πρόκειται για δύο διαγωνισμούς, με τον πρώτο να αφορά στην υλοποίηση ενός νέου υποσταθμού GIS 150/20kV στη Σκιάθο, προϋπολογισμού 7,4 εκατ. ευρώ. Ο δεύτερος, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, αφορά στην κατασκευή της γραμμής μεταφοράς 150 kV, που θα συνδέσει τον νέο υποσταθμό με την αντίστοιχη εγκατάσταση στο Μαντούδι. Και για τους δύο διαγωνισμούς, η προθεσμία υποβολής των προσφορών είναι η Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου, ενώ η διάρκεια υλοποίησης των υποδομών είναι 20 μήνες. Μέσω της διασύνδεσης 150 kV της Σκιάθου με το Μαντούδι, που περιλαμβάνεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ (προϋπολογισμού 4 δις. ευρώ), σκοπός είναι να ενισχυθεί η ασφάλεια τροφοδοσίας του νησιού, αλλά και της Σκοπέλου και της Αλοννήσου, που συνδέονται με τη Σκιάθο με εναέρια και υποθαλάσσια καλώδια μέσης τάσης.
Με ταχείς ρυθμούς –και εντός χρονοδιαγραμμάτων- προχωρούν τα έργα της Β’ και Γ’ Φάσης των Κυκλάδων που μόλις ολοκληρωθούν θα επιτρέψουν τον βαθμιαίο παροπλισμό των Αυτόνομων Σταθμών Παραγωγής στη Σύρο, την Πάρο και την Μύκονο.
Ακόμη, πιο μπροστά έρχεται και η Δ’ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, ώστε να μπουν ταχύτερα στην ομάδα των Διασυνδεδεμένων νησιών η Σαντορίνη και η Μήλος.
Το μεγαλύτερο στοίχημα του ΑΔΜΗΕ είναι βέβαια η διασύνδεση του μεγαλύτερου νησιού της Ελλάδας, της Κρήτης.
Το πρώτο βήμα θα γίνει με τη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, έργο που επιδοτείται από τα Ταμεία Συνοχής της ΕΕ και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα ηλεκτριστεί σε ένα χρόνο περίπου από σήμερα.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, σταδιακά ωριμάζουν και άλλοι δυο μεγάλοι «ηλεκτρκοί διάδρομοι» που θα επιτρέψουν τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.
insider.gr