Συνέντευξη προέδρου ΕΝ.ΒΕ.Θ Πετρέλαιο θέρμανσης: Η μείωση τιμών… ζεσταίνει τη ζήτηση
21/4/2020
Το βλέμμα στις διεθνείς αγορές πετρελαίου δεν στρέφουν μόνο οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου παγκοσμίως, αλλά και οι Έλληνες καταναλωτές οι οποίοι ενδιαφέρονται, κυρίως, για τις εξελίξεις στην τιμή του brent από την οποία εξαρτάται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.
Τα νέα από αυτό το «μέτωπο» είναι θετικά, καθώς παρά την άνοδο που είχε σημειωθεί την 1η Απριλίου, σήμερα καταγράφεται σημαντική αποκλιμάκωση σε σχέση με τις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης στην αρχή του χειμώνα.
Όπως είπε στο GRTimes ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ), Θεμιστοκλής Κιουρτζής στην αρχή του χειμώνα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης ήταν 1.040 ευρώ για τα 1.000 λίτρα και χτες έπεσε στα 730 ευρώ, δηλαδή στα 73 λεπτά το λίτρο.
Η εξέλιξη αυτή, έχει… ζεστάνει το καταναλωτικό ενδιαφέρον για πετρέλαιο θέρμανσης παρότι βρισκόμαστε στο τέλος του χειμώνα, καθώς αφενός σε κάποιες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας οι χαμηλές θερμοκρασίες παραμένουν, αφετέρου κάποια νοικοκυριά σχεδιάζουν να φουλάρουν τις δεξαμενές τους για… του χρόνου. «Στην αρχή του χειμώνα με 200 ευρώ μπορούσε κάποιος να αγοράσει 180 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης. Τώρα μπορεί να αγοράσει 250 λίτρα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Κιουρτζής υπογραμμίζοντας ότι τις τελευταίες μέρες η ζήτηση έχει αυξηθεί κατά 50%.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΝΒΕΘ οι καταναλωτές επικοινωνούν συνεχώς τις τελευταίες ώρες με τους πρατηριούχους προκειμένου να ρωτήσουν εάν η μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης θα συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες. Όπως λέει ο κ. Κιουρτζής, αναμένεται -βάσει των σημερινών δεδομένων- μια περαιτέρω αποκλιμάκωση κατά επιπλέον 2 με 3 λεπτά το λίτρο. Ωστόσο θυμίζει πως η διάθεση του λεγόμενου φτηνού πετρελαίου θέρμανσης προβλέπεται να διαρκέσει λίγες μέρες ακόμη, έως τις 30 Απριλίου. Οπότε όσοι θέλουν να εκμεταλλευτούν τις μειωμένες τιμές θα πρέπει να σπεύσουν για παραγγελίες έως και τρεις μέρες πριν τη λήξη της προθεσμίας. Και βέβαια κανείς δεν μπορεί να προδικάσει την ύπαρξη μιας συμφωνίας με τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες η οποία θα μπορούσε να αλλάξει τη σημερινή εικόνα της αγοράς.
Με ζημίες…
Πάντως, παρά το αγοραστικό ενδιαφέρον των τελευταίων ημερών, τα πρατήρια υγρών καυσίμων που διαθέτουν πετρέλαιο θέρμανσης θα κλείσουν με ζημίες τη χρονιά. «Μέχρι σήμερα η χρονιά «έτρεχε» με ζημιές της τάξης του 30%. Με την αύξηση των πωλήσεων κατά 50% απλώς θα περιορίσουμε τις ζημίες σε επίπεδο έτους στο 10%-15%. Ωστόσο, μην ξεχνάμε πως την όποια αύξηση η οποία θα καταγραφεί αυτές τις μέρες στις πωλήσεις θα την βρούμε… μπροστά μας τον Οκτώβριο, όταν θα ξαναρχίσει η πώληση του πετρελαίου θέρμανσης, καθώς οι καταναλωτές θα έχουν ήδη γεμάτες τις δεξαμενές», λέει ο πρόεδρος της ΕΝΒΕΘ επισημαίνοντας παράλληλα πως αυτή η «θετική» εξέλιξη αγγίζει μόνο το 1/3 των πρατηρίων υγρών καυσίμων της Θεσσαλονίκης που δραστηριοποιείται στη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης. Για όλα τα υπόλοιπα βενζινάδικα η εικόνα είναι αποκαρδιωτική έως καταστροφική.
Μείωση τζίρου πλέον του 70%
«Είμαστε ανοιχτά εν μέσω περιοριστικών μέτρων λειτουργώντας με ζημίες. Η μείωση του τζίρου στα καύσιμα και στις άλλες εργασίες των πρατηρίων, όπως τα πλυντήρια αυτοκινήτων είναι δραματική και ξεπερνά το 70%», υπογραμμίζει ο κ. Κιουρτζής. Μάλιστα στη Θεσσαλονίκη, πολλά πρατήρια δεν διανυκτερεύουν, καθώς η κίνηση έχει συρρικνωθεί στο ελάχιστο, ενώ «και σε όσα είναι ανοιχτά το βράδυ, οι άνθρωποι που είναι στη βάρδια λειτουργούν κυρίως ως… φύλακες».
Βενζίνη και ντίζελ
Και ενώ οι εξελίξεις στο «μέτωπο» του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να δώσουν ανάσα σε χιλιάδες νοικοκυριά ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με τις τιμές των άλλων καυσίμων. Όσον αφορά στη βενζίνη η τιμή είναι στο 1,35 (έναντι 1,55 που ήταν η μέση τιμή προ… κορωνοϊού) ενώ στο 1,10 (από 1,20) κινείται το πετρέλαιο κίνησης. Σε αυτά τα καύσιμα δεν προβλέπεται περαιτέρω μείωση: «Οι ποσότητες που είναι στις αποθήκες των πρατηρίων έχουν αγοραστεί με τις παλαιότερες και υψηλότερες τιμές, καθώς δεν γίνονται πωλήσεις μιας και έχουν παγώσει οι μετακινήσεις. Επιπλέον αύξηση καταγράφεται στο υγραέριο κατά 10 λεπτά το λίτρο, καθώς η τιμή του κινείται αυτόνομα στις χρηματιστηριακές αγορές», εξηγεί ο κ. Κιουρτζής.
Τέλος, όπως ο ίδιος τονίζει, τα πρατήρια υγρών καυσίμων εντάχθηκαν στους ΚΑΔ των πληττόμενων επιχειρήσεων, ωστόσο, «είναι αναγκαίο να ενταχθεί ο κλάδος και στις ευνοϊκές ρυθμίσεις που αφορούν στις φορολογικές ελαφρύνσεις».
GR TIMES