Πετρέλαιο: Οι χαμηλές τιμές δεν σώζουν ούτε τους καταναλωτές ούτε τις επιχειρήσεις
Η πτώση της τιμής του πετρελαίου η οποία άγγιξε και το 30% αυτή την εβδομάδα έχει περάσει στις αντλίες αλλά όχι στον βαθμό που θα περίμενε κανείς.
Η πτώση της τιμής του πετρελαίου η οποία άγγιξε και το 30% αυτή την εβδομάδα έχει περάσει στις αντλίες αλλά όχι στον βαθμό που θα περίμενε κανείς. Ενώ μέσα στην εβδομάδα η τιμή της βενζίνης κατέγραψε πτώση ακόμη και 4% σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν πριν από 15 ημέρες, μια ανάκαμψη κατά περίπου 5% την Παρασκευή (η οποία ωστόσο δεν επέτρεψε στο μπρεντ να ξεπεράσει τα 35 δολάρια) σημαίνει πτώση κατά 1% το Σαββατοκύριακο. Πώς εξηγείται αυτό; Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι οι τιμές που ισχύουν ακριβώς μια ημέρα πριν δεν σημαίνει ότι επηρεάζουν τις τιμές αντλίας την αμέσως επόμενη ημέρα καθώς, η όποια επίδραση γίνεται αισθητή στον τελικό καταναλωτή μετά από 3-4 ημέρες.
Ωστόσο, το πετρέλαιο έδειξε να οδεύει προς τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία πτώση από την εποχή της πιστωτικής κρίσης του 2008, δεχόμενο πιέσεις από την πανδημία του κορονοϊού, τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επέβαλε ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ και ο πόλεμος τιμών Σαουδικής Αραβίας – Ρωσίας. Αν κινηθεί σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα και τις επόμενες ημέρες σαφώς και η πτώση θα επηρεάσει το επόμενο διάστημα περαιτέρω τις τιμές της αγοράς αλλά το μέγεθος της θετικής αυτής εξέλιξης για τους καταναλωτές θα κριθεί από το κατά πόσον η αλυσίδα της αγοράς πετρελαιοειδών (διυλιστήρια – εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και πρατήρια καυσίμων) θα μετακυλίσει αυτή τη διαφορά στους τελικούς καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι στην ελληνική αγορά μόνο το 35% της τελικής τιμής επηρεάζεται ουσιαστικά από τις όποιες διακυμάνσεις της διεθνούς τιμής πετρελαίου καθώς το υπόλοιπο ποσοστό της τιμής που πληρώνει ο καταναλωτής αντιπροσωπεύει φόρους και άλλες επιβαρύνσεις. Με βάση αυτό το δεδομένο, γίνεται κατανοητός ο λόγος για τον οποίο η αισθητά μεγάλη πτώση του μπρεντ δεν αντικατοπτρίζεται για παράδειγμα στην τελική τιμή της βενζίνης.
«Φρένο» στις μεταφορές
Η πτώση στην τιμή των καυσίμων δεν «ισοφαρίζει» όπως φαίνεται την «χασούρα» που θα έχει ο κλάδος των μεταφορών. Ο βασικός «ένοχος» για αυτή την εξέλιξη είναι ο κοροναϊός, οι καραντίνες, οι ταξιδιωτικές οδηγίες και ο διάχυτος φόβος που υπάρχει στην αγορά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις διεθνών αναλυτών, οι αερομεταφορές αποτελούν τον κλάδο που θα πληγεί περισσότερο.
Το καύσιμο του αεροπλάνου είναι πιθανό να πληγεί περισσότερο. Όπως εκτιμά πρόσφατη έρευνα της Rystad, η παγκόσμια εναέρια κυκλοφορία θα μειωθεί φέτος κατά περίπου 16% σε σύγκριση με το 2019, όταν η ανάλυση της εταιρείας έδειξε συνολικά περίπου 190.000 πτήσεις ημερησίως. Ο αριθμός αυτός περιελάμβανε εμπορικές και ιδιωτικές πτήσεις, καθώς και ελικόπτερα. Από την άλλη, οι εκτιμήσεις της εταιρείας πριν από την έναρξη του ιού προβλέπουν ότι οι συνολικές πτήσεις φέτος θα ανέλθουν σε κατά μέσο όρο 200.000 την ημέρα. Με βάσει τα νέα δεδομένα αυτές θα μειωθούν κατά 16%, ποσοστό διόλου ευκαταφρόνητο, ειδικά σε σύγκριση με τις αρχικές θετικές προβλέψεις.
Στις οδικές μεταφορές, η ζήτηση καυσίμων είναι πιθανό να παραμείνει αμετάβλητη, σύμφωνα με την Rystad, σε σύγκριση με την προηγούμενη εκτίμηση, η οποία προέβλεπε αύξηση από 49,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε 50,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
insider.gr