Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Οι πέντε παρακινδυνευμένες προβλέψεις για την ελληνική οικονομία στον προϋπολογισμό του 2018

Οι πέντε παρακινδυνευμένες προβλέψεις για την ελληνική οικονομία στον προϋπολογισμό του 2018

Διαφήμιση
O ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, το πλεόνασμα, τα έσοδα από τους φόρους και οι αποφάσεις για τα μέτρα στο χρέος….στο επίκεντρο.
Πέντε προβλέψεις – παγίδα υπάρχουν μέσα στο τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού του 2018 που θα ψηφιστεί τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 22 Δεκεμβρίου από τη Βουλή.
Πρόκειται για τους στόχους που έχουν τεθεί για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, το πρωτογενές πλεόνασμα, τα έσοδα από τους άμεσους και τους έμμεσους  φόρους και φυσικά τις αποφάσεις με τα μέτρα για το χρέος.


Ειδικότερα:

1.       Ανάπτυξη: 
Ο ρυθμός μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης. 
Ενσωματώνει μεγάλες προσδοκίες για την ανάπτυξη με τον πήχη να τοποθετείται στο 2,5% οι οποίες ενδέχεται να αποδειχθούν παρακινδυνευμένες. 
Πέρυσι τέτοια εποχή ο προϋπολογισμός προέβλεπε για το 2017 ρυθμό ανάπτυξης 2,7%, ο οποίος πολύ γρήγορα αναθεωρήθηκε στο 1,6% έναντι τελευταίας πρόβλεψης για 1,8% του προσχεδίου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρξει και τρίτη αναθεώρηση στην περιοχή του 1,4% του ΑΕΠ.

2.       Πρωτογενές πλεόνασμα: 
Ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,82% του ΑΕΠ ή 7 δισ. ευρώ πιο πάνω ακόμη και από τον μνημονιακή πρόβλεψη για 3,5% του ΑΕΠ, θεωρείται και αυτός επισφαλής. 
Το ΔΝΤ θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν θα κινηθεί στο πλεόνασμα πάνω από το 2,2% του ΑΕΠ και για το λόγια αυτό διαφωνεί με τους Ευρωπαίους σε αυτό το θέμα.

3.       Δημόσιο χρέος και αγορές: 
Με τον προϋπολογισμό να προβλέπει εκτίναξη του δημόσιου χρέους στα 332 δισ. ευρώ, δηλαδή 13,7 δισ. ευρώ υψηλότερα σε σύγκριση με φέτος ο δανεισμός της χώρας από τις αγορές  ενδέχεται να μην είναι εύκολη υπόθεση.
Μπορεί να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα τα επιτόκια και η καμπύλη των ελληνικών ομολόγων να μην είναι πτωτική. 
Εφόσον από τις δοκιμαστικές εξόδους προκύψει ότι η χώρα δεν μπορεί δεν υποστηρίξει το story της καθαρής εξόδου τότε προληπτική γραμμή θα γίνει εφιάλτης.  
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, το χρέος θα φθάσει στο 179,8% του ΑΕΠ από 178,2% του ΑΕΠ φέτος.
Η αύξηση είναι εντυπωσιακή, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι θα μειωθεί ο δανεισμός μέσω repos κατά 6 δισ. ευρώ (από 15 δισ. ευρώ φέτος σε 9 δισ. ευρώ το 2018) και το στοκ των εντόκων γραμματίων κατά 1,2 δισ. ευρώ (από 14,9 δισ. ευρώ σε 13,7 δισ. ευρώ). 
Η περαιτέρω διόγκωση του χρέους αποδίδεται στις νέες δανειακές δόσεις συνολικού ύψους 13,258 δισ. ευρώ που προβλέπεται να λάβει η Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) και στις νέες εκδόσεις ομολόγων.                           

4.       Μαξιλάρι ασφαλείας:
Στον προϋπολογισμό του 2018 υπάρχει πρόβλεψη να δημιουργηθεί ένα ταμειακό «μαξιλάρι» ύψους τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ, ώστε να διευκολυνθεί η επιστροφή στις αγορές μετά την ολοκλήρωση του 3ου Μνημονίου. 
Αυτό εφόσον το επιτρέψουν αγορές και επενδυτές και εφόσον οι αξιολογήσεις κλείσουν στην ώρα τους που θα επιτρέψουν στη χώρα να πάρει τις μνημονιακές δόσεις.

5.       Υπερφορολόγηση: 
Οι νέοι φόροι (άμεσοι και έμμεσοι) ύψους 1 δισ. ευρώ που κομίζει για το 2018 ο νέος προϋπολογισμός  δεν σημαίνει ότι θα οδηγήσει και σε αύξηση των εσόδων ( 48,156 δισ. ευρώ το 2018 έναντι 47,205 το 2017). 
Είναι γνωστές οι παρενέργειες των φόρων. Το 2017 επιβλήθηκαν πρόσθετα μέτρα της τάξεως των 2 δις. ευρώ από αυξήσεις έμμεσων και άμεσων φόρων, αλλά τελικά τα φορολογικά έσοδα μειώθηκαν συνολικά κατά 314 εκατ. ευρώ με τις μεγαλύτερες απώλειες 996 εκατ. ευρώ να εντοπίζονται στις εισπράξεις από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. 
Αποδεικνύεται επομένως ότι η υπερφορολόγηση γυρίζει μπουμερανγκ στις κρατικές εισπράξεις. 
To 2017 η τρύπα στις δημόσιες εισπράξεις υπερκαλύφθηκε από το  βελτιωμένο δημοσιονομικό αποτέλεσμα των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης.

πηγή: bankingnews.gr

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων