Νορβηγία, η χώρα που προσαρμόζεται πιο γρήγορα από τον καθένα στα ηλεκτρικά οχήματα
Παρά τον τεράστιο πετρελαϊκό της πλούτο, η Νορβηγία ήταν πάντα από τις πρωτοπόρες χώρες σε ό,τι αφορά στις πολιτικές για προστασία και σεβασμό του περιβάλλοντος, κάτι που χαρακτηρίζει και τα υπόλοιπα τρία σκανδιναβικά κράτη.
Ωστόσο, η Νορβηγία κάνει πλέον τη διαφορά, υιοθετώντας με ταχείς ρυθμούς τη νέα «τάση» στην προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, τα ηλεκτρικά οχήματα. Η τελευταία κίνηση είναι να επιτρέψει την οδήγηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε ένα καταφύγιο του Ψυχρού Πολέμου στο Όσλο («Akershus Fortress»), στο οποίο θα επιτρέπεται η δωρεάν φόρτιση των αυτοκινήτων. Αυτή τη στιγμή, πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου των νέων αυτοκινήτων στη χώρα είναι είτε ηλεκτρικά είτε υβριδικά, ποσοστό δεκαπλάσιο από το αντίστοιχο των Η.Π.Α.. Με περίπου 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο δρόμο, η Νορβηγία (με πληθυσμό 5 εκατομμυρίων πολιτών) ακολουθεί μόνο τις Η.Π.Α, την Κίνα και την Ιαπωνία σε απόλυτους αριθμούς, χώρες με πολλαπλάσιο πληθυσμό. Μάλιστα, πρόσφατα η κυβέρνηση πρότεινε, μέχρι το 2025, να καταργηθεί η πώληση βενζινοκίνητων ή ντίζελ οχημάτων!
Η «έκρηξη» των ηλεκτρικών οχημάτων της Νορβηγίας έχει οικοδομηθεί μέσω γενναιόδωρων κρατικών κινήτρων. Τα εν λόγω οχήματα απαλλάσσονται από τους φόρους αγοράς αυτοκινήτων (25%), ενώ οι οδηγοί συνδέονται δωρεάν στα δημοτικά σημεία φόρτισης, συνήθως δεν πληρώνουν διόδια και μπορούν να χρησιμοποιήσουν λωρίδες λεωφορείων για να αποφύγουν την κυκλοφορία! Επιπλέον, στα πλοία που διασχίζουν τα φιόρδ της Νορβηγίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ταξιδεύουν χωρίς δωρεάν. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι η νορβηγική κυβέρνηση ετοιμάζεται να επιβάλει φόρο στα ηλεκτρικά οχήματα, κόντρα στην μέχρι πρότινος φιλική προς το περιβάλλον-πολιτική.
Ο «φόρος Tesla», όπως αποκαλείται από τους αναλυτές, καθώς η εταιρεία του Elon Musk είναι η κυρίαρχη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αφορά μία εφάπαξ πληρωμή ανάλογα με το βάρος του εκάστοτε ηλεκτρικού οχήματος. Αν ληφθεί υπόψη το μεγάλο βάρος των μοντέλων της Tesla, ο φόρος θα διαμορφώνεται ακόμηα και στις 70.000 νορβηγικές κορώνες, πάνω δηλαδή από 700 ευρώ. Το κίνητρο πίσω από το τέλος είναι ότι τα βαριά ηλεκτρικά οχήματα λαμβάνουν μεγάλο χώρο στους δρόμους… Βέβαια, οι γενναιόδωρες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα της Νορβηγίας παραμένουν ανέγγιχτες με βάση την πρόταση, η οποία αποτελεί μέρος του νέου προϋπολογισμού της νορβηγικής κυβέρνησης. Ακόμη και αν επρόκειτο να εφαρμοστεί ο «φόρος Tesla», τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξακολουθούν να είναι ανταγωνιστικά σε σύγκριση με χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία.
πηγή: bankingnews.gr