Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Νέες παγίδες της Εφορίας στις δηλώσεις

Νέες παγίδες της Εφορίας στις δηλώσεις

Διαφήμιση

Προληπτικό φακέλωμα και νέα γενιά διασταυρώσεων οργανώνει η Εφορία με βάση τα στοιχεία που έχει πλέον στα χέρια της, ενώ θέτει και νέα κριτήρια επιλογής στόχων για να εντοπίζει «ζωντανές» υποθέσεις φοροδιαφυγής και να εξαπολύει ελέγχους σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες προτού αυτοί τη γλιτώσουν λόγω παρέλευσης 5ετίας και παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να τους ελέγξει αναδρομικά.

Το νέο μοντέλο ελέγχων θα εφαρμοστεί ευθύς αμέσως μετά την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για τα κέρδη του 2017. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς έγινε η σχετική προετοιμασία. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) επεξεργάστηκε μια μεγάλη βάση δεδομένων που θα τη χρησιμοποιήσει για να τρέξει μαζικές διασταυρώσεις των δηλώσεων που θα υποβληθούν φέτος μετά το Πάσχα. Για τον σκοπό αυτό θα αξιοποιήσει και τις πληροφορίες που θα καταγραφούν στο ανασχεδιασμένο έντυπο Ε3. 

Νέα παγίδα

Αθόρυβα αλλά συστηματικά, μέσα στο 2017 η ΑΑΔΕ εκπόνησε μελέτη προσδιορισμού κλαδικών δεικτών επιχειρήσεων. Χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία που άντλησε από τις δηλώσεις Φορολογίας Εισοδήματος – και συγκεκριμένα από τα έντυπα Ε3, τα οποία υπεβλήθησαν κατά την τριετία 2013-2015.

 

Η έρευνα που έγινε αφορούσε σε επιχειρήσεις οκτώ επιλεγμένων κλάδων οι οποίοι επιλέχθηκαν με άκρα μυστικότητα -για να μη χάσει η φορολογική διοίκηση το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού- και επί τη βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (π.χ., ποσοστά παραβατικότητας, μορφή επιχείρησης, μέγεθος κερδών ή τζίρου κ.λπ.).

Με τον τρόπο αυτό, από την ΑΑΔΕ προσδιορίστηκαν συγκεκριμένοι δείκτες όπως:

– Ο Δείκτης Περιθωρίου Κέρδους επί των Πωλήσεων (margin).
– Ο Δείκτης Περιθωρίου Κέρδους επί των Αγορών (mark up).
– Ο Δείκτης Καθαρού Κέρδους προς Πωλήσεις.

Υπολογίστηκαν επίσης και άλλοι επί μέρους δείκτες ανά κλάδο, ενώ για καθέναν από αυτούς μελετήθηκε και η πορεία που είχε κατά την τριετία 2013-2015, ποια ήταν η μέση τιμή του δείκτη για κάθε περιφέρεια της χώρας, αλλά και ποια ήταν η ετήσια ποσοστιαία μεταβολή της τιμής των δεικτών ανά περιφέρεια.

Από τη σύγκριση των τιμών των δεικτών επιχειρήσεων ενός ολόκληρου κλάδου ή και μιας περιφέρειας με τη μέση τιμή του δείκτη του κλάδου (για το σύνολο της χώρας ή την κάθε περιφέρεια), η ΑΑΔΕ θα διαμορφώσει τον δικό της φορολογικό χάρτη της Ελλάδας, με βάση τον οποίο θα οργανώσει και γεωγραφικά τους ελέγχους που θα εξαπολύσει από το καλοκαίρι και μετά.

Με βάση τους δείκτες, όσοι δηλώνουν λιγότερα κέρδη από τον μέσο όρο της περιοχής ή του κλάδου όπου δραστηριοποιούνται θα «κοκκινίζουν» και βάσει μοριοδότησης (από τη συνισταμένη δηλαδή και άλλων κριτηρίων που η ΑΑΔΕ τα κρατά κρυφά για επιχειρησιακούς σκοπούς) θα επιλέγονται οι επόμενοι στόχοι της Εφορίας.

Τέλος οι έλεγχοι… στα τυφλά

Οι νέοι αυτοί δείκτες θα ενισχυθούν από τις πρόσθετες πληροφορίες που θα συλλέγει η ΑΑΔΕ από τις τράπεζες για τους επαγγελματικούς λογαριασμούς και τις συναλλαγές με POS, καθώς τα εν λόγω στοιχεία θα αποτυπώνονται πλέον και στο νέο έντυπο Ε3 που θα υποβληθεί μαζί με τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος.

Ενσωματώνοντας όλα τα νέα δεδομένα σε εκείνα που έχουν καταγραφεί για τα έτη από το2013 και μετά, η φορολογική διοίκηση θα παρακολουθεί τις τάσεις και τις αποκλίσεις των δηλωθέντων κερδών, στοχοποιώντας ευκολότερα πλέον όσους μαγειρεύουν τα κέρδη που δηλώνουν, για να σταματάει άμεσα τη διπλή αιμορραγία από απώλειες φόρων και ασφαλιστικών εισφορών προς τον ΕΦΚΑ.

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων