Μέτρα δέουσας… προστασίας σε εταιρικά παραβατικά πρατήρια
Τυπικά μόνο έχουν υπογραφή στις 26 Μαρτίου 2024 οι διευκρινίσεις για τα μέτρα δέουσας επιμέλειας κατά των παραβάσεων στα πρατήρια καυσίμου, καθώς έπρεπε να περιμένουμε μέχρι την 1η Απριλίου για να δημοσιοποιηθεί το ακριβές αντίγραφο της εφαρμοστικής εγκυκλίου για ένα νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις αρχές Δεκεμβρίου 2023.
Για τις ρυθμίσεις αυτές έχει γραφτεί στην «Εφ.Συν.» από τις 3 Δεκεμβρίου 2023 -όταν ξεκινούσε η σχετική συζήτηση στη Βουλή- ότι «δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για τον έλεγχο του λαθρεμπορίου καυσίμων» και ότι «ο κρατικός μηχανισμός πρέπει να αποφασίσει εάν δεν μπορεί ή δεν θέλει (;) να ελέγξει τις απώλειες φορολογικών εσόδων και την «κλοπή» από τις τσέπες των οδηγών», αφού ενώ ακόμη εκκρεμεί η πλήρης λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών σε όλες τις εγκαταστάσεις καυσίμων, η ΑΑΔΕ έβγαλε διαβούλευση για περιορισμένες αλλαγές (στις ανακοινώσεις των τελωνείων, ίσως γιατί δεν εμπιστεύεται το opengov.gr που παραμένει χωρίς ασφαλή σύνδεση – https).
Πρώτη προτεραιότητα για την πολιτεία είναι το άμεσο κλείσιμο όλων των εφαρμοστικών εκκρεμοτήτων και η διασφάλιση της αξιοπιστίας του συστήματος εισροών-εκροών, η ανάπτυξη έξυπνων εφαρμογών διασταύρωσης πωληθέντων και αποθεμάτων, ο καθορισμός προδιαγραφών επικοινωνίας και διασταυρώσεων δεδομένων κίνησης των GPS, οι σοβαροί μυστικοί έλεγχοι, ο έλεγχος διακίνησης διαλυτών και η υλοποίηση μόνιμου δημόσιου μητρώου παραβάσεων και παραβατών για εισαγωγείς, τεχνικούς, πρατήρια και εταιρείες με παραπομπή στις αποφάσεις διοικητικών πράξεων.
Κατά τ’ άλλα τα τρία άρθρα στον φορολογικό νόμο που εγκρίθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο εστιάζουν σε μέτρα δέουσας επιμέλειας στις εταιρείες χονδρικής εμπορίας καυσίμων, ιδιωτικοποιώντας την ευθύνη ελέγχου (και καταγγελίας των παραβατών) για ΑΦΜ, άδειες και πιστοποιήσεις στα πρατήρια και (ορθώς) τους ζητά να διακόπτουν άμεσα την παροχή καυσίμων, να αποσύρουν από τα πρατήρια που βρέθηκαν προβληματικά τα σήματά τους και τον εταιρικό εξοπλισμό εντός προθεσμίας 10 ημερών και να αναλάβουν την ευθύνη άντλησης και φύλαξης των καυσίμων από τις δεξαμενές, προβλέποντας και πρόστιμα έως 15.000 ευρώ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
«Πολύ λίγα, πολύ αργά» τα μέτρα, αφού τιμωρούν μεν τον «μπροστινό» διαχειριστή και το μεμονωμένο πρατήριο (ή και συνδεδεμένα πρατήρια που αποδεδειγμένα ελέγχονται από τα ίδια φυσικά πρόσωπα), αλλά με το άρθρο 9 πρακτικά προστατεύουν το δίκτυο εταιρικών πρατηρίων βάζοντας την (στατιστικά απίθανη) προϋπόθεση να διαπιστωθούν πέντε παραβάσεις σε χρονικό διάστημα τριών μηνών, για να κλείσουν τα πρατήρια καυσίμων που «ανήκουν κατά 100% στους υπόχρεους ή κατά 100% σε θυγατρικές τους, «τσουβαλιάζοντας» τους συστηματικούς παραβατικούς που έχουν εταιρείες μαζί με τα εταιρικά πρατήρια των μεγάλων χονδρέμπορων διακίνησης καυσίμων.
Ποινές
Θυμίζουμε ότι οι ποινές αφορούν την τέλεση λαθρεμπορίας ή νοθείας καυσίμων ή μη εγκατάστασης ή μη πλήρωσης των όρων, προϋποθέσεων και προδιαγραφών της εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών ή παραποίησης μηχανισμών σε πρατήριο καυσίμων και την παρεμπόδιση ελέγχου.
Ολα αυτά αντιμετωπίζονται μόνο με σφράγισμα όλων των εκκρεμοτήτων και με αυτοματοποιημένη παρακολούθηση της διακίνησης καυσίμων με παραδειγματικές ποινές που πετούν έξω από την αγορά ακόμη και μεγάλες επιχειρήσεις για συρροή παραβάσεων χωρίς χρονικό περιορισμό –στη Γερμανία με τρεις ποινές η εταιρεία που παρέχει τα καύσιμα χάνει την άδεια λειτουργίας διά παντός.
https://www.efsyn.gr/oikonomia