Κοινή επιστολή ΠΟΠΕΚ – ΟΒΕ στο Υπουργείο Ανάπτυξης
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (Ο.Β.Ε.)
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (Π.Ο.Π.Ε.Κ.)
Ηράκλειο-Κρήτης, 12 Δεκεμβρίου 2012
ΕΠΕΙΓΟΝ
Προς:
Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Κ. Χατζηδάκη
Κοιν.:
- Υφυπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Αθ. Σκορδά
- Γενικό Γραμματέα Εμπορίου κ. Στ. Κομνηνό
Θέμα: Ποινές στο σχέδιο του Αγρονομικού Κώδικα για παραβάσεις στον τομέα καυσίμων
Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Η ΠΟΠΕΚ και η ΟΒΕ είναι από την αρχή υπέρμαχοι της πάταξης της ανομίας στην αγορά καυσίμων και της σύγκρουσης με τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου που ζημιώνουν καταναλωτές, Δημόσιο και υγιείς συναδέλφους.
Για τους λόγους αυτούς δηλώνουμε ριζικά αντίθετοι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης για τις «πειραγμένες» αντλίες, που ισοδυναμούν με οικονομική αμνηστεία για τους επιτήδειους και εξοντώνουν τους νομιμόφρονες συναδέλφους για τυπικές παραβάσεις.
Δηλώνουμε εξαρχής ότι συμφωνούμε με το άμεσο λουκέτο στα πρατήρια που εντοπίζονται μηχανισμοί καταδολίευσης, όπως επίσης με τις ποινές φυλάκισης για τους υπευθύνους. Θεωρούμε ωστόσο ότι το πρόστιμο των 30.000 ευρώ για κάθε «πειραγμένη» αντλία αποτελεί χάδι την ώρα που το οικονομικό όφελος από την κλοπή των καταναλωτών η κοινή λογική λέει ότι είναι πολλαπλάσιο. Την ίδια ώρα, δεν μπορεί ο πρατηριούχος που συλλαμβάνεται να κλέβει το 5 ή 7 % της ποσότητας που χρεώνει στους καταναλωτές να τιμωρείται με πρόστιμο 30.000 ευρώ και εκείνος που έχει απόκλιση 0,6 % να τιμωρείται με 10.000 ευρώ. Διαβεβαιώνουμε το υπουργείο Ανάπτυξης ότι κανένας συνάδελφος δεν θα διακινδύνευε τη φήμη, την περιουσία του και τη σχέση του με τους πελάτες του για να κερδίσει 0,6 %.
Υπενθυμίζουμε ότι από το 1993 το αποδεκτό ποσοστό αποκλίσεων είναι ± 0,5 %, καθώς η Πολιτεία αναγνωρίζει ότι οι φθορές από τη συνήθη χρήση του μηχανολογικού εξοπλισμού μπορούν να οδηγήσουν σε διαφορές τέτοιας τάξης μεγέθους.
Οι περιπτώσεις αυτές είναι προφανές ότι οφείλονται σε απορρύθμιση του ογκομετρητή της αντλίας. Συνεπώς, αν το υπουργείο επιμένει ότι πρέπει να τιμωρούνται και αυτές οι περιπτώσεις το πρόστιμο θα πρέπει να είναι ελάχιστο ώστε οι πρατηριούχοι να θυμούνται και ελέγχουν κάθε πρωί τις αντλίες τους για την καλή τους λειτουργία, αλλά να μην οδηγούνται σε κλείσιμο επιχειρήσεις για τυπικές παραβάσεις.
Παρόμοιες περιπτώσεις μικρής υπέρβασης του θείου προκάλεσαν επιβολή αυστηρών προστίμων ενώ αυτές προκλήθηκαν από υπολείμματα καυσίμων κατά την αλλαγή του είδους καυσίμου στις δεξαμενές ή από υπολείμματα στο βυτιοφόρο όχημα.
Παρακαλούμε όπως ανοίξει ο διάλογος για την βελτίωση των προβλεπομένων κυρώσεων στο σχέδιο του νέου Α.Κ. ώστε να λειτουργήσει ομαλά η αγορά και να προστατευτούν οι καταναλωτές, ο υγιής ανταγωνισμός και οι νόμιμοι βενζινοπώλες και να τιμωρούνται παραδειγματικά οι παραβάτες.
Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος μας έχει ταχθεί ανοιχτά υπέρ της πάταξης της παραβατικότητας και του λαθρεμπορίου εκφράζοντας τα συμφέροντα των νομίμων βενζινοπωλών οι οποίοι πλήττονται άμεσα από τους παραβάτες. Οι δε τελευταίες περιπτώσεις αποκάλυψης ολόκληρων δικτύων λαθρεμπορίας έδειξε πόσο σωστή είναι η πάγια θέση μας για επίδειξη πολιτικής βούλησης πάταξης αυτών των φαινομένων σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο στα πρατήρια καθώς και η εγκατάσταση ηλεκτρονικών μέσων έλεγχου από το διυλιστήριο μέχρι το πρατήριο για τον έλεγχο της διαδρομής και της τελευταίας σταγόνας όλων των ειδών καυσίμων
Με εκτίμηση,
Για την Ο.Β.Ε. Για την ΠΟΠΕΚ
Μιχάλης Κιούσης Χαράλαμπος Μαυράκης
Πρόεδρος Πρόεδρος