Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
Εισροών – εκροών Φ2-2022/14.11.2012)

Εισροών – εκροών Φ2-2022/14.11.2012)

Διαφήμιση

K.Y.A. αριθμ. Φ2-1617
(ΦΕΚ Β’ 1980/21-12-2010)

Διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης, και ελέγχου ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης εισροών – εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Απαιτήσεις συμμόρφωσης, καταγραφής, λειτουργίας και διασφάλισης των μετρήσεων και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ – ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

Έχοντας υπόψη:

  1. Τον Ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και κωδικοποιήθηκε με το Π.Δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ Α’ 98).
  2.  Τον Ν. 3784/2009 «Αναθεώρηση του Ν. 703/1977 περί ανταγωνισμού και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα το άρθρο 31 παρ. 7 αυτού (ΦΕΚ Α’ 137).
  3.  Το Π.Δ. 118/2006, περί «όρων και προϋποθέσεων εγκατάστασης και λειτουργίας αντλιών καυσίμων και πρατηρίων υγρών καυσίμων» (ΦΕΚ Α’ 46).
  4. Το Π.Δ. 397/1988 «Οργανισμός του Υπουργείου Εμπορίου», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΦΕΚ Α’ 185).
  5. Το Π.Δ. 293/1999 (ΦΕΚ Α’ 263) «Οργανισμός του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
  6.  Το Π.Δ. 185/2009 «Ανασύσταση του Υπουργείου Οικονομικών, συγχώνευση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και μετονομασία του σε «Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας» (ΦΕΚ Α’ 213).
  7. Το Π.Δ. 187/2009 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α’ 214).
  8. Το Π.Δ. 189/2009 (ΦΕΚ Α’ 221) «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων».
  9. Την Απόφαση του Πρωθυπουργού με αριθμό 2876/09 «Αλλαγή τίτλου Υπουργείων» (ΦΕΚ Β’ 2234).
  10.  Την Απόφαση 46498/ΔΙΟΕ 1913/13.10.2010 του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας περί καθορισμού αρμοδιοτήτων του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Ντίνου Ρόβλια (ΦΕΚ Β’ 1642).
  11. Το γεγονός ότι από την πράξη αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού,

Αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Περιγραφή – Γενικές Απαιτήσεις

1. Ως ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών, νοείται σύστημα το οποίο απαρτίζεται από:
μηχανισμό (υποσύστημα) μέτρησης στάθμης και θερμοκρασίας δεξαμενής και παρεπόμενα μέρη αυτού,

  1.  υποσύστημα παρακολούθησης εκροών από τις αντλίες καυσίμων,
  2. κεντρική μονάδα (κονσόλα) ελέγχου και επεξεργασίας δεδομένων, και
  3.  υποσύστημα κεντρικής ενημέρωσης δημόσιων αρχών.

2. Κάθε σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών που εγκαθίσταται στα πρατήρια υγρών καυσίμων πρέπει:

  • Να μετράει αδιάλειπτα τη στάθμη του καυσίμου εντός εκάστης δεξαμενής και να μετατρέπει αυτήν σε αντίστοιχο περιεχόμενο όγκο καυσίμου.
  • Να παρακολουθεί, καταγράφει και συγκρίνει τις ποσότητες των εξερχόμενων από τις αντλίες καυσίμων, με τις αντίστοιχες εξερχόμενες ποσότητες καυσίμων από τις δεξαμενές κατά τη λειτουργία του πρατηρίου σε πραγματικό χρόνο.
  • Να έχει δυνατότητα ανίχνευσης διαρροών καυσίμων ή να συμπληρώνει, προσαρμόζεται και συνεργάζεται με ήδη εγκατεστημένα συστήματα ανίχνευσης διαρροών καυσίμων ώστε να αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα.
  • Να παρέχει έγκαιρη και κατάλληλη ειδοποίηση έναντι διαρροών, ανθρώπινου σφάλματος, αστοχίας υλικού ή λανθασμένου προγραμματισμού.
  • Να συλλέγει, καταγράφει, επεξεργάζεται και διασφαλίζει ηλεκτρονικά όλα τα δεδομένα που αφορούν τις εισροές και εκροές από τις δεξαμενές των καυσίμων καθώς και να αποστέλλει αυτά ηλεκτρονικά σε κεντρικές βάσεις δεδομένων.
  • Να συνδέεται με κατάλληλο τύπο εγκεκριμένου φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού του ν. 1809/1988 (ΦΕΚ Α’ 222) όπως αυτός ισχύει, για την ηλεκτρονική διασφάλιση των δεδομένων που αφορούν τις εισροές και τις εκροές.
    – Να πληροί τις προϋποθέσεις που προβλέπονται αναλυτικά στην παρούσα απόφαση.

3. Τα συστήματα εισροών εκροών αναφέρονται μόνο σε καύσιμα αποθηκευόμενα σε δεξαμενές υπό ατμοσφαιρική πίεση όπως βενζίνες και πετρέλαιο. Δεν αναφέρονται σε καύσιμα αποθήκευσης υπό πίεση, όπως LPG, CNG κ.λπ.

(Η παράγραφος 3, τέθηκε όπως προστέθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 2

Συμμόρφωση με ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα

  1.  Κάθε σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών (αισθητήρες, τροφοδοτικά, κάρτες επικοινωνίας κ.λπ.) φέρει σήμανση CE, σε συμμόρφωση με την οδηγία 94/9/EC και με κάθε σχετική κοινοτική οδηγία ή κανονισμό (όπως, ενδεικτικά οι οδηγίες: 2004/108/EC (EMC), 2006/ 95/ EC και σήμανση εχ σύμφωνα με τις πράξεις της Ευρωπαϊκής Κοινότητας EC ATEX GUIDELINES, 3rd Edition – June 2009 (ή προηγούμενες) και συνοδεύεται από σχετική δήλωση συμμόρφωσης του κατασκευαστή.
  2. Ο μηχανισμός μέτρησης στάθμης πρέπει να είναι σύμφωνος με όλες τις απαιτήσεις των Διεθνών Συστάσεων OIML R 85 – 1&2, Edition 2008(E) και OIML R 85 – 3, Edition 2008 τούτου πιστοποιουμένου από Κοινοποιημένο Φορέα ή Εθνικό Μετρολογικό φορέα χώρας της Ε.Ε.

Άρθρο 3

Υποσύστημα εισροών – Παραλαβή καυσίμου

(Ο τίτλος του άρθρου 3, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

  1.  Ο προσδιορισμός του όγκου του καυσίμου εντός της δεξαμενής, καθώς και των μεταβολών αυτού (εισερχόμενες – εξερχόμενες ποσότητες) γίνεται από το υποσύστημα εισροών του πρατηρίου. (Η παράγραφος 1, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  2.  Ο μηχανισμός μέτρησης του υποσυστήματος, μετρά τη στάθμη και τη θερμοκρασία του καυσίμου, καθώς επίσης και τη στάθμη νερού εντός της δεξαμενής του πρατηρίου. Ο μηχανισμός αυτός είναι σε διαρκή σύνδεση με κατάλληλο ελεγκτή συλλογής και δυνητικής επεξεργασίας των δεδομένων μετρήσεων. Ο μηχανισμός αποτελείται από κατάλληλο αισθητήρα μεταλλικής ράβδου (magnetostrictive ή άλλη αντίστοιχη τεχνολογική μέθοδο μέτρησης στάθμης). Ο μηχανισμός διαθέτει κατάλληλη διακριτική ικανότητα και ακρίβεια μέτρησης, ώστε να παρέχει αξιόπιστα αποτελέσματα.
  3.  Ο μηχανισμός (υποσύστημα) μέτρησης στάθμης είναι σε θέση να πραγματοποιεί αυτόματη αναγνώριση της εισροής καυσίμου στις δεξαμενές κατά τον εφοδιασμό ή την επιστροφή καυσίμου από βυτίο και να καταγράφει αυτήν ως νέα παραλαβή ή επιστροφή μετά την παρέλευση ικανού χρόνου προς οριστικοποίηση της στάθμης. Ο χρόνος από την ολοκλήρωση της εισροής καυσίμου μέχρι την αποκατάσταση της ηρεμίας της στάθμης καλείται «χρόνος ηρεμίας» και προσδιορίζεται από τον εγκαταστάτη με την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος.  (Η παράγραφος 3, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  4. Η παραλαβή καυσίμων υπολογίζεται συνολικά ανά είδος καυσίμου, ανεξάρτητα από το πλήθος των δεξαμενών στις οποίες αυτό διανέμεται. Έτσι ως παραλαβή θεωρείται το άθροισμα των παραλαβών των επί μέρους δεξαμενών, όπου το καύσιμο παραδίδεται.
  5. Κατά την εισροή καυσίμου, το σύστημα εισέρχεται σε κατάσταση λειτουργίας «παραλαβής» εάν πρόκειται για εφοδιασμό με νέο καύσιμο ή «επιστροφής» σε δεξαμενή, εάν πρόκειται για επιστροφή καυσίμου από βυτιοφόρο διανομής. Στη λειτουργία «παραλαβής», το σύστημα απαγορεύει την πώληση από τις αντλίες, προς αποφυγή σφαλμάτων. Στη λειτουργία «επιστροφής», το σύστημα απαγορεύει την πώληση από τις αντλίες που τροφοδοτούνται από την συγκεκριμένη δεξαμενή. Με τη λήξη των παραπάνω διαδικασιών, το σύστημα εισροών − εκροών εκδίδει αυτόματα τα αντίστοιχα δελτία «Παραλαβής» ή «Επιστροφής».
  6. Δεξαμενές που δε διαθέτουν αριθμό μητρώου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 5 § 9 της παρούσας, απαγορεύεται να παραλαμβάνουν καύσιμο είτε ως παραλαβή είτε ως επιστροφή.
  7. Στο παραστατικό πώλησης του προμηθευτή καυσίμου, αναγράφεται υποχρεωτικά πέραν των υπολοίπων στοιχείων, η πυκνότητα στους 150C του εκάστοτε πωλουμένου καυσίμου, η οποία θα εισάγεται στο σύστημα κατά τη φάση παραλαβής.
  8.  Σε περίπτωση κένωσης δεξαμενής (π.χ. λόγω ανάμιξης καυσίμου), το σύστημα ελέγχου εισροών, θέτει τη δεξαμενή σε κατάσταση «Εξαγωγής» και αντίστοιχα το σύστημα ελέγχου εκροών απαγορεύει την πώληση από τις αντλίες που τροφοδοτούνται από τη συγκεκριμένη δεξαμενή. Με τη λήξη της διαδικασίας «Εξαγωγής», η δεξαμενή επιστρέφει σε κατάσταση λειτουργίας και εκδίδεται αυτόματα «Δελτίο Εξαγωγής».

(Οι παράγραφοι 4 έως και 8, τέθηκαν όπως προστέθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 4 

Υποσύστημα εκροών

(Ο τίτλος του άρθρου 4, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

  1. Η παρακολούθηση των εξερχόμενων προς πώληση ποσοτήτων, μέσω των δεδομένων που παράγονται από τις διατάξεις ένδειξης των αντλιών καυσίμων, γίνεται από κατάλληλο μηχανισμό (υποσύστημα) παρακολούθησης εκροών αντλιών. Το υποσύστημα αυτό αποτελείται από ελεγκτές επικοινωνίας και συλλογής στοιχείων από τις διατάξεις ένδειξης (μηδενιζόμενο και συγκεντρωτικό αθροιστή) των αντλιών και μεταφοράς της πληροφορίας μέσω κατάλληλης διασύνδεσης (ενσύρματης ή ασύρματης) σε κεντρική μονάδα ελέγχου.
  2. Το υποσύστημα παρακολούθησης εκροών αντλιών παρακολουθεί και ελέγχει αδιάλειπτα τις κινήσεις των ακροσωληνίων και καταγράφει τις εκροές ανά αντλία και είδος καυσίμου.  (Η παράγραφος 2, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  3. Κατά την εγκατάσταση του υποσυστήματος εκροών, ελέγχεται και διασφαλίζεται από τον εγκαταστάτη η νομιμότητα της λειτουργίας των αντλιών με επιθεώρηση της ταυτότητας, της ρύθμισης στο μηδέν και της σφράγισης αυτών, στα σημεία που προβλέπονται στην έγκρισή τους, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις.
  4. Με ευθύνη του πρατηριούχου πρέπει να διατίθενται πρόσφατα δελτία ελέγχου και σφράγισης των αντλιών από νόμιμα εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
  5. Οποιοδήποτε σύστημα άντλησης καυσίμου από δεξαμενές του πρατηρίου, υποχρεούται να φέρει ηλεκτρονικούς αθροιστές. Όποια συστήματα άντλησης δεν πληρούν την απαίτηση αυτή, παύουν οριστικά να χρησιμοποιούνται. Τέλος, το εκάστοτε εγκαθιστάμενο υποσύστημα εκροών θα είναι συνδεδεμένο υποχρεωτικά με όλα τα συστήματα άντλησης καυσίμου του πρατηρίου αυτού.

(Οι παράγραφοι 3 και 4, τέθηκαν όπως προστέθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 5

Ογκομέτρηση δεξαμενών και μέγιστο επιτρεπτό σφάλμα καλής λειτουργίας

(Ο τίτλος του άρθρου 5, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

  1. Πριν από την τελική βαθμονόμηση και παράδοση σε λειτουργία του συστήματος, γίνεται ογκομέτρηση των δεξαμενών καυσίμων. Η εν λόγω ογκομέτρηση γίνεται με χρήση διακριβωμένων ογκομετρικών προτύπων (ογκομετρικού δοχείου ή προτύπου μετρητή ροής), ή με οποιαδήποτε άλλη δόκιμη μέθοδο. Σχετικές τεχνικές οδηγίες παρέχονται, στη Διεθνή Σύσταση OIML R 71:2008 και τα αναφερόμενα σε αυτή πρότυπα ISO. Ως αποτέλεσμα της ογκομέτρησης παράγεται ογκομετρικός πίνακας που εμφανίζει τον όγκο της δεξαμενής, ως συνάρτηση του ύψους της στάθμης του καυσίμου, στους 15οC, σε βήματα του 1 mm, με τις αντίστοιχες αβεβαιότητες μέτρησης. Για κάθε πρατήριο θα υπάρχει διαθέσιμη φυσική βέργα από ορείχαλκο, με χάραξη ενδείξεων σε βήματα όχι μεγαλύτερα των 5mm, προαιρετικά άλλη χάραξη μεγαλύτερου βήματος σε άλλη πλευρά και χάραξη αριθμού σειράς αυτής. H μεταλλική βέργα θα συνοδεύεται από πιστοποιητικό επαλήθευσης ή διακρίβωσης. Στον ογκομετρικό πίνακα εκάστης δεξαμενής, θα αναγράφεται επίσης και το αντιστάθμισμα (offset) της φυσικής μεταλλικής βέργας. (Η παράγραφος 1, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  2. Η ογκομέτρηση των δεξαμενών θα διενεργείται από διαπιστευμένους φορείς.
  3. Για το διάστημα δοκιμαστικής εφαρμογής μέχρι 31−03−2014, ορίζεται μέγιστο επιτρεπτό σφάλμα στο ισοζύγιο εισροών εκροών στους 150C, τιμή ίση προς 1,5%, συμπεριλαμβανομένων όλων των αβεβαιοτήτων των μετρήσεων του συστήματος. Κατά το ανωτέρω διάστημα, απόκλιση πέραν του καθοριζομένου ορίου θα αποτελεί κριτήριο διενέργειας επιπλέον ελέγχων. Σε περίπτωση που κατόπιν ελέγχων προκύψει ότι η απόκλιση δεν δικαιολογείται από τις αβεβαιότητες των μετρήσεων του συστήματος, θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Η ανοχή του 1,5% στο ημερήσιο ισοζύγιο, συναρτάται με τη ποσότητα του καυσίμου που έχει διακινηθεί. Για μικρές ποσότητες ημερήσιας διακίνησης (π.χ. 100 L), η διαφορά στο ισοζύγιο μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερη του 1,5%, λόγω των ενδογενών σφαλμάτων και αβεβαιοτήτων του συστήματος. Ωστόσο, αυξανομένων των διακινούμενων ποσοτήτων, τα σφάλματα τείνουν προς σταθερότερες, μικρότερες τιμές. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να ελέγχονται και μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα και διακινούμενες ποσότητες, ώστε να ανιχνεύεται η πλέον σταθερή συμπεριφορά των σφαλμάτων. Εάν οι σταθεροποιημένες τιμές απόκλισης ισοζυγίων (π.χ. για ποσότητες αθροιστικά μεγαλύτερες των 1000 L) υπερβαίνουν το 1,5%, τότε χρειάζεται έρευνα για τη πηγή των αποκλίσεων (π.χ. έλεγχος ογκομέτρησης εάν αυτή δεν έχει συμβεί κατά αποδεδειγμένα ορθό τρόπο, έλεγχος ράβδων μέτρησης στάθμης, έλεγχος ογκομετρικής απόδοσης αντλιών κ.λπ.) και λήψη κατάλληλων μέτρων.
  4. Κατ’ εξαίρεση και για χρονικό διάστημα μέχρι και 31.12.2013, σε πρατήρια όπου υπάρχει ήδη εγκατεστημένο σύστημα ή πρόκειται να εγκατασταθεί εξαρχής σύστημα εισροών εκροών, γίνονται αποδεκτές υπάρχουσες ογκομετρήσεις, με την προϋπόθεση ότι παραδίδονται ογκομετρικοί πίνακες και μεταλλικές βέργες όπως ορίζονται στη παρούσα και τα παραγόμενα ισοζύγια μετά την αναγωγή στους 150C, δεν παρουσιάζουν συνολικές αποκλίσεις μεγαλύτερες του 1,5%. Για αποκλίσεις άνω του 1,5%, γίνονται υποχρεωτικά νέες ογκομετρήσεις .
  5. Από 01−01−2014 έως 31−12−2014 οι ογκομετρήσεις θα διενεργούνται από κατάλληλα πιστοποιημένους φορείς. Η πιστοποίηση μπορεί να χορηγείται από φορέα κατάλληλα διαπιστευμένο για τη συγκεκριμένη υπηρεσία, υπό το καθεστώς της εθνικής, ευρωπαϊκής ή διεθνούς νομοθεσίας, μέσω αξιολόγησης του διατιθέμενου προσωπικού, εξοπλισμού και μεθόδου διακρίβωσης. Πρόσθετα, προς επαλήθευση της τεχνικής ικανότητας του αξιολογούμενου φορέα ογκομέτρησης, θα διενεργείται και συγκριτική ογκομέτρηση δεξαμενής. (Οι παράγραφοι 2 έως και 5, τέθηκαν όπως αντικαταστάθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  6. Από 01−01−2015 οι ογκομετρήσεις θα διενεργούνται αποκλειστικά και μόνο από διαπιστευμένους φορείς.
  7. Ο ογκομετρικός πίνακας κάθε δεξαμενής θα έχει ισχύ για 10 χρόνια. Μετά τη λήξη του διαστήματος αυτού θα απαιτείται εκ νέου ογκομέτρηση, εκτός και αν υπάρξουν σοβαρές ενδείξεις μεταβολών, οπότε και θα πρέπει η δεξαμενή να ογκομετρηθεί εκ νέου νωρίτερα.
  8. Για την ολοκλήρωση της παρακολούθησης της διακίνησης των καυσίμων στα πρατήρια διάθεσης, τα προδιαγραφόμενα στην παρούσα συστήματα εισροών εκροών, διασυνδέονται με το κέντρο υποδοχής ψηφιακών δεδομένων και τα μητρώα πρατηρίων, δεξαμενών και εγκαταστατών, που τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.).
  9. Μετά την ογκομέτρηση εκάστης δεξαμενής, τα στοιχεία του ογκομετρικού πίνακα και της υπάρχουσας ταυτότητας της δεξαμενής, αποστέλλονται και καταχωρούνται στο μητρώο δεξαμενών, όπου συσχετίζονται με τα στοιχεία του πρατηρίου και το ΑΦΜ του πρατηριούχου. Ο παραγόμενος από το μητρώο μοναδικός αριθμός για κάθε δεξαμενή, αποτελεί το μόνιμο στοιχείο ταυτότητας αυτής και επικολλάται επ΄αυτής με ευθύνη του πρατηριούχου. Ο αριθμός αυτός, αποτυπώνεται στη συνέχεια και στην άδεια λειτουργίας του πρατηρίου και αποτελεί αποκλειστικό κριτήριο για την τιμολόγηση πώλησης καυσίμου στη συγκεκριμένη δεξαμενή, από τις εταιρίες εμπορίας. Ο ογκομετρικός πίνακας συντάσσεται σε δύο αντίγραφα, έν εκ των οποίων παραμένει στο πρατήριο και το άλλο αποστέλλεται στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών.
  10. Για χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της λειτουργίας του μητρώου δεξαμενών, οι εγκαταστάτες οφείλουν να παράγουν προσωρινό αριθμό ταυτότητας της εκάστοτε ογκομετρημένης δεξαμενής που θα καταχωρείται στο τεχνικό φάκελο της εγκατάστασης του συστήματος εισροών εκροών του πρατηρίου και θα επικολλάται επί εκάστης δεξαμενής με ευθύνη του πρατηριούχου.
  11. Μόνο οι νόμιμες δεξαμενές αποτελούν υποχρεωτικά μέρος του συστήματος εισροών εκροών, υπό τους όρους ογκομέτρησης όπως περιγράφονται στη παρούσα.
  12. Ο τρόπος αναγωγής του όγκου στους 15°C, θα γίνεται μέσω της χρήσης πινάκων αναγωγής (API/ASTM 54B) ή ισοδύναμων μαθηματικών σχέσεων. Για το λόγο αυτό, σε κάθε παραλαβή καυσίμου, θα εισάγεται στο σύστημα εισροών – εκροών η τιμή της πυκνότητας αυτού στους 15°C, όπως αυτή θα αναγράφεται υποχρεωτικά μεταξύ άλλων, στο παραστατικό πώλησης του προμηθευτή.

Κατά την αρχική θέση σε λειτουργία του συστήματος, όπου η πυκνότητα του καυσίμου σε κάθε δεξαμενή είναι άγνωστη, ως μέση πυκνότητα κάθε προϊόντος, θα λαμβάνονται οι τιμές του ακόλουθου πίνακα:

Προϊόν Πυκνότητα    (kg/m3)

Πετρέλαιο κίνησης    836,0

Πετρέλαιο θέρμανσης    850,0

Βενζίνη 95RON    744,0

Βενζίνη 100RON    755,0

Βενζίνη L.R.P.   742,0

(Οι παράγραφοι 6 έως και 12, τέθηκαν όπως προστέθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 6

  1. Mέτρα προστασίας – σφράγισης κατά ενδεχόμενης προσπάθειας παραποίησης του συστήματος. Έλεγχος και έγκριση λογισμικού. (Ο τίτλος του άρθρου 6, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  2. Ο κατασκευαστής ή ο εγκαταστάτης του συστήματος προσδιορίζει και τεκμηριώνει αναλυτικά τον τρόπο ή τους τρόπους προστασίας του συστήματος καθώς και τα σημεία σφράγισης που προβλέπει σε σημεία στήριξης μετρητικών ράβδων ή άλλα, σημεία διασύνδεσης, κ.λπ.
  3.  Οι παραπάνω σφραγίσεις, θα γίνονται με σφραγίδες της εταιρίας εγκατάστασης, ο τύπος των οποίων εγκρίνεται προηγουμένως από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
  4.  Σε περίπτωση που το λογισμικό επεξεργασίας των δεδομένων του συστήματος ευρίσκεται και λειτουργεί σε κοινό Η/Υ, τότε λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για τον έλεγχο και ταυτοποίηση του λογισμικού, όπως αριθμός έκδοσης, σειριακός αριθμός άδειας χρήσης, checksum, και CRC64 καθώς και για την προστασία των ευαίσθητων δεδομένων του συστήματος (δεδομένα ογκομέτρησης της δεξαμενής, δεδομένα αναγωγής της θερμοκρασίας, δεδομένα πυκνότητας των ειδών των καυσίμων, κ.λπ.).
  5. Τα δεδομένα των πινάκων αναγωγής στους 15οC καθώς και το λογισμικό αναγωγής, είναι κλειδωμένα και μη προσβάσιμα στον χρήστη του συστήματος.
  6.  Κάθε επέμβαση στο σύστημα για αλλαγή έκδοσης λογισμικού, μεταβολή παραμέτρων, δεδομένων, αλγορίθμων υπολογισμού ή οτιδήποτε άλλο επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα τα παραγόμενα αποτελέσματα, διενεργείται μόνον από την εταιρία κατασκευής ή/και εγκατάστασης του συστήματος. Κάθε τέτοια επέμβαση απαιτεί τουλάχιστον κωδικό πρόσβασης που παρέχει ο κατασκευαστής του λογισμικού, αριθμείται διαδοχικά και τα στοιχεία του χειριστή, η ημερομηνία, η ώρα καθώς και όλες οι πραγματοποιηθείσες μεταβολές, καταγράφονται στα αρχεία / βάση δεδομένων του συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών με τρόπο μη προσβάσιμο από το χρήστη.
  7. Σε περίπτωση αυτόματης αναβάθμισης του λογισμικού μέσω διαδικτύου, η αναβάθμιση θα γίνεται αφού προηγουμένως έχει δηλωθεί, σύμφωνα με τη παρ. 8 του παρόντος Άρθρου. Η αναβάθμιση εκτελείται μόνο μετά από αποδοχή του χρήστη, χωρίς απαίτηση κωδικού και μετά την ολοκλήρωσή της, παράγεται σχετικό αρχείο καταγραφής (log file), με τα στοιχεία των εκδόσεων (παλαιάς και νέας) του λογισμικού που αναβαθμίστηκε και του σειριακού αριθμού της εφαρμογής. Το σύστημα θα διατηρεί αναλυτικό ημερολόγιο αναβαθμίσεων, εκτυπώσιμο και διαθέσιμο στις ελεγκτικές αρχές. (Οι παράγραφοι 1 έως και 6, τέθηκαν όπως αντικαταστάθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  8. Τα δεδομένα επέμβασης που προδιαγράφονται παραπάνω, περιλαμβανομένου και του αρχείου καταγραφής της αυτόματης αναβάθμισης, σημαίνονται από τον φορολογικό μηχανισμό και αποστέλλονται στην αρχή παρακολούθησης. Τα δεδομένα επέμβασης παραμένουν διαθέσιμα στο σύστημα για διάστημα 10 ετών για τοπικό έλεγχο. Θα είναι δυνατόν να εμφανίζονται με απλό χειρισμό κατά τη λειτουργία του συστήματος στη διάταξη ένδειξης αυτού, ώστε να παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου από τις Αρχές.
  9. Το λογισμικό εισροών−εκροών ελέγχεται ως προς τη λειτουργία του σε σχέση με όλες τις απαιτήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας και εκδίδεται έγκριση άδειας καταλληλότητας αυτού, από αρμόδια αρχή. Το ελεγχθέν λογισμικό ταυτοποιείται με μοναδιαίο αριθμό ελέγχου (checksum) ανά τμήμα εκτελέσιμου κώδικα και αριθμό έκδοσης αυτού. Νέες εκδόσεις λογισμικού, γνωστοποιούνται στην αρμόδια αρχή με υπεύθυνη δήλωση του κατασκευαστή, που συνοδεύεται από τη νέα αρίθμηση έκδοσης, τα σχετικά checksums καθώς και τη περιγραφή των μεταβολών που έχουν επέλθει στο λογισμικό. Οι αριθμοί αυτοί, θα μπορούν εύκολα να ανασύρονται προς επιβεβαίωση κατά τους επιτόπιους ελέγχους από τις ελεγκτικές αρχές.
  10. Μέχρι τη σύσταση και λειτουργία της προαναφερόμενης αρχής έγκρισης, ο κατασκευαστής του λογισμικού, οφείλει να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα δηλώνεται ότι το λογισμικό του εγκατεστημένου συστήματος εισροών−εκροών πληροί απαρέγκλιτα τις απαιτήσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας. Η δήλωση αυτή θα συνυποβάλλεται με τη προβλεπόμενη δήλωση του Άρθρου 8, παρ. 2 της παρούσας.

(Οι παράγραφοι 7 έως και 9, τέθηκαν όπως προστέθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 7

Κεντρική υπολογιστική μονάδα διαχείρισης (κονσόλα)

  1. Η Κεντρική Υπολογιστική Μονάδα Διαχείρισης συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και αποθηκεύει όλα τα δεδομένα εισροών, εκροών και αποθεμάτων και παρέχει κατάλληλη διεπαφή με τον χρήστη. Αποτελείται από κατάλληλο υλικό και λογισμικό, εγκατεστημένο είτε σε επί τούτου διατιθέμενη αυτόνομη μονάδα ή σε συνήθη Η/Υ.
  2. Η κεντρική υπολογιστική μονάδα διαχείρισης παρέχει τις εξής λειτουργίες:

 

  1.  Υπολογίζει τον όγκο καυσίμου και του νερού ξεχωριστά εντός της δεξαμενής από τα δεδομένα στάθμης στην τρέχουσα θερμοκρασία.
  2. Ανάγει τον όγκο καυσίμου σε θερμοκρασία 15°C με βάση τους πίνακες API/ASTM 54Β.
  3.  Παρακολουθεί και καταγράφει τις εκροές καυσίμου, σε μεμονωμένη και αθροιστική βάση, ανά ακροσωλήνιο και είδος καυσίμου στην τρέχουσα θερμοκρασία, καθώς και σε θερμοκρασία 15°C, διατηρώντας τα στοιχεία αυτά σε μνήμη, κατά τρόπο μη προσπελάσιμο και μη αλλοιώσιμο από τον χρήστη.
  4. Υπολογίζει μετά το πέρας κάθε πραγματοποιούμενης εκροής από το σύνολο των ακροσωληνίων κάθε δεξαμενής (σε «χρόνο ηρεμίας») το τρέχον ισοζύγιο καυσίμου ανά δεξαμενή και παρουσιάζει/καταγράφει τυχόν αποκλίσεις στην τρέχουσα θερμοκρασία καθώς και σε θερμοκρασία 15°C.
  5. Παρακολουθεί και προλαμβάνει με έγκαιρη ειδοποίηση ενδεχόμενες διαρροές, αστοχία υλικού, ανθρώπινα σφάλματα ή/και λανθασμένο προγραμματισμό.
  6. Ως διαρροή, θεωρείται απώλεια >0,75 l/h σε στατική κατάσταση, όπως ορίζεται στις σχετικές διατάξεις του Π.Δ. 118/2006.
  7. Παρέχει τη δυνατότητα επιλογής λειτουργίας του συστήματος σε κατάσταση «λιτρομέτρησης» για κάθε αντλία ξεχωριστά και για μικρές ποσότητες καυσίμου ανά εκροή και ανά αντλία (10 ή 20 λίτρων). Στην κατάσταση αυτή εκδίδεται δελτίο λιτρομέτρησης, το οποίο σημαίνεται από τον φορολογικό μηχανισμό. Για το ισοζύγιο του συστήματος, οι ποσότητες αυτές πρέπει να επιστρέφονται στην δεξαμενή.
  8.  Εκδίδει ισοζύγιο ημέρας και ενδιάμεσες αναφορές κινήσεων. συγκεντρωτικές αναφορές (έναρξης εργασιών, κλείσιμο βάρδιας κ.λπ.). Στις αναφορές αυτές, εμφανίζονται οπωσδήποτε οι τυχόν διαφορές μεταξύ πωληθεισών ποσοτήτων και αντίστοιχων μειώσεων ποσοτήτων στις δεξαμενές, σε απόλυτους αριθμούς,σε ποσοστιαία βάση, και σε θερμοκρασία αναγωγής 15οC.
  9. Το ισοζύγιο ημέρας υπολογίζεται ανά τύπο καυσίμου, αθροιστικά για όλες τις δεξαμενές και αντλίες κοινού καυσίμου, με τρόπο όμοιο με αυτόν που χρησιμοποιείται κατά τη παραλαβή.
  10. Το σύστημα εισροών εκροών λειτουργεί αδιάλειπτα σε 24ωρη βάση. Το ισοζύγιο ημέρας, εκδίδεται αυτόματα από το σύστημα εφ άπαξ έως τις 24.00. Το σύστημα μπορεί να εκδίδει πολλαπλές αναφορές κινήσεων όμοιες με το ισοζύγιο ανά ημέρα, χωρίς σήμανση και χωρίς ηλεκτρονική μετάδοση των στοιχείων αυτών. (Η περίπτωση ζ’, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012) (Οι περιπτώσεις η’ και θ’, τέθηκαν όπως αντικαταστάθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  11. Κατά τη διάρκεια της έκδοσης του ισοζυγίου, το σύστημα αποκλείει τη ταυτόχρονη λειτουργία των αντλιών, ώστε να αποφεύγονται σφάλματα κατά τον υπολογισμό του ισοζυγίου.

 

  1. Στον υπολογισμό του ημερήσιου ισοζυγίου, οι εκροές της ημέρας προκύπτουν ως άθροισμα των μεμονωμένων εκροών, με αναγωγή στους 150C ανά πώληση, με βάση την τρέχουσα θερμοκρασία δεξαμενής κατά την εκάστοτε εκροή. Σε περίπτωση αναντιστοιχίας των παραπάνω υπολογιζόμενων εκροών με αυτές που προκύπτουν από τους ολικούς αθροιστές των αντλιών, το σύστημα σημαίνει το γεγονός ως βλάβη και συναγερμό (alarm).
  2. Οι ημερήσιες αναφορές (κλείσιμο ημέρας) σημαίνονται ηλεκτρονικά και κρατούνται σε αρχείο, με ευθύνη του πρατηριούχου.
  3. Διαθέτει δυνατότητα παροχής οπτικών και ηχητικών προειδοποιητικών σημάτων συναγερμού (alarms) για όλες τις κρίσιμες λειτουργίες του συστήματος. Τα ανωτέρω συμβάντα (alarms) σημαίνονται μέσω ΕΑΦΔΣΣ και αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο στην αρχή επιτήρησης. Σε περίπτωση που η αποστολή δεν είναι δυνατή, το σύστημα αποστέλλει τα συμβάντα ευθύς μόλις αποκατασταθεί η σύνδεση με τη αρχή επιτήρησης.

Τα γεγονότα συναγερμών, περιλαμβάνουν τουλάχιστον τις ακόλουθες περιπτώσεις :

  • Βλάβη / δυσλειτουργία / απώλεια επικοινωνίας συστήματος εισροών (δεξαμενών)
  • Εντοπισμός στάθμης νερού σε δεξαμενή άνω των τεσσάρων (4) cm
  • Βλάβη / δυσλειτουργία / απώλεια επικοινωνίας συστήματος εκροών (αντλίες)
  • Μεταβολή των στοιχείων του ογκομετρικού πίνακα
  • Μη εξουσιοδοτημένη αφαίρεση καυσίμου από δεξαμενή (πτώση στάθμης στη δεξαμενή χωρίς ταυτόχρονη πώληση από αντλία)

Απόκλιση Ημερήσιου Δελτίου Ισοζυγίου, πέραν της καθορισμένης.

  • Σε περίπτωση διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ισχύος στο σύστημα, παρέχεται η δυνατότητα αποθήκευσης όλων των τρεχόντων στοιχείων, καθώς και η δυνατότητα ανάκλησής τους μετά την επαναφορά της ηλεκτρικής ισχύος, για την περαιτέρω συνέχιση της λειτουργίας του συστήματος.
  • Στην περίπτωση αυτή, το σύστημα είναι σε θέση να συνυπολογίσει ενδεχόμενες πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά το διάστημα της διακοπής της ηλεκτρικής ισχύος.
  • Επιπλέον το σύστημα επιτρέπει να καταχωρούνται και τυχόν εισροές οι οποίες πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια της διακοπής της ηλεκτρικής ισχύος.

(Οι περιπτώσεις ι’ και έως ιε’, τέθηκαν όπως προστέθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 8

Ορισμός εγκαταστάτη − Διαδικασίες εγκατάστασης

(Ο τίτλος του άρθρου 8, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Εγκαταστάτης του συστήματος νοείται αυτός που εγκαθιστά μέρος ή σύνολο του εξοπλισμού, διασυνδέει τα επί μέρους εξαρτήματα αυτού μεταξύ τους, τα θέτει και παραδίδει σε λειτουργία, εγκαθιστά το λογισμικό ελέγχου εισροών – εκροών και έχει την ευθύνη του ελέγχου του όλου συστήματος, υποβάλλοντας τη Δήλωση Εγκατάστασης που προβλέπεται στη παρ. 2 του παρόντος Άρθρου.

(Ο ορισμός του εγκαταστάτη, τέθηκε όπως προστέθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

  1. Απαιτήσεις σχετικές με τους Εγκαταστάτες
    Κάθε εταιρία εγκατάστασης συστημάτων οφείλει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τα στοιχεία της στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ, πριν από την παροχή υπηρεσιών. Κάθε εταιρία εγκατάστασης πρέπει να μπορεί να αποδεικνύει ότι διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία, το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό και ότι δύναται να παρέχει ανταλλακτικά και υπηρεσίες άμεσης τεχνικής υποστήριξης για τουλάχιστον 10 χρόνια από την ημερομηνία εγκατάστασης.  (Ο τίτλος της παραγράφου 1, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  2. Δήλωση Εγκατάστασης.
    Μετά την τελική εγκατάσταση και έναρξη λειτουργίας κάθε συστήματος, η εταιρία εγκατάστασης συντάσσει και υποβάλλει υπεύθυνη δήλωσηγνωστοποίηση στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ αναφορικά με την ορθή και νόμιμη λειτουργία του εγκατεστημένου συστήματος. Συνημμένα υποβάλλονται συγκεντρωτικές αναφορές από δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος, διάρκειας τουλάχιστον ενός μηνός, προς απόδειξη των παραπάνω.
  3.  Η προμήθεια, η τοποθέτηση και η εγκατάσταση του συστήματος καθώς και των υποσυστημάτων αυτού, θα είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις των οδηγιών προστασίας από εκρηκτικές ατμόσφαιρες 94/9/EC (ΦΕΚ 157/Β΄/1996) και 1999/92/EC (ΦΕΚ 44/Α΄/2003). Τυχόν συστήματα εισροών−εκροών που έχουν εγκατασταθεί μέχρι την ημερομηνία εφαρμογής της παρούσης, οφείλουν να συμμορφωθούν με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στην παρούσα Απόφαση εντός του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής που ορίζεται στις παρ. 1 και 7α της αριθμ. 1009/2012 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 72/Β΄/2012). Ήδη εγκατεστημένα συστήματα υπόκεινται ομοίως στην υποχρέωση υποβολής της προαναφερθείσας υπεύθυνης δήλωσης και συγκεντρωτικών αναφορών. (Η παράγραφος 3, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  4. Οι αναφερόμενες στα σημεία 2 και 3 δηλώσεις και αναφορές ελέγχονται και θεωρούνται από την αρμόδια υπηρεσία.

Άρθρο 9

Βλάβες του συστήματος

  1.  Κάθε δυσλειτουργία – βλάβη του συστήματος που έχει ως αποτέλεσμα απόκλιση από τα όρια σφάλματος ή διακοπή της λειτουργίας του, αποκαθίσταται από την εταιρεία εγκατάστασης άμεσα και το πολύ εντός 5 ημερών. Κατά το διάστημα που διαρκεί η βλάβη και κατά το μέρος των εισροών ή εκροών που αυτή αφορά, οι αντίστοιχες λειτουργίες του πρατηρίου διακόπτονται. (Η παράγραφος 1, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)
  2. Οι πρατηριούχοι είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση της σωστής διαχρονικής λειτουργίας ολόκληρου του εγκατεστημένου συστήματος. Στις περιπτώσεις βλάβης οι πρατηριούχοι, πρέπει να καλούν άμεσα την εταιρία εγκατάστασης για την παροχή τεχνικής υποστήριξης και την αποκατάσταση της βλάβης. Η κλήση της εταιρίας εγκατάστασης από τον πρατηριούχο για την αποκατάσταση της βλάβης αποδεικνύεται από σχετικό αποδεικτικό.
  3.  Τα δεδομένα τεχνικών επεμβάσεων και ρυθμίσεων παραμέτρων, δεδομένων, αλγορίθμων κ,λπ. καθώς και δεδομένα κάθε περίπτωσης βλάβης και της αποκατάστασης της υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ από την εταιρεία που αποκατέστησε τη βλάβη.

Άρθρο 10

Ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων

Το σύστημα πρέπει να έχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής μετάδοσης όλων των στοιχείων και δεδομένων που μετρά και καταγράφει, τα οποία κρίνονται απαραίτητα για την διαφάνεια και τον έλεγχο της ομαλής λειτουργίας της αγοράς, όπως ενδεικτικά:

  1. Τις κινήσεις πωλήσεων καυσίμου σε πραγματικό χρόνο (online).
  2. Τα δεδομένα του συστήματος εισροών/ογκομέτρησης όπως αυτά καταγράφονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα), σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  3. Τα δεδομένα από τους συνολικούς μετρητές (totalizers) των αντλιών ή/και του ελεγκτή όπως αυτά καταγράφονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα) σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  4. Τα συμβάντα ανεφοδιασμού του πρατηρίου όπως αυτά εντοπίζονται από το σύστημα.
  5. Τα συμβάντα βλαβών και συναγερμών όπως αυτά εντοπίζονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα).
  6.  Τα συμβάντα αλλαγής τιμών όπως αυτά αποστέλλονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα).
  7. Τα στοιχεία των ογκομετρικών πινάκων και των υπαρχόντων στοιχείων ταυτότητας των δεξαμενών.
  8.  Τα στοιχεία του Άρθρου 6, παρ. 7 της παρούσης.
  9. Το δελτίο ισοζυγίου ημέρας.

(Η περίπτωση ε’, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

(Οι περιπτώσεις ζ’ και έως θ’, τέθηκαν όπως προστέθηκαν με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Άρθρο 11

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από την επομένη της δημοσιεύσεώς της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

(Το άρθρο 11, τέθηκε όπως αντικαταστάθηκε με την απόφαση Φ2-2022/14.11.2012)

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2010

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΥΦΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ

ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΕΠΠΑΣ

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων