Ηλ. σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ πετρελαίου θέρμανσης –πρόστιμα-νομοθετική ρύθμιση 26/1/2012
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ)
Αρχιμήδους 29, 71306 Ηράκλειο – Κρήτη
Τηλ. 2810 220885 Fax 2810 220881
Κιν. Προέδρου 6984314310
E mail: popek@popek.gr
Ηράκλειο Κρήτης, 26/01/2012
Αρ. Πρωτ. 513
Θέμα: Ηλ. σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ πετρελαίου θέρμανσης –πρόστιμα-νομοθετική ρύθμιση
Συνημμένα:
- Ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ της 5/1/2012,
- Απόσπασμα του προσχεδίου Νόμου για το Μεσοπρόθεσμο 2012-2015, όπως
δημοσιεύθηκε.
[icon type=”icon-minus”] Το ηλεκτρονικό σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ αναπτύχθηκε από το Υπ. Οικ. το Φεβρουάριο του 2008 για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω του ελέγχου διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης .
Το σύστημα προέβλεπε ότι οι διακινητές (εταιρείες και πρατηριούχοι) αγοράζουν πετρέλαιο θέρμανσης πληρώνοντας τον υψηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης (ΕΦΚ), εν συνεχεία το διανέμουν στους πελάτες τους με το χαμηλό ΕΦΚ, και μέσω του Ήφαιστος εισπράττουν τη διαφορά.
Για το σκοπό αυτό προβλεπόταν η καταχώρηση των αγορών και πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης στο σύστημα, για πρατήρια υγρών καυσίμων και μεταπωλητές υγρών καυσίμων που ανήκουν στο μητρώο ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ.
Σε περίπτωση μη καταχώρησης ή εκπρόθεσμης καταχώρησης, προβλέπονται εξοντωτικά πρόστιμα -ισόποσα με το πενταπλάσιο της διαφοράς ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης-πετρελαίου θέρμανσης για κάθε συναλλαγή, διαγραφή των διακινητών από το μητρώο τους σε περίπτωση διάπραξης της ίδιας παράβασης για δεύτερη φορά=, όλα αυτά για παράληψη καταχώρησης ή εκπρόθεσμη καταχώρηση κινήσεων οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να οφείλονται σε τεχνικά προβλήματα του ίδιου του συστήματος.
Το καθεστώς αυτό ίσχυσε μέχρι και τις 31/12/2010.
[icon type=”icon-minus”] Από 1/1/2011 επειδή το σύστημα των επιστροφών θεωρήθηκε αδόκιμο και αποτυχημένο, το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε την κατάργηση του, διατηρώντας ωστόσο, την υποχρέωση των διακινητών πετρελαίου θέρμανσης, να υποβάλλουν τα στοιχεία των πωλήσεών τους στο «Ήφαιστος» για λόγους ελέγχου των ποσοτήτων που πωλούνται και όχι για να υπάρχει επιστροφή φόρου, αλλά και τα παραπάνω αυστηρά πρόστιμα.
Η κατάργηση αυτή από 1/1/2011, δημιούργησε εκτός των άλλων σύγχυση για την υποχρέωση ή μη υποβολής των κινήσεων στο ΗΦΑΙΣΤΟΣ με αποτέλεσμα από 1/1/11-30/4/11 περίπου 3.500 βενζινοπώλες, θεωρώντας ότι αφού δεν ισχύει πλέον η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δεν έχουν υποχρέωση να δίνουν και στοιχεία πωλήσεων, να μην υποβάλλουν ή να υποβάλλουν εκπρόθεσμα τις παραπάνω κινήσεις.
Στη ΓΓΠΣ διαπιστώθηκαν αυτόματα, για το παραπάνω χρονικό διάστημα, πάνω από 44.000 εκπρόθεσμες καταχωρήσεις και επεβλήθησαν πρόστιμα ύψους που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τις 400.000 ευρώ για απλές διοικητικές παραβάσεις.
[icon type=”icon-minus”] Η ηγεσία του Υπ. Οικονομικών κατανοώντας, μετά και από συνεχείς παρεμβάσεις μας, ότι οι προβλεπόμενες ποινές για τις παραβάσεις αυτές που σε καμιά περίπτωση δεν συνιστούν λαθρεμπορία, είναι όχι μόνο αυστηρές αλλά ουσιαστικά οδηγούν στην εξόντωση και το κλείσιμο χιλιάδων πρατηριούχων υγρών καυσίμων, έκανε το αυτονόητο και προχώρησε στην έκδοση σχετικής εγκυκλίου (Δ.ΕΛ. 1120057 ΕΞ 2011/26.08.2011).
Με την εγκύκλιο αυτή ανέστειλε την επιβολή προστίμων για τις ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ μέχρι όπως αναφέρει, τη νομοθετική ρύθμιση του θέματος.
[icon type=”icon-minus”] Στο Προσχέδιο νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις των υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που αφορούν την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015» και συγκεκριμένα στο άρθρο 3 «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών θεμάτων του υπουργείου Οικονομικών , (ΕΠΙΣΥΝΑΨΗ) που ήλθε στη δημοσιότητα Ιανουάριο του 2012, περιλήφθηκε η ρύθμιση αυτή δίνοντας την τελική λύση στο παραπάνω δίκαιο έτοιμα χιλιάδων βενζινοπωλών.
Στο σχέδιο νόμου όμως το οποίο δημοσιεύτηκε τις αμέσως επόμενες ημέρες οι σχετικές διατάξεις είχαν αποσυρθεί για άγνωστους σε εμάς λόγους, αφήνοντας το θέμα πάλι σε εκκρεμότητα.
Επιπρόσθετα τις τελευταίες ημέρες οι οικονομικές υπηρεσίες ξεκίνησαν να αποστέλλουν πάλι κλήσεις σε απολογία, προς πρατηριούχους για εκπρόθεσμη υποβολή κινήσεων στο ΗΦΑΙΣΤΟΣ κατά την περίοδο 1/1/11-30/04/11.
Ο κλάδος μας έχει αποδείξει με έργα, πράξεις και συγκεκριμένες προτάσεις ότι είναι αρωγός σε κάθε προσπάθεια εξυγίανσης αλλά και καταπολέμησης της λαθρεμπορίας στον κλάδο των καυσίμων , επιφορτιζόμενος πολλές φορές με υποχρεώσεις και πέραν όσων του αναλογούν.
Σε καμιά περίπτωση όμως δεν είμαστε διατεθειμένοι οι συνάδελφοί μας να υποστούν βλάβη τέτοιου οικονομικού μεγέθους με αφορμή την ολιγωρία της διοίκησης στο να ρυθμίσει νομοθετικά το κατά γενική ομολογία δίκαιο αίτημά μας .
Είμαστε βέβαιοι ότι κατανοείται το δίκαιο αλλά και την κρισιμότητα του θέματος για χιλιάδες συναδέλφους μας οι οποίοι ζητούν να μην εξοντωθούν αδίκως στα γρανάζια μιας αλλοπρόσαλλης γραφειοκρατίας η οποία αναγνωρίζει το δίκιο αλλά κωλυσιεργεί στο να
δώσει λύση για άγνωστους λόγους.
Σας επισημαίνουμε το επείγον του θέματος και ζητούμε να συμβάλλετε στην άρση αυτής της αδικίας και στην άμεση επίλυσή του, εκφράζοντας ανοιχτά τη θέση σας για:
- αναστολή της επιβολής προστίμων για τις παραπάνω διοικητικές παραβάσεις
- τη νομοθετική ρύθμισή του όπως προβλεπόταν στο προσχέδιο Νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις των υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που αφορούν την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015»
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας μας είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση επί των παραπάνω θεμάτων.
Με εκτίμηση
Για την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ./ Ο Γ. Γραμματέας
Μαυράκης Χαράλαμπος / Μελίδης Σπύρος
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:
- Ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ της 5/1/2012 σχετικό με τις παραπάνω παραβάσεις
- Απόσπασμα του προσχεδίου Νόμου για το Μεσοπρόθεσμο 2012-2015, όπως δημοσιεύθηκε.
1. http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4685320
Στο φως η εσωτερική αλληλογραφία στελεχών του υπουργείου Οικονομικών
ΣΔΟΕ: Απλή παράβαση η καθυστέρηση στις δηλώσεις του Ηφαιστος
Ρεπορτάζ: Ελενα Λάσκαρη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 05 Ιανουαρίου 2012
«Απλές διοικητικές τελωνειακές παραβάσεις» και όχι λαθρεμπόριο καυσίμων χαρακτηρίζονται στην εσωτερική αλληλογραφία κορυφαίων στελεχών του υπουργείου Οικονομικών οι εκπρόθεσμες ενημερώσεις του συστήματος Ηφαιστος από τους 3.417 διακινητές πετρελαίου θέρμανσης, στους οποίους επιβλήθηκαν τα πρόστιμα που πάγωσαν με εγκύκλιο του πρώην γενικού γραμματέα φορολογικών θεμάτων του υπουργείου Οικονομικών Γ. Καπελέρη. Το πάγωμα των προστίμων αποτέλεσε την αφορμή δίωξης του κ. Καπελέρη σε βαθμό κακουργήματος.
Σε δύο εγκυκλίους του επικεφαλής του ΣΔΟΕ Ι. Διώτη αλλά και του πρώην Γενικού Γραμματέα Πληροφορικών Συστημάτων Δ. Σπινέλλη, οι παραβάσεις αποσυνδέονται απολύτως από λαθρεμπορικές πράξεις. Μάλιστα ο ίδιος ο κ. Σπινέλλης στην εισήγησή του τονίζει ότι «οι εκπρόθεσμες κινήσεις προτείνουμε να συνιστούν απλές διοικητικές τελωνειακές παραβάσεις». Το έγγραφο εστάλη στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Π. Οικονόμου και στον Γ. Καπελέρη με παράλληλη κοινοποίηση στα γραφεία των Ευάγγ. Βενιζέλου και Ι. Διώτη.
Και ο επικεφαλής του ΣΔΟΕ όμως φαίνεται να συμμερίζεται την ίδια άποψη, όσον αφορά τον χαρακτηρισμό των παραβάσεων. Σε εγκύκλιο την οποία απέστειλε ο κ. Διώτης προς τις περιφερειακές διευθύνσεις του ΣΔΟΕ στις 5 Αυγούστου κρίνεται ότι δεν υπάρχει λόγος παρέμβασης του ΣΔΟΕ σε αυτές τις υποθέσεις («η παρεμβολή του ΣΔΟΕ μόνο ως γραφειοκρατική μπορεί να χαρακτηριστεί») καθώς «συνιστούν απλές τελωνειακές παραβάσεις».ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ.
Άλλωστε, στις 6 Ιουνίου η Περιφερειακή Διεύθυνση ΣΔΟΕ Ηπείρου σε έγγραφό της προς την Κεντρική Υπηρεσία ΣΔΟΕ αναφέρει ότι από τους δειγματοληπτικούς ελέγχους στους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης της Ηπείρου, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με πρόστιμα λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων στο σύστημα Ηφαιστος, δεν προκύπτουν ενδείξεις λαθρεμπορίου. Κρίνει μάλιστα ότι οι προβλεπόμενες κυρώσεις είναι περισσότερο επιβαρυντικές ακόμα και από περιπτώσεις λαθρεμπορίας, «είναι κυριολεκτικά εξοντωτικές και κατά τη γνώμη μας ξεπερνούν τα όρια της χρηστής διοίκησης (200.000 ευρώ, 300.000 ευρώ ή και 400.000 ευρώ ανάλογα με τον όγκο των συναλλαγών) με δεδομένο μάλιστα ότι από τον έλεγχο των εισροών – εκροών στο πετρέλαιο θέρμανσης αυτών των πρατηρίων δεν προκύπτουν ουσιώδεις διαφορές στις εισροές – εκροές».
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Καπελέρης υποστηρίζει πως η απόφασή του για αναστολή προστίμων δεν έχει τίποτα επιλήψιμο, δεδομένου ότι αφορούσε πάγωμα προστίμων όχι για λαθρεμπορικές πράξεις αλλά εξαιτίας εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων από τους πρατηριούχους σε ένα – τεχνικά – προβληματικό σύστημα, το Ήφαιστος.2. Προσχέδιο νόμου (απόσπασμα)
«Επείγουσες ρυθμίσεις των υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που αφορούν την εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015»
[divider height=”30″ style=”default” line=”narrow” themecolor=”1″]
Άρθρο 3
Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών θεμάτων του υπουργείου Οικονομικών 22. Η παράγραφος 9 του άρθρου 147 του Ν. 2960/2001 αντικαθίσταται ως εξής: «9.
α) Σε περίπτωση μη καταχώρησης ή εκπρόθεσμης καταχώρησης ή ανακριβούς καταχώρησης των συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης, εντός της κατά το άρθρο 73 παράγραφος 2 περίπτωση α’ του παρόντος νόμου περιόδου, επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων, επιβάλλονται τα ακόλουθα πρόστιμα:
Α) Σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταχώρησης, εάν το φορολογικό παραστατικό της συναλλαγής αφορά σε ποσότητα:
αα) μέχρι 3.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 200 ευρώ
ββ) από 3.000 έως 10.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 400 ευρώ
γγ) από 10.000 έως 30.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 700 ευρώ
δδ) άνω των 30.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ.Τα πρόστιμα αυτά δεν επιβάλλονται στην περίπτωση που τα αρμόδια τελωνειακά όργανα κρίνουν με αιτιολογημένη απόφασή τους ότι οι αντίστοιχες παραβάσεις οφείλονται σε αντικειμενική δυσλειτουργία του ανωτέρω συστήματος και υπό την προϋπόθεση ότι ο ενδιαφερόμενος αποστείλει με τηλεομοιοτυπία τα στοιχεία της καταχώρησης στο αρμόδιο τελωνειακό όργανο εντός της νόμιμης προθεσμίας καταχώρησης.
Β) Σε περίπτωση μη καταχώρησης ή ανακριβούς καταχώρησης, εάν το φορολογικό παραστατικό της συναλλαγής αφορά σε ποσότητα:
αα) μέχρι 3.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 400 ευρώ
ββ) από 3.000 έως 10.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ
γγ) από 10.000 έως 30.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 1.600 ευρώ
δδ) άνω των 30.000 λίτρων επιβάλλεται πρόστιμο 3.000 ευρώ. Δεν αποτελεί ανακριβή καταχώρηση κατά τα ανωτέρω, ανακριβής δήλωση η οποία εισήχθη διορθωμένη στο ως άνω σύστημα από μέλος ΔΙΠΕΘΕ, εντός της προβλεπόμενης από το άρθρο 5 παράγραφος 1 του Ν. 3899/2010 προθεσμίας. Σε περίπτωση που μέλος ΔΙΠΕΘΕ επαναλάβει, εντός της ίδιας περιόδου χρήσης, τις ως άνω παραβάσεις, ανεξαρτήτως της αναγραφόμενης στο παραστατικό ποσότητας, από δύο έως και πέντε φορές τα ως άνω πρόστιμα διπλασιάζονται, και από πέντε και πάνω, τα ως άνω πρόστιμα τριπλασιάζονται.Σε περίπτωση που εντός της ίδιας περιόδου χρήσης πετρελαίου θέρμανσης μέλος ΔΙΠΕΘΕ υποπέσει σε μία ή περισσότερες εκ των ως άνω παραβάσεων οι οποίες αναλογούν στο 5% του συνόλου των φορολογικών παραστατικών που έχει υποβάλει στο σύστημα για την ίδια περίοδο, διαγράφεται από το μητρώο ΔΙΠΕΘΕ.
Β) Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται και επί εκπρόθεσμης καταχώρησης, ανακριβούς καταχώρησης και μη καταχώρησης φορολογικών παραστατικών συναλλαγής πετρελαίου θέρμανσης στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης, οι οποίες τελέστηκαν από 1.1.2011 μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ως ακολούθως:
α) Για τις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί καταλογιστική πράξη, εφόσον ο ενδιαφερόμενος υποβάλει αίτηση για υπαγωγή του στις παρούσες διατάξεις εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
β) Για τις περιπτώσεις που έχει εκδοθεί καταλογιστική πράξη και κατά αυτής έχει ασκηθεί προσφυγή επί της οποίας δεν έχει εκδοθεί τελεσίδικη δικαστική απόφαση μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, εφόσον ο ενδιαφερόμενος υποβάλει αίτηση για υπαγωγή του στις παρούσες διατάξεις και παραιτηθεί όλων των ενδίκων μέσων, εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
γ) Για τις περιπτώσεις που έχει εκδοθεί καταλογιστική πράξη και η προθεσμία προσφυγής παρήλθε άπρακτη, εφόσον ο ενδιαφερόμενος υποβάλει αίτηση για υπαγωγή του στις παρούσες διατάξεις εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Σε περίπτωση κατά την οποία τα πρόστιμα που αντιστοιχούν στις παραβάσεις της παρούσας παραγράφου καταβληθούν σε αποκλειστική προθεσμία δύο μηνών από την έκδοση της οικίας καταλογιστικής πράξης, το ποσό του προστίμου περιορίζεται στο 80% του συνολικά επιβληθέντος».