Χρήσιμα Τηλέφωνα & Πληροφορίες
19/7/2017 Γιατί η συνεχής αναφορά σε πειραγμένες αντλίες; – Απάντηση της ΕΝ.ΒΕ.Θ σε άρθρο του euro2day.gr

19/7/2017 Γιατί η συνεχής αναφορά σε πειραγμένες αντλίες; – Απάντηση της ΕΝ.ΒΕ.Θ σε άρθρο του euro2day.gr

Διαφήμιση

Η συνεχής αναφορά στις πειραγμένες αντλίες των πρατηρίων καυσίμων έχει κάποιες στρεβλώσεις ως προς την έκταση του φαινομένου αλλά και τη λήψη μέτρων. Η Ένωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝ.ΒΕ.Θ) θέτει ως πρώτη προτεραιότητα τη νόμιμη διακίνηση των καυσίμων και για αυτό το λόγο έχει  καταθέσει πάρα πολλές προτάσεις στη Πολιτεία.

Η ΕΝ.ΒΕ.Θ έχει καταθέσει μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Θεσσαλονίκης προκειμένου να διερευνηθούν τα παρακάτω:

α) εάν η μεθοδολογία με την οποία έχει κάνει τις έρευνες το ΕΜΠ είναι πιστοποιημένη και εάν είναι σύμφωνη με τη νομοθεσία ώστε τα ευρήματα να είναι ασφαλή  ( εμείς έχουμε ένσταση )

β) για ποιο λόγο δεν ενημερώθηκαν οι ελεγκτικές αρχές για τους πιθανούς παραβάτες

γ) εάν οι παραβάσεις είναι πραγματικές τότε γιατί οι εταιρίες πετρελαιοειδών ( με των οποίων εντολή και χρηματοδότηση έγινε η έρευνα)  συνεχίζουν να εφοδιάζουν τους παραβάτες δηλαδή και τους καλύπτουν και τους υποθάλπουν

δ) γιατί δημοσιοποίησαν τα ποσοστά υποκαθιστώντας τις δημόσιες αρχές χωρίς να αναφέρουν τους παραβάτες ώστε να προστατέψουν τον υγιή ανταγωνισμό , τα έσοδα του κράτους αλλά και τους καταναλωτές

ε) εάν οι έλεγχοι ήταν σε τυχαίο δείγμα ή ήταν στοχευμένοι που σημαίνει ότι ενδεχομένως να αλλοιώθηκαν τα ποσοστά παραβατικότητας.

 Η πάταξη τέτοιων φαινομένων μπορεί να φαντάζει δύσκολη όπως επικαλείται το στέλεχος του Υπουργείου όπως αναφέρεται στο άρθρο  και αυτό διότι  η Πολιτεία δεν κάνει το καθήκον της σε διαχρονική βάση δηλαδή τουλάχιστον να συγκαλέσει συμβούλιο όλων των εμπλεκομένων θεσμικών παραγόντων ώστε να καταθέσουν τις προτάσεις τους αλλά και τις εμπειρίες τους.  Μέχρι να γίνει αυτό το απλό αλλά και αναγκαίο δεν θα έχουμε κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Η νομοθεσία είναι ελλιπής με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεων της χώρας γεγονός που μας γεμίζει όλους ερωτηματικά. Σε κάθε περίπτωση η  εξυγίανση της διακίνησης των καυσίμων (υγρών και αερίων) είναι πρώτα από όλα απαίτηση των πρατηριούχων, είμαστε καταγγέλλοντες και όχι καταγγελλόμενοι.

Προτείνουμε ΑΜΕΣΑ σύγκλιση των εμπλεκομένων φορέων λιανικής, χονδρικής εμπορίας υγρών και αερίων καυσίμων  δηλαδή πρατηριούχοι, εταιρίες χονδρικής εμπορίας, διυλιστήρια  εκπρόσωποι  της ΓΓΔΕ και της  ΓΓΠΣ  πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να τηρηθούνε πρακτικά ώστε  να γνωρίζουμε τι λέει και τι πράττει ο καθένας.

ΑΜΕΣΑ υποχρεωτική αυτόματη έκδοση αποδείξεων από τις αντλίες υγραερίου κίνησης οχημάτων και σε δεύτερο χρόνο εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών στη διακίνηση του LPG, ηλεκτρονική ενημέρωση  δημόσιου φορέα πριν την έναρξη των δρομολογίων των βυτιοφόρων προς τις βιομηχανίες και τις εμπορικές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν υγραέριο με χαμηλό συντελεστή ΕΦΚ, να τοποθετηθεί  μηχανισμός αυτόματης απόδειξης παράδοσης από τους μετρητές των  βυτιοφόρων  διανομής υγραερίου ( όπως στις αντλίες των πρατηρίων), με το ίδιο τρόπο να τοποθετηθεί μηχανισμός αυτόματης έκδοσης απόδειξης από τους μετρητές των βυτιοφόρων διανομής πετρελαίου θέρμανσης, άμεσο κλείσιμο των πρατηρίων που καταδολιεύουν το σύστημα εισροών-εκροών με σκοπό τη παράνομη διακίνηση καυσίμων, άμεσο κλείσιμο των εταιριών που εγκαθιστούν και υποστηρίζουν σύστημα εισροών-εκροών που καταδολιεύεται με σκοπό τη παράνομη διακίνηση καυσίμων.

ΑΜΕΣΗ ενημέρωση των ελεγκτικών αρχών για τον τρόπο ολοκληρωμένου ελέγχου ώστε να μην αστοχούν όπως συμβαίνει τελευταία, ηλεκτρονική σφράγιση των βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων και εγκατάσταση GPS σε αυτά.

Όπως είναι γνωστό τα καύσιμα μεταφέρονται με βυτιοφόρα εντός της χώρας χωρίς να ληφθεί το παραμικρό μέτρο για αυτά. Η αποφυγή λήψης άμεσα  των παραπάνω μέτρων δεν βαρύνει τους πρατηριούχους αλλά θα πιστοποιεί  για άλλη μία φορά την έλλειψη  πολιτικής βούλησης. Τέλος αναρωτιόμαστε  ποιος μπορεί να είναι ο λόγος και η αιτία  που μέχρι τώρα καμία κυβέρνηση δεν συγκάλεσε μία τέτοια σύσκεψη όπως αυτή που προαναφέραμε.

Αναλυτικά το άρθρο του Σταμάτη Ζησίμου στο euro2day.gr

Αντοχές… Λερναίας Ύδρας επιδεικνύει η παραβατικότητα σε πρατήρια υγρών καυσίμων, με την πολιτεία να προσπαθεί να κλείσει τα κενά, αλλά με τους επιτήδειους να καταφέρνουν να ξεφεύγουν και να συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους. Παρά το γεγονός ότι πέρυσι τον Αύγουστο ενσωματώθηκαν στο νομικό πλαίσιο πιο αυστηρές ποινές για όσους καταδολιεύουν τις αντλίες (σ.σ. άρθρο 83 του Ν.4413/2016), τα κενά που παραμένουν για την εξάλειψη του φαινομένου παραμένουν πολλά, με αποτέλεσμα το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς να αναζητούν νέα εργαλεία παρέμβασης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη διάλογος και ανταλλαγή απόψεων για το πώς μπορεί να παταχθεί το φαινόμενο κλοπής καυσίμων στην αντλία. Κατά τις πληροφορίες αυτές, φαίνεται ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος είναι η αυστηροποίηση των ποινών και η δημοσιοποίηση των παραβατικών πρατηρίων, ώστε να υπάρχει η «τιμωρία» του καταναλωτικού κοινού.

Όπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας, αναφορικά με το πλαίσιο των ποινών, αυτό ήδη μπορεί να χαρακτηρισθεί αυστηρό, αλλά δυστυχώς οι παραβάτες βρίσκουν τρόπους να ξεφεύγουν. Μάλιστα επισημαίνουν ότι παρά το γεγονός ότι με τον Ν.4413/2016 υπήρξε μια μεγάλη τομή ως προς την παρεμπόδιση των «αχυρανθρώπων» να λειτουργούν παραβατικά πρατήρια, το φαινόμενο δεν έχει εξαλειφθεί.

Σύμφωνα με το άρθρο 83 του Ν.4413/2016, σε περίπτωση που διαπιστωθεί κάποια παράβαση, κυρίως με την κλοπή στην αντλία, «δεν επιτρέπεται η χορήγηση νέας άδειας λειτουργίας παρόμοιας επιχείρησης στον παραβάτη φυσικό πρόσωπο ή σε όποιον σχετίζεται με την επιχειρησιακή εκμετάλλευση της επιχείρησης στην οποία εντοπίζεται η παραβατική συμπεριφορά σε θέση ευθύνης, ή σε σύζυγο ή σε συγγενείς αυτού μέχρι δευτέρου βαθμού ή σε νομικό πρόσωπο, στο οποίο ο παραβάτης ή ο σύζυγος ή συγγενείς αυτού μέχρι δευτέρου βαθμού συμμετέχουν στη διοίκησή του με οποιονδήποτε τρόπο ή στο εταιρικό του κεφάλαιο κατά ποσοστό τουλάχιστον 50%, για χρονικό διάστημα 10 ετών από την αφαίρεση της άδειας».

Η διάταξη αυτή, αν και θεωρείται αυστηρή, μπορεί εύκολα να παρακαμφθεί, αφού ο παραβάτης μπορεί να μεταβιβάσει την άδεια σε άλλο πρόσωπο, πλην των συγγενών και πίσω από τη δραστηριότητα της επιχείρησης να κρύβεται αυτός και να συνεχίσει να παρανομεί. Εάν συλληφθεί ο «νέος ιδιοκτήτης», τότε και πάλι η δραστηριότητα της επιχειρήσεις κ.ο.κ. να μεταβιβασθεί σε τρίτο. Μάλιστα αναφέρεται ότι αυτή η διαδικασία δεν υπερβαίνει τη μία… εβδομάδα.

Αργές δικαστικές διαδικασίες

Στην περίπτωση που η παράβαση δεν είναι τόσο βαριά, ώστε να δικαιολογεί την αφαίρεση της άδειας του πρατηριούχου και καταλογισθεί πρόστιμο, τότε ο παραβάτης έχει τον χρόνο με το μέρος του. Ειδικότερα, στην περίπτωση που λόγω της παράβασης, ζητηθεί συμμόρφωση και καταλογισθεί πρόστιμο, ο παραβάτης μπορεί να προχωρήσει στη συμμόρφωση (π.χ. στην αντικατάσταση της αντλίας που έκλεβε) και να συνεχίσει τη δραστηριότητά του και το πρόστιμο να το πληρώσει σε βάθος… χρόνου.

Ειδικότερα, με τον καταλογισμού του προστίμου, ο παραβάτης έχει το δικαίωμα της ένστασης. Η ένταση συζητείται από τη διεύθυνση Μετρολογίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Αν δεν γίνει αποδεκτή, τότε ο παραβάτης, συνήθως προσφεύγει στα δικαστήρια. Η εκδίκαση της υπόθεσης μπορεί να πάρει αρκετά χρόνια, με αποτέλεσμα ο παραβάτης να συνεχίζει τη δραστηριότητά του και να παρανομεί και όταν τελικώς κληθεί από το δικαστήριο να πληρώσει, έχει κερδίσει από την παραβατική του δραστηριότητα πολλαπλάσια…

«Η αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων είναι πολύ δύσκολη», αναφέρει στο Euro2day.gr στέλεχος του υπουργείου, σημειώνοντας ότι σε κάθε περίπτωση, «η λύση θα βρεθεί».

Οι «πειραγμένες» αντλίες

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι κάθε λογής παρεμβάσεις στις αντλίες των πρατηρίων, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να πληρώνουν για μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων από αυτές που φθάνουν στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους, έχουν πάρει ανησυχητικές διαστάσεις.

Κι αυτό αποτυπώνεται στα συμπεράσματα έρευνας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (περασμένο Φθινόπωρο), σύμφωνα με τα οποία το 14,5% των πρατηρίων της Αττικής παραδίδει ελλειματική ποσότητα καυσίμων. Κατά μέσο όρο, οι αποκλίσεις αυτές κινούνταν στο 2-2,5%.

Ωστόσο, υπήρξαν και περιπτώσεις όπου η διαφορά «ονομαστικής» και πραγματικής ποσότητας άγγιζε το 8-9%.

Από το Γραφείο Τύπου

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων