Fast track για ΟΛΘ, Εγνατία και λιμάνια Αλεξανδρούπολης – Ηγουμενίτσας
Τις διαδικασίες για μια συνολική αξιοποίηση και αναβάθμιση των βασικών μεταφορικών υποδομών της Βορείου Ελλάδος επιταχύνει διά του ΤΑΙΠΕΔ το Δημόσιο, καθώς επιχειρείται να κλείσει άμεσα, έως τα μέσα Μαρτίου, η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, να εισέλθει στη δεύτερη φάση η διαγωνιστική διαδικασία για την Εγνατία Οδό και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τις παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων σε Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα.
Στόχος είναι, πέραν των εσόδων που θα έχει το Δημόσιο από το τίμημα των ιδιωτικοποιήσεων αυτών, να ξεκινήσουν επενδύσεις σε υποδομές και υπηρεσίες και να δημιουργηθεί ένας οδικός και θαλάσσιος δίαυλος που, πέραν των εθνικών ωφελειών, θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη αξιοποιώντας τη γεωπολιτικής θέσης της χώρας.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές και καλείται να υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ, μετά και την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους καθεστώτος διοδίων, ο διαγωνισμός παραχώρησης θα ξεκινήσει τον Μάρτιο. Ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο διενεργείται σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει προσδιοριστεί να υποβληθεί από τους ενδιαφερομένους την 26η Ιανουαρίου 2018, αλλά εξαιτίας της πολυπλοκότητας του περιουσιακού στοιχείου και των υπό διευθέτηση εκκρεμοτήτων, αναμένεται να ζητηθεί από τους επενδυτές και να δοθεί παράταση, πιθανότατα για τον Μάρτιο.
Τότε επιδιώκεται να έχει ολοκληρωθεί και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για την πώληση του 67% του ΟΛΘ έναντι 231,926 εκατομμυρίων ευρώ και δέσμευση για επενδύσεις άλλων 180 εκατομμυρίων. Σχεδόν ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της Θεσσαλονίκης, θα γίνει και η προκήρυξη διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα σχεδιάσει τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια, πρώτα της Αλεξανδρούπολης και μετά της Ηγουμενίτσας. Ο ίδιος σύμβουλος αναμένεται να επιφορτιστεί και με το έργο του διαγωνισμού για το λιμάνι του Ηράκλειου ενώ αργότερα φέτος σχεδιάζεται να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για τον Βόλο. Σημειώνεται πως αν και το μοντέλο που έχει αποφασιστεί δεν προβλέπει πώληση του 100% των μετοχών των οργανισμών λιμένων, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα παραχωρηθεί το σύνολο των λιμενικών δραστηριοτήτων, όπου υπάρχει σχετικό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Κάτι τέτοιο θα συμβεί στην Αλεξανδρούπολη. Το ενδιαφέρον εκεί είναι διευρυμένο και έχει εκδηλωθεί επισήμως τόσο από συμφέροντα από την Ανατολική Ευρώπη όσο και από την Ασία, την Ελλάδα αλλά και τις ΗΠΑ. Σημαντικές προοπτικές διαθέτει και η Ηγουμενίτσα, η οποία αρχίζει να αποκτά ενδιαφέρον και ως εμπορικός λιμένας, αναφέρουν οι ειδικοί. Η εκμετάλλευση των δύο αυτών λιμανιών σε σύνδεσμο με την ανάπτυξη του ΟΛΘ, την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας και την υπό εξέλιξη στα Bαλκάνια και βορειότερα ολοκλήρωση του χερσαίου «διευρωπαϊκού μεταφορικού διαδρόμου IV», εκτιμάται πως μπορεί να ενισχύσει το αναλογούν στη Βόρεια Ελλάδα ΑΕΠ σημαντικότατα.
Διαβάστε ακόμη: Χρονοδιάγραμμα δύο μηνών για το λιμάνι Θεσσαλονίκης
Έντυπη Καθημερινή