ΕΝΕΡΓΕΙΑ Γιατί η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα είναι υπερδιπλάσια από την τιμή στις ΗΠΑ
08/04/2024
Αρκετές φορές στο παρελθόν συγκρίνουμε τις τιμές των καυσίμων ανάμεσα σε χώρες. Σήμερα θα κάνουμε κάτι διαφορετικό. Θα αναλύσουμε, με βάση τα επίσημα στοιχεία που δίνουν τα αρμόδια υπουργεία σε ΗΠΑ και Ελλάδα, την ποσοστιαία σύνθεση που έχει η τελική τιμή ενός λίτρου αμόλυβδης στην αντλία, προκειμένου να απαντήσουμε, ποιοι παράγοντες, πώς και πόσο, διαμορφώνουν την τελική τιμή του πιο διαδεδομένου καυσίμου, έχοντας στην κατοχή μας, τα επίσημα στοιχεία που καταθέτουν οι αρμόδιοι φορείς από 140 χώρες, για τις μέσες εβδομαδιαίες τιμές καυσίμων στην επικράτειά τους. Και θα συγκρίνουμε τις ΗΠΑ με την Ελλάδα, όχι για κανέναν λόγο που άπτεται της οικονομικής επιστήμης, αλλά διότι οι πολιτικοί μας, και ειδικά η παρούσα κυβέρνηση, την επικαλείται ως παράδειγμα, κάθε τρεις και λίγο!
Ας ξεκινήσουμε, όμως, με τον πρώτο πίνακα, διευκρινίζοντας ότι τα στοιχεία είναι όλα σε ευρώ ανά λίτρο και αφορούν στις μέσες τιμές του μηνός Οκτωβρίου 2023, όπου και πάλι είχαμε ανοδικές πιέσεις στην τιμή του αργού πετρελαίου. Στις ΗΠΑ παρότι χρησιμοποιούν το γαλόνι, εμείς μετατρέψαμε την τιμή σε λίτρα. Όπως βλέπετε, το ένα λίτρο έχει μισή τιμή στις ΗΠΑ, σε σχέση με το ίδιο λίτρο στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα, στο τέλος Οκτωβρίου, ήταν η 10η ακριβότερη χώρα στον πλανήτη στην αμόλυβδη 95άρα. Ενώ οι ΗΠΑ έχουν πάμφθηνη βενζίνη και είναι η 141η πιο ακριβή χώρα στον πλανήτη. Εάν αντιστρέψουμε το μετρικό σύστημα και χρησιμοποιήσουμε το γαλόνι (1 γαλόνι ΗΠΑ=3,78lt), σήμερα (Τετάρτη 15.11.2023), στις ΗΠΑ η μέση τιμή πώλησης στην αντλία, είναι 3,64 δολάρια/γαλόνι αμόλυβδης! Εάν τα πρατήρια βενζίνης στις ΗΠΑ πουλούσαν σήμερα με τιμές Ελλάδος, τότε η τιμή του γαλονιού στις ΗΠΑ, θα είχε 7,78 δολάρια/γαλόνι (συνυπολογισμένη και η συναλλαγματική διαφορά)! Και το μόνο σίγουρο είναι ότι θα… έπεφτε η κυβέρνηση!
Σήμερα, λοιπόν, Απρίλιο του 2024, εάν πιστεύαμε τι μας έλεγε εδώ και ένα χρόνο η πλειοψηφία των αναλυτών και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, έπρεπε να είχαμε πτώση, τόσο στην τιμή του αργού, όσο και στην τιμή των καυσίμων και ειδικά της αμόλυβδης. Κάτι για το οποίο είχαμε προειδοποιήσει από τότε ότι δεν πρόκειται να συμβεί και είχαμε εξηγήσει τους λόγους με σειρά άρθρων στο SLpress.gr.