Ελληνικό πλοίο έφερε στην Ευρώπη το πρώτο VLCC φορτίο αμερικανικού shale oil στην Ευρώπη
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Μετά την ελληνική κυριαρχία στη μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου (shale gas) που εξάγεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και στις αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου που παράγεται από τα τεράστια σχιστολιθικά πεδία στις λεκάνες του Τέξας και του νέου Μεξικού.
Συγκεκριμένα, πριν από λίγες ημέρες το ελληνικών συμφερόντων υπερδεξαμενόπλοιο VLCC, Basra της Capital Ship Management συμφερόντων Β. Μαρινάκη, μετέφερε το πρώτο μεγάλο φορτίο αμερικανικού πετρελαίου από σχιστόλιθο. Το πετρέλαιο παραδόθηκε στο λιμάνι του Ρότερνταμ και αγοράστηκε από traders.
Η πρώτη αυτή μεταφορά μεγάλου φορτίου αμερικανικού πετρελαίου από το Τέξας προς την Ευρώπη πραγματοποιήθηκε από το Ingelside Energy Center, που εξαγόρασε η εταιρεία Moda από την Occidental Petroleum, το περασμένο καλοκαίρι έναντι 2,6 δισ. δολαρίων.
Τον Ιανουάριο ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης του τερματικού στο Τέξας, που καθιστούν εφικτή την υποδοχή υπερδεξαμενόπλοιων τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ενώ η μεταφορά του πρώτου φορτίου από το ελληνικών συμφερόντων VLCC πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες. Σημειώνεται ότι το Ingelside Energy Center τροφοδοτείται με πετρέλαιο από το μεγαλύτερο πεδίο παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ την περίφημη λεκάνη Permian.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2017 η παραγωγή πετρελαίου από σχιστολιθικά πεδία στις ΗΠΑ αντιστοιχούσε περίπου στο 50% της συνολικής παραγωγής πετρελαίου της χώρας (περίπου 4,67 εκατ. βαρέλια την ημέρα) ωστόσο το 2018 η παραγωγή αυξήθηκε σημαντικά φτάνοντας ξεπερνώντας ακόμη και τα 8 εκατ. βαρέλια (7,9 εκατ. βαρέλια το Νοέμβριο). Υπενθυμίζεται ότι εδώ και 4 χρόνια έχει αρθεί η απαγόρευση που ίσχυε για τις ενεργειακές εξαγωγές και ήδη οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μετατραπεί σε καθαρό εξαγωγέα ενέργειας και αποτελούν το μεγαλύτερο εκτός του καρτέλ του ΟΠΕΚ παραγωγό.
Σε ό,τι αφορά την Capital Ship Management διαθέτει στόλο 68 πλοίων, ο οποίος περιλαμβάνει 49 τάνκερ, 9 εκ των οποίων είναι υπερδεξαμενόπλοια VLCC, 4 LNG carriers, 1 μεγάλο φορτηγό ξηρού φορτίου capesize και 14 φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container carriers).
Τον περασμένο Νοέμβριο μια άλλη εταιρεία συμφερόντων Β. Μαρινάκη, η Capital Product Partners, κατέληξε σε συμφωνία συγχώνευσης με την Diamond S Shipping (συμφερόντων του γνωστού επενδυτή και νυν υπουργού εμπορίου των ΗΠΑ Wilbur Ross) για τη δημιουργία ενός νέου ισχυρού σχήματος στην αγορά των δεξαμενόπλοιων handy, με συνολικά 68 πλοία.
capital.gr