Ελληνική υπόθεση οι εξαγωγές ιρανικού αργού πετρελαίου
Σε ελληνική υπόθεση έχει μετατραπεί η αύξηση των εξαγωγών ιρανικού αργού πετρελαίου, μετά την άρση των διεθνών κυρώσεων κατά των εταιρειών που έχουν συναλλαγές με την Τεχεράνη από τις αρχές του 2016. Με το ένα στα τρία δεξαμενόπλοια παγκοσμίως να είναι ελληνόκτητο δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές κέρδισαν σημαντικά μερίδια από την επανάκαμψη του ιρανικού αργού στις αγορές. Εκπληξη όμως αποτελεί το εύρος των μεριδίων που εξασφάλισαν, αφού, όπως δείχνουν τα στοιχεία για το 2016, οι 7 στις 10 ναυτιλιακές που εξήγαγαν τα περισσότερα φορτία ήταν ελληνικές. Να σημειωθεί πως στα τέλη Φεβρουαρίου οι εξαγωγές αργού του Ιράν έφτασαν στα 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως, η υψηλότερη επίδοση από την πτώση της ιρανικής μοναρχίας το 1979. Ομως η νέα αυτή αγορά ενδέχεται να αποδειχθεί βραχύβια, εάν κλιμακωθεί η ένταση μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης και οδηγήσει στην εκ νέου επιβολή κυρώσεων στις μη αμερικανικές εταιρείες οι οποίες συναλλάσσονται με ιρανικά συμφέροντα. Αυτή τη στιγμή δεν επιβάλλονται περιορισμοί ή άλλες κυρώσεις από τις ΗΠΑ σε όσες ξένες εταιρείες εμπλέκονται στις εξαγωγές του ιρανικού αργού, εξηγεί στην «Κ» στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής, συμπληρώνοντας πως ούτε η Ευρώπη επιβάλλει οιονδήποτε περιορισμό. Αλλωστε ευρωπαϊκά κράτη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, εισήγαγαν το 2016 δεκάδες φορτία από το Ιράν. Η Γαλλία υποδέχτηκε 21 φορτία από μηδέν το 2015, η Ιταλία 15, η Ισπανία 13 και η Ελλάδα 14, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία VesselsValue. Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ιρανικού αργού, πάντως, ήταν η Κίνα και η Ινδία, στις οποίες κατέληξαν 190 ταξίδια από τα συνολικά 563 που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι. Να σημειωθεί πως το 2015, έτος που ίσχυαν ακόμη κάποιες κυρώσεις, ο αντίστοιχος αριθμός ήταν μόλις 277, ενώ το 2012 66.
Τη μερίδα του λέοντος της αύξησης της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές αργού πετρελαίου εξασφάλισε, όπως ήταν αναμενόμενο, η κρατική ιρανική ναυτιλιακή National Iranian Tanker Company (NITC). Ομως δεύτερη στη λίστα της VesselsValue είναι με 15 δεξαμενόπλοια η Dynacom συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου. Στην τρίτη θέση με 12 πλοία βρίσκεται η Delta Tankers συμφερόντων Δ. Διαμαντίδη και πέμπτη η Polembros Shipping συμφερόντων Σπ. Πολέμη με 9. Στο Top 10 των ναυτιλιακών με τα περισσότερα πλοία μεταφοράς ιρανικού αργού το 2016 βρίσκονται ακόμα η Avin International συμφερόντων του ομίλου Βαρδινογιάννη (7 τάνκερ), η Olympic Shipping & Management συμφερόντων του επιχειρηματικού ιδρύματος Ωνάση (5 τάνκερ), η New Shipping συμφερόντων Αδ. Πολέμη (5 τάνκερ) και η Thenamaris συμφερόντων του ομίλου Μαρτίνου (4 τάνκερ).
Η ελληνική κυριαρχία στο Ιράν δεν αποτελεί τυχαία περίπτωση. Μια ματιά στις αντίστοιχες με του Ιράν λίστες για τη Σαουδική Αραβία και το Ιράκ της VesselsValue που συγκρότησε η συμβουλευτική εταιρεία για την «Κ», αποκαλύπτει επίσης πλήθος ελληνόκτητων τάνκερ. Στις υψηλότερες θέσεις βρίσκονται τόσο οι προαναφερθείσες εταιρείες όσο και κυρίως η Maran Tankers συμφερόντων του Γ. Αγγελικούση, που απουσιάζει από το Ιράν.
Έντυπη Καθημερινή