BP: Βλέπουμε τους ρύπους στα 40 δολάρια ανά τόνο
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Τη στιγμή που ο διαγωνισμός για την πώληση των λιγνιτών της ΔΕΗ έχει περιέλθει σε περιδίνηση εξαιτίας των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, με αποτέλεσμα να έχει δοθεί ένας μήνας παράταση στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η έκθεση ορόσημο για την παγκόσμια ενεργειακή αγορά, το περίφημο BP Energy Outlook, περιλαμβάνει δυσοίωνες εκτιμήσεις για σημαντική αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων προκειμένου να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Όπως μάλιστα αποκάλυψε ο W. Zimmern lead economist της BP σε εκδήλωση παρουσίασης της έκθεσης χθες στην Αθήνα, ο βρετανικός ενεργειακός κολοσσός αυτή τη στιγμή για τα νέα project που αναπτύσσει, κάνει τον προϋπολογισμό του με πρόβλεψη τιμής ρύπων στα 40 δολάρια ο τόνος (34,2 Ευρώ). Σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η πρόβλεψη του επικεφαλής οικονομολόγου της BP κάνει λόγο για τιμές στα 200 δολάρια ο τόνος…
Ο ίδιος εκτίμησε ότι η φετινή άνοδος του κόστους των ρύπων από τα 5 ευρώ ο τόνος στα 25 ευρώ ο τόνος, είναι διατηρήσιμη καθώς προήλθε από την αποτελεσματική πολιτική που εφαρμόζει η ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2 . Οι τιμές δε θα επιστρέψουν στα 5 ευρώ, πρόκειται για μια πολύ επιτυχημένη πολιτική που αποδίδει, ανέφερε ο κ. Zimmern.
Σε ό,τι αφορά τα βασικά μηνύματα της φετινής έκθεσης της BP σύμφωνα με το βασικό σενάριο για διπλασιασμό του παγκόσμιου ΑΕΠ μέχρι το 2040, η έκθεση προβλέπει ότι η ενεργειακή ζήτηση θα αυξηθεί μόνο κατά 30% τα επόμενα 25 έτη.
Ωστόσο μια από τις βασικές παρατηρήσεις της έκθεσης είναι ότι ο τομέας των μεταφορών είναι υπεύθυνος μόνο για το 20% της ενεργειακής ζήτησης και για το 20% των εκπομπών, που σημαίνει ότι οι προσπάθειες για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και για επίτευξη των κλιματικών στόχων θα πρέπει να εστιαστούν κυρίως στην βιομηχανία και την ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και στα κτίρια που ευθύνονται για το 75% της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας.
Ανάλογα με τα σενάρια της έκθεσης, προβλέπεται σημαντική αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με υποχώρηση της χρήσης άνθρακα. Για το πετρέλαιο τα σενάρια διαφοροποιούνται και είναι χαρακτηριστικό ότι όπως αναφέρει η έκθεση ακόμη και εάν απαγορευτούν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, που είναι ένα ακραίο σενάριο, τότε αναμένεται να υπάρξει μείωση από 8 έως 10% της ζήτησης πετρελαίου, με αμελητέα επίπτωση στις εκπομπές ρύπων.
Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης της BP είναι ότι υπάρχει αφθονία ενέργειας, με την είσοδο νέων πηγών όπως το αμερικανικό “tight oil”. Σύμφωνα με τη βασική εκτίμηση της έκθεσης οι μεταφορές θα συνεχίσουν να αντιπροσωπεύουν το 50% της ζήτησης πετρελαίου ενώ σε ό,τι αφορά το περίφημο oil peak ανάλογα με το σενάριο τοποθετείται από τα μέσα της δεκαετίας του 2020 (φιλόδοξο σενάριο επίτευξης των κλιματικών στόχων του Παρισιού) έως τα μέσα της δεκαετίας του 2040.
Η έκθεση εκτιμά ότι θα συνεχιστεί ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών με ακόμη πιο έντονους ρυθμούς με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν το 15% του συνολικού στόλου το 2040. Ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων από 1 δισ. σήμερα, θα διπλασιαστεί μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.
Για την πετρελαϊκή βιομηχανία, η έκθεση εκτιμά ότι ακόμη και με το πιο φιλόδοξο σενάριο για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, θα χρειαστεί να γίνουν σημαντικές επενδύσεις προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση για πετρέλαιο τα επόμενα χρόνια.
Οι ΑΠΕ αναμένεται να αποτελέσουν την πιο ταχέα αναπτυσσόμενη ενεργειακή πηγή, που θα αντιστοιχεί στο 40% της αύξησης της πρωτογενούς ενέργειας, ενώ σημαντική αναμένεται να είναι και η αύξηση του φυσικού αερίου, στηριζόμενη στην ενίσχυση του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Τέλος η χρήση άνθρακα θα παραμείνει σταθερή με την κατανάλωση στην Κίνα να υποχωρεί.
ΠΗΓΗ: Capital.gr