Αρχίζουν μυστικοί έλεγχοι στα πρατήρια καυσίμων
Πρόγραμμα μυστικών ελέγχων σε πρατήρια καυσίμων, για να εντοπίζονται οι επιτήδειοι που «πειράζουν» τις αντλίες για να κλέβουν τους καταναλωτές, ενεργοποιεί το υπουργείο Ανάπτυξης, έχοντας διαπιστώσει ότι το φαινόμενο των ελλειμματικών παραδόσεων καυσίμων έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις.
Με διάταξη που εγκρίθηκε χθες από τη Βουλή (περιλήφθηκε στο τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, μαζί και με την τροπολογία για την πρώτη κατοικία) παρέχεται θεσμική κάλυψη στους ελεγκτικούς μηχανισμούς για να προχωρούν σε ελέγχους σε πρατήρια καυσίμων, χωρίς να ενημερώνουν τον υπεύθυνο του πρατηρίου ότι διενεργείται έλεγχος. Σχετική δυνατότητα είχε δοθεί στις ελεγκτικές υπηρεσίες από το 2013, αλλά η ρύθμιση αυτή ήταν γενικόλογη και έμεινε ανεφάρμοστη.
Αυτοί οι μυστικοί έλεγχοι θα γίνονται ως εξής: ειδικά μετασκευασμένο αυτοκίνητο του υπουργείου Ανάπτυξης (ήδη έχει στη διάθεσή του τέτοιο όχημα το υπουργείο), που θα φαίνεται σαν ένα κοινό Ι.Χ., αλλά θα είναι εφοδιασμένο με ειδική δεξαμενή καυσίμου και σύστημα GPS για να παρακολουθείται κεντρικά η θέση του, θα γεμίζει βενζίνη όπως θα το έκανε οποιοσδήποτε καταναλωτής.
Το σύστημα GPS θα πιστοποιεί από τη γεωγραφική θέση του οχήματος σε ποιο πρατήριο έγινε ο έλεγχος, χωρίς αυτό να μπορεί να αμφισβητηθεί από τον πρατηριούχο, όπως ορίζει η σχετική διάταξη. Έχοντας γεμίσει το ντεπόζιτο, οι ελεγκτές θα μπορούν να διαπιστώνουν αν υπήρξε απόκλιση πέραν του νόμιμα επιτρεπτού ορίου στην ποσότητα καυσίμου που παραδόθηκε, ώστε να επιβάλλονται οι πολύ αυστηρές ποινές που προβλέπονται από το νόμο για παραβάσεις καταδολίευσης αντλιών (έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας).
Ο πρατηριούχος δεν θα έχει πρόσβαση στα στοιχεία του ελέγχου, τα οποία θα διαβιβάζονται στον εισαγγελέα, ούτε θα μπορεί να τον προσβάλλει, παρά μόνο εάν μπορεί να αποδείξει ότι τα στοιχεία είναι πλαστά. «Τα αποτελέσματα των ελέγχων και ο προσδιορισμός της ταυτότητας του ελεγχόμενου πρατηρίου καυσίμων, μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS), δεν αμφισβητούνται για οποιοδήποτε λόγο και προσβάλλονται μόνο για λόγους πλαστότητας», αναφέρει χαρακτηριστικά η ψηφισμένη διάταξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, το «μυστικό» όχημα για τους ελέγχους έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στο παρελθόν, αλλά χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να επιβάλλονται κυρώσεις με βάση τα ευρήματα αυτών των ελέγχων.
Διαπιστώθηκε, όμως, ότι συχνότατα, σε πρατήρια που εντοπίζονταν ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων από το «μυστικό» όχημα, όταν γινόταν κανονικός έλεγχος δεν εντοπίζονταν παραβάσεις, ενώ οι επιτήδειοι χρησιμοποιούσαν προχωρημένα τεχνικά μέσα (ακόμη και τηλεχειρισμό για να ρυθμίζουν τις αντλίες να λειτουργούν νόμιμα ή να «κλέβουν»), που δεν επέτρεπαν στους ελεγκτές να διαπιστώσουν τις παραβάσεις, ακόμη και όταν οι μυστικοί έλεγχοι είχαν δείξει μεγάλες διαφορές στις ποσότητες που παραδίδονταν στους καταναλωτές.
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΣΤΑ ΠΡΑΤΗΡΙΑ: Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4177/2013 (Α΄ 173) για τη διακίνηση και αγορά προϊόντων
Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.6.2016) – Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις
Άρθρο 21
Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4177/2013 (Α΄ 173) για τη διακίνηση και αγορά προϊόντων
Στο ν. 4177/2013 επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
- H παράγραφος 4 του άρθρου 20, όπως έχει αντικατασταθεί με την παρ. 2 του άρθρου 83 του ν. 4413/2016
(Α΄ 148), αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Για τη διαπίστωση των παραβάσεων της παραγράφου 3 ο έλεγχος διενεργείται και με ειδικά μετασκευασμένο για το σκοπό αυτόν αυτοκινούμενο όχημα με συμβατικές πινακίδες κυκλοφορίας, χωρίς προηγούμενη γνωστοποίηση στον ελεγχόμενο.
Κατά την αναζήτηση στοιχείων από τον ενδιαφερόμενο για το διενεργηθέντα έλεγχο, δεν παρέχονται ο αριθμός κυκλοφορίας και τα λοιπά στοιχεία ταυτοποίησης του οχήματος, τα στοιχεία ταυτότητας των ελεγκτών, η ημερομηνία και η ώρα ελέγχου που αποτυπώνονται στην εκτύπωση των αποτελεσμάτων της μέτρησης, καθώς και ο αριθμός και η ημερομηνία της σχετικής απόδειξης εσόδου, στοιχεία τα οποία διατίθενται μόνο στις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές, κατά την εξέταση των υποθέσεων, για τη διασφάλιση της εμπιστευτικότητας των στοιχείων του εν λόγω ελέγχου.
Τα αποτελέσματα των ελέγχων και ο προσδιορισμός της ταυτότητας του ελεγχόμενου πρατηρίου υγρών καυσίμων, μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS), δεν αμφισβητούνται για οποιονδήποτε λόγο και προσβάλλονται μόνο για λόγους πλαστότητας.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζονται οι προδιαγραφές του ειδικού οχήματος, του συστήματος μέτρησης του όγκου του παραλαμβανόμενου καυσίμου και του ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (GPS) για την απόδειξη της ακριβούς θέσης και την ταυτοποίηση του ελεγχόμενου πρατηρίου, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου, τα είδη και ο τρόπος παραγωγής και αξιολόγησης των επίσημων έντυπων στοιχείων που δημιουργούνται κατά τον έλεγχο, το μέγιστο ανεκτό σφάλμα του μετρητικού συστήματος που χρησιμοποιείται, τα προγράμματα εκπαίδευσης των ελεγκτών, η έγκριση της τεχνικής τους επάρκειας, η αποζημίωσή τους και κάθε άλλο σχετικό θέμα.»
- Η παράγραφος 2 του άρθρου 26 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται ενώπιον του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν επιβληθεί από τις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου, ενώπιον του Υπουργού Οικονομικών, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν επιβληθεί από το ΣΔΟΕ, και ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η παράβαση, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.
Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.»__