Από την «κηλίδα» στο λαθρεμπόριο καυσίμων
Η ταχεία απορρύπανση του Σαρωνικού δεν αρκεί για να εκτονώσει το βαρύ κλίμα που προκάλεσε στην κυβέρνηση η «υπόθεση πετρελαιοκηλίδα».
Ο κακός επικοινωνιακός χειρισμός από πλευράς Παναγιώτη Κουρουμπλή με τις (τουλάχιστον ατυχείς) δηλώσεις του τις οποίες συνεχίζει να κάνει, παρά τις συστάσεις να περιοριστεί στις πράξεις, επέτεινε τον εκνευρισμό στο εσωτερικό της κυβέρνησης και της κοινοβουλευτικής ομάδας.
Η απόφαση του πρωθυπουργού, ωστόσο, να μην κινηθεί εν θερμώ και υπό την πίεση της αντιπολίτευσης, φαίνεται να παραμένει εν ισχύ, οπότε η παραμονή του υπουργού Ναυτιλίας στο κυβερνητικό σχήμα θα κριθεί όταν έλθει η ώρα του ανασχηματισμού, πιθανότατα με τη λήξη της τρίτης αξιολόγησης.
«Πλην απροόπτου», κατά την ηχηρή επισήμανση.
Ως εκ τούτου, η προσοχή του κυβερνητικού επιτελείου επικεντρώνεται σε δύο ζητήματα:
– Να αποδειχθεί γιατί και πώς βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ».
– Να υπάρξουν αποκαλύψεις και δράσεις για το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Εμμέσως πλην σαφέστατα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος συνέδεσε τα δύο ζητήματα, προβάλλοντας ερωτηματικά για τη βύθιση (πώς συνέβη νύχτα, ενώ ήταν αγκυροβολημένο, χωρίς μποφόρ και με μόλις δύο μέλη του πληρώματος πάνω στο πλοίο αντί έντεκα που απαιτούν οι κανονισμοί) και ανακοινώνοντας ότι ξεκίνησαν συσκέψεις στο ΥΠΟΙΚ με αντικείμενο το λαθρεμπόριο (πρόκειται για τη σύσκεψη μεταξύ του ιδίου, του Ευκλείδη Τσακαλώτου και της υφυπουργού Οικονομικών, αρμόδιας και για θέματα λαθρεμπορίου, Κατερίνας Παπανάτσιου).
Κυβερνητικά στελέχη διαβεβαιώνουν ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αναλάβει όλες τις απαιτούμενες επιχειρησιακές και νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου να ενταθεί η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων. Στόχος, λένε, είναι να ελεγχθεί κάθε κρίκος της αλυσίδας διακίνησης και εμπορίας καυσίμων με τον πιο κατάλληλο τρόπο σε κάθε σημείο.
Τρεις αποφάσεις για άμεση δράση
Σ΄αυτό το πλαίσιο, η κ.Παπανάτσιου έχει συγκαλέσει για σήμερα διευρυμένη σύσκεψη για τις πρωτοβουλίες που θα αναληφθούν στην κατεύθυνση της πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων.
Όπως:
– Το Παρατηρητήριο καύσιμων που δημοσιεύει μόνο τρέχουσες τιμές να συλλέγει στοιχεία για τη διακίνηση καύσιμων και των διακινητών καύσιμων όλων των ειδών.
– Ίδρυση εσωτερικής ομάδας παρακολούθησης και οργάνωση των συναρμοδίων υπουργείων σε σχέση με το λαθρεμπόριο με σκοπό να πάψει η διασπορά αρμοδιοτήτων .
– Ενίσχυση του ρόλου των Περιφερειακών Διευθύνσεων Ανάπτυξης και Μεταφορών με τη προμήθεια κατάλληλου εξοπλισμού για τη διενέργεια ελέγχων.
Ανεφάρμοστοι ημιτελείς νόμοι
Ως προς το τι έχει γίνει τα τελευταία 2,5 χρόνια; Κατά τα ίδια στελέχη αλλά και όπως αναφέρθηκε αρμοδίως στη Βουλή τις προηγούμενες ημέρες, η κυβέρνηση κινήθηκε «από την πρώτη στιγμή». Ολοκλήρωσε, λένε, νομοθετικές εκκρεμότητες, οι οποίες, λόγω παραλήψεων και έλλειψης πολιτικής βούλησης από την προηγούμενη κυβέρνηση, είχαν αφήσει τους ψηφισμένους νόμους για το λαθρεμπόριο ανενεργούς, με τη μέθοδο της μη έκδοσης των εφαρμοστικών υπουργικών αποφάσεων – «οι οποίες εκδόθηκαν από εμάς».
Ειδικότερα:
– Το σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων είχε ψηφιστεί με το νόμο 3784 του 2009. Αλλά επέτρεπε την εγκατάσταση λογισμικού από διαφορετικές εταιρείες χωρίς τις απαραίτητες πιστοποιήσεις με αποτέλεσμα να υπάρχουν δυσκολίες στον έλεγχο αλλά και προβλήματα με παραποιήσεις του λογισμικού και των στοιχείων που στέλνουν οι αντλίες. Η κυβέρνησή έχει δρομολογήσει όλες τις νομοθετικές και άλλες ενέργειες ώστε να τελειώσει το πρόβλημα αυτό.
– Το σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS) των βυτιοφόρων και άλλα μεταφορικά μέσα πετρελαιοειδών νομοθετήθηκε το 2013 από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ αλλά οι υπουργικές αποφάσεις εκδόθηκαν μετά τις εκλογές του 2015.
– Τα συστήματα εισροών- εκροών στις «ελεύθερες εγκαταστάσεις» πετρελαιοειδών, μια ειδική κατηγορία αποθηκών καυσίμων, ψηφίστηκε επίσης το 2013 ωστόσο, πάλι, η υπουργική απόφαση εξεδόθη από την παρούσα κυβέρνηση.
Το ίδιο ισχύει και με τη νομοθεσία για τα συστήματα εισροών εκροών στις φορολογικές αποθήκες.
– Έχει αποσταλεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων, που θα προκαλέσει μεγάλο πλήγμα στην παράνομη διακίνηση πετρελαιοειδών.
– Στα ναυτιλιακά καύσιμα εκδόθηκε τον Απρίλιο του 2016 εφαρμοστική εγκύκλιος για την εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης εισροών – εκροών με καταληκτική προθεσμία για την τοποθέτηση των συστημάτων αυτών σε όλα τα μέσα που εμπλέκονται μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2017.
Ήδη κινείται η διαδικασία για την πρόσληψη 170 τελωνειακών υπαλλήλων προς ενίσχυση των συνοριακών τελωνείων.
πληροφορίες: euro2day.gr