Αναταραχή στην αγορά λόγω Ιράν
Η ανακοινωθείσα επαναφορά των κυρώσεων εναντίον του Ιράν από τη διοίκηση Trump δημιουργεί μια περιττή επιπλέον αβεβαιότητα σε μια αγορά που βρίσκεται ήδη υπό ακραίες πιέσεις, όπως δήλωσε ο Chief Analyst της BIMCO, Peter Sand.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει αντιμετωπίσει σοβαρές μετακινήσεις λόγω της πλεονάζουσας χωρητικότητας σε συνδυασμό με την αδύναμη ζήτηση και την αδύναμη παραγωγή του OPEC. Η υπερεκτίμηση των πολύ μεγάλων μεταφορέων αργού πετρελαίου (VLCC) από τις αρχές του τρέχοντος έτους έχει θέσει επιπλέον ένταση στην αγορά, με συνολικά 24 VLCCs booked μέχρι στιγμής φέτος.
“Η προσθήκη κυρώσεων στην κορυφή μιας κακής αγοράς κανονικά δεν είναι πολύ καλό σε μια βιομηχανία”, δήλωσε ο Sand στην World Maritime News σχολιάζοντας την απόφαση των ΗΠΑ να αποσυρθούν από την JCPOA.
Η Εθνική Ιρανική Εταιρεία Πετρελαιοειδών (NIOC), η (NICO) και η Εθνική Ιρανική Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων (NITC) θα επηρεαστούν άμεσα από τις κυρώσεις μαζί με τις Ναυτιλιακές Γραμμές Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν (IRISL) και των θυγατρικών τους.
Ο ιρανικός ενεργειακός και χρηματοπιστωτικός τομέας αποτελεί επίσης στόχο των κυρώσεων.
“Για μια διεθνή εταιρεία δεξαμενόπλοιων, που δεν μπορεί να κάνει εμπόριο στις ΗΠΑ – αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα”πρόσθεσε ο Sand.
Το νέο κύμα κυρώσεων θα μπορούσε να παρακινήσει τους ευρωπαίους αγοραστές να απέχουν από την αγορά ιρανικού αργού, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι εξαγωγές της χώρας. Ωστόσο, οι εξαγωγές προς την Κίνα, την Ινδία, την Κορέα και την Ιαπωνία είναι πιθανό να επαναληφθούν, όπως συνέβαινε όταν εφαρμόστηκαν προηγούμενες κυρώσεις.
“Από την εμπορική πλευρά, μπορεί να παρατηρήσουμε μείωση των εξαγωγών του Ιράν, καθώς οι ευρωπαίοι αγοραστές θα τις αποφεύγουν. Βασικά μια αντιστροφή του τι συνέβη όταν το JCPOA τέθηκε σε ισχύ».
“Ουσιαστικά, κανείς δεν θέλει να παραβιάζει τις κυρώσεις, εφόσον υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με τις κυρώσεις που μπορούν ή δεν μπορούν να αποσυρθούν, οι ιδιοκτήτες και οι φορείς εκμετάλλευσης προτιμούν να παραμείνουν σε ασφαλή βάση – δηλαδή να αποφεύγουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα με το Ιράν – αν αυτό θα τους εμπόδιζε να κάνουν δουλειές τα δεξαμενόπλοια τους με τις ΗΠΑ “.
Κατά συνέπεια, τίθεται ένα ερώτημα σχετικά με το πού οι ευρωπαίοι αγοραστές θα πάνε για το πετρέλαιο που χρειάζονται.
Σύμφωνα με τον Sand, είναι πιθανό να παραμείνουν στη Μέση Ανατολή, με το ιρακινό πετρέλαιο να είναι μια εναλλακτική λύση που θα περιορίσει τον αντίκτυπο στα δεξαμενόπλοια.
Αυτό που πραγματικά έχει σημασία για την αγορά δεξαμενόπλοιων γενικά είναι ο συνολικός όγκος από τη Μέση Ανατολή, σε αντίθεση με το Ιράν μόνο. Συγκεκριμένα, ο αντίκτυπος από τις εξαγωγικές περικοπές του Ιράν θα μπορούσε να αντισταθμιστεί αν άλλα κράτη του Κόλπου αντισταθμίσουν το ενδεχόμενο έλλειψης εξαγωγών του.
Εντούτοις, είναι ακόμη νωρίς να προσδιοριστεί σαφώς ποιος θα είναι ο συνολικός αντίκτυπος των κυρώσεων στην αγορά. Συγκεκριμένα, οι διατάξεις της JCPOA για την επίλυση διαφορών πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά και αυτό θα μπορούσε να διαρκέσει εβδομάδες ή και μήνες. Επιπλέον, υπάρχει το ερώτημα εάν οι ΗΠΑ μπορούν στην πραγματικότητα να αποσυρθούν από τη συμφωνία, όπως επιμένει η ΕΕ, δεν πρόκειται για διμερή συμφωνία.
Πάνος Τσαγκαράκης