Ανάκαμψη στην κατανάλωση καυσίμων λίγο πριν τη φοροκαταιγίδα
Την ώρα που μια νέα αύξηση στη φορολογία των καυσίμων, που θα εκτινάξει και πάλι την τιμή τους, παραμένει το επικρατέστερο σενάριο για την αποκόμιση των εσόδων που θα επιτρέψουν συμφωνία με το κουαρτέτο, η κατανάλωση φαίνεται να ανακάμπτει.
Τα στοιχεία για το Φεβρουάριο που δεν έχουν ακόμα επισήμως παρουσιαστεί δείχνουν ότι η αγορά καυσίμων έστω και στο παρά πέντε “γύρισε” τελικά σε θετικό πρόσημο.
Συγκεκριμένα η κατανάλωση στις βενζίνες το Φεβρουάριο έκλεισε οριακά στο 0,7% έναντι του ίδιου μήνα το 2015, ωστόσο στο ντίζελ κίνησης σημείωσε +9,6%, κάτι που οφείλεται κυρίως στην αύξηση των δρομολογίων των μεταφορικών εταιρειών τη τελευταία εβδομάδα του μήνα. Ήταν οι ημέρες που οι αγρότες αποσύρθηκαν από τα μπλόκα, άνοιξαν οι δρόμοι, και εκτελέσθηκαν μαζικά συσσωρευμένες παραγγελίες πολλών εβδομάδων.
Αν σκεφτεί κανείς ότι τα αντίστοιχα νούμερα του Ιανουαρίου ήταν -9,7% και -7,7% έναντι του ίδιου μήνα πέρυσι, αντιλαμβάνεται ότι η κατανάλωση το Φεβρουάριο σημείωσε σημαντική ανάκαμψη. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες από μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών, ο Μάρτιος κινείται στα ίδια πάνω-κάτω χνάρια.
Μοναδική παραφωνία αποτελούν οι πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης που ήταν χαμηλότερες κατά 34% λόγω προφανώς της καλοκαιρίας. Στα ναυτιλιακά καύσιμα, οι επιδόσεις της κατανάλωσης ντίζελ το Φεβρουάριο ήταν σε ετήσια βάση +2,1% έναντι – 18% τον Ιανουάριο, και του μαζούτ +10% από -10% τον Ιανουάριο. Τέλος, το αεροπορικό καύσιμο (jet), κατέγραψε μεγάλη αύξηση στη κατανάλωση κατά 14,2% από 4,3% αύξηση τον Ιανουάριο.
Στελέχη της αγοράς αναγνωρίζουν ότι τους τελευταίους μήνες η αγορά τελεί σε πλήρη σύγχυση, δύσκολα αποκωδικοποιούνται οι τάσεις της και πολλές φορές τα συμπεράσματα είναι λανθασμένα.
Ένας άλλος πάντως λόγος, ο οποίος συνέβαλε στην αντιστροφή του κλίματος τον Φεβρουάριο, σχετίζεται και με την αποθεματοποίηση του Δεκεμβρίου. Παραδοσιακά, οι εταιρείες φορτώνουν τις δεξαμενές τους με καύσιμα τον τελευταίο μήνα του έτους, με αποτέλεσμα πάντα η κατανάλωση τον Ιανουαρίου να είναι χαμηλή. Τον πρώτο μήνα του χρόνου, οι βενζίνες κινήθηκαν έναντι του ίδιου μήνα πέρυσι στο -9,7%, και το ντίζελ κίνησης στο -7,7%, και μέρος της πτώσης αποδίδεται στην αποθεματοποίηση του Δεκεμβρίου.
Το “γύρισμα” της αγοράς καυσίμων σε θετικό πρόσημο είχαν προδιαγράψει τα καλά αποτελέσματα του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια. Το Φεβρουάριο οι εταιρείες του ομίλου, δηλαδή η EKO και η “Ελληνικά Καύσιμα”, είδαν τις πωλήσεις τους στις βενζίνες να αυξάνονται κατά 5% σε ετήσια βάση. Εκτός από τις βενζίνες, οι πωλήσεις του ντίζελ κίνησης έκλεισαν στο +15%, αντίθετα με ότι συνέβη στο πετρέλαιο θέρμανσης όπου υποχώρησαν κατά 35% καθώς η καλοκαιρία δεν βοήθησε τις πωλήσεις. Στον αντίποδα, τα καύσιμα ναυτιλίας σημείωσαν αξιοσημείωτη άνοδο με 50% για το ντίζελ ναυτιλίας και 35% για το μαζούτ.
Σε επίπεδο εταιρειών επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία. Η ικανοποίηση για την αλλαγή πορείας της αγοράς είναι προφανής, όλοι ωστόσο ανησυχούν για το τι μέλλει γενέσθαι σε επίπεδο φόρων. Τα σενάρια για αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης ξυπνούν εφιάλτες στην αγορά από τα προηγούμενα χρόνια. Στο διάστημα 2010-2014, και έπειτα από δύο μεγάλες αυξήσεις στους φόρους (ΕΦΚ, ΦΠΑ), η κατανάλωση βενζινών μειώθηκε κατά 34%. Ακριβώς για το θέμα αυτό, συνεδριάζει τις επόμενες ημέρες το Δ.Σ του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).