Αυξήσεις-φωτιά στα καύσιμα: 8,5% στην αμόλυβδη και 14,5% στο ντίζελ
Πρόκειται για ένα κρεσέντο ανατιμήσεων 8,5% στην αμόλυβδη βενζίνη και 14,5% στο ντίζελ κίνησης που εκδηλώνεται σε δύο φάσεις: Η πρώτη έχει ξεκινήσει από τις 18 Νοεμβρίου οπότε και αναζωπυρώθηκε η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου και η δεύτερη τοποθετείται χρονικά από την Πρωτοχρονιά με την αναπροσαρμογή των ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Οι πρωτόγνωρες αυξήσεις μέσα σε διάστημα 45 ημερών προκαλούν τεράστια επιβάρυνση στις επιχειρήσεις και, όπως δηλώνουν στο «Εθνος» εκπρόσωποι των βιομηχανιών και βιοτεχνιών, συμπαρασύρουν ανοδικά τις τιμές και άλλων προϊόντων και υπηρεσιών. Το «Εθνος» επεξεργάστηκε τιμοληψίες του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης συνυπολογίζοντας και τους νέους καυτούς φόρους.
Τα αποτελέσματα είναι τρομακτικά: Η αμόλυβδη βενζίνη θα είναι την Πρωτοχρονιά ακριβότερη κατά 12 λεπτά το λίτρο (8,5%) και το ντίζελ κίνησης θα έχει αυξηθεί κατά 16 λεπτά το λίτρο (14,5%). Χρονική αφετηρία των συγκρίσεων, όπως προαναφέρθηκε, είναι η 18η Νοεμβρίου όταν το αργό πετρέλαιο, λόγω της απόφασης των κρατών-μελών του ΟΠΕΚ να μειώσουν την παραγωγή τους, άρχισε φρενήρη πορεία ανόδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 46,86 δολάρια το βαρέλι που ήταν πριν από περίπου 40 μέρες σήμερα έχει ανέβει στα 56 δολάρια. Ταυτόχρονα και η ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου υποχώρησε, με αποτέλεσμα οι επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά να μη βρίσκουν κανένα φρένο. Στις 18 Νοεμβρίου η ισοτιμία ευρώ δολαρίου ήταν 1,064 και τώρα είναι 1,046. Το πρώτο κύμα των ανατιμήσεων νοικοκυριά και επιχειρήσεις το βιώνουν διαπιστώνοντας αύξηση των δαπανών τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 18 Νοεμβρίου μέχρι και τις 28 Δεκεμβρίου η αμόλυβδη βενζίνη εκτινάχθηκε κατά 7,9 λεπτά το λίτρο. Για την ακρίβεια η μέση πανελλαδική τιμή διαμορφώνεται στα 1,497 ευρώ το λίτρο από 1,418 ευρώ. Για το ίδιο χρονικό διάστημα το ντίζελ κίνησης ακρίβυνε κατά 6,2 λεπτά το λίτρο και από τα 1,118 ευρώ το λίτρο βρίσκεται στα 1,18 ευρώ το λίτρο. Τη συγκεκριμένη περίοδο αύξηση 8 λεπτών το λίτρο έχει καταγραφεί και στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης. Η μέση πανελλαδική τιμή είναι στα 0,976 ευρώ από 0,896 ευρώ το λίτρο.
Το δεύτερο κύμα ακρίβειας στα καύσιμα σκάει από την 1η Ιανουαρίου του 2017 οπότε και τίθενται σε ισχύ οι νέοι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης. Οι νέες αυξήσεις προστίθενται στις τρέχουσες. Σύμφωνα με υπολογισμούς του «Εθνους» η αμόλυβδη βενζίνη θα εκτοξευτεί κοντά στα 1,54 ευρώ το λίτρο (συγκεκριμένα στα 1,538 ευρώ). Ο ΕΦΚ στην αμόλυβδη ανεβαίνει κατά 3 λεπτά το λίτρο αλλά η συνολική επιβάρυνση στην τελική τιμή πώλησης είναι 4 λεπτά. Ο φόρος αναπροσαρμόζεται στα 0,70 ευρώ το λίτρο από 0,67 ευρώ. Συμπερασματικά η αύξηση από τις 18 Νοεμβρίου μέχρι και την Πρωτοχρονιά θα είναι 12 λεπτά το λίτρο.
Επιβάρυνση
Ο ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης ανεβαίνει ακόμη υψηλότερα κατά 8 λεπτά, δηλαδή από τα 0,33 στα 0,41 ευρώ το λίτρο. Η επιβάρυνση στην τελική τιμή του πετρελαίου θα είναι 8 λεπτά μόνο από τον ΕΦΚ. Η μέση τιμή θα ανέβει στα 1,28 ευρώ το λίτρο και θα έχει αυξηθεί από τις 18 Νοεμβρίου κατά 16 λεπτά το λίτρο. Από τους νέους ΕΦΚ αυξάνεται και το μερίδιο συμμετοχής των φόρων και τελών στη διαμόρφωση της λιανικής πώλησης των καυσίμων. Για τη βενζίνη το 65% από 64% θα πηγαίνει στο κράτος και για το ντίζελ το 52% έναντι 48%.
Το ενεργειακό κόστος αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο από την καινούργια χρονιά
Το ενεργειακό κόστος αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο από την καινούργια χρονιά
Μπαράζ ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα της αγοράς
«Ντόμινο» ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα μας απειλεί να δημιουργήσει η σημαντική άνοδος στις τιμές των καυσίμων, ελέω της ανοδικής «έκρηξης» του «μαύρου χρυσού» αλλά και του αυξημένου ΕΦΚ που θα «περάσει» σε λίγες ημέρες.
«Αυτήν τη στιγμή, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι βιομηχανίες στη χώρα μας είναι το ιδιαίτερα υψηλό ενεργειακό κόστος, το οποίο είναι περίπου 50% υψηλότερο σε σχέση με το αντίστοιχο άλλων ευρωπαϊκών χωρών», υπογραμμίζει ο Κωνσταντίνος Μίχαλος, πρόεδρος του ΕΒΕΑ, ο οποίος τονίζει με έμφαση πως «αντί να προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το θέμα και να μειώσουμε την απόσταση που μας χωρίζει από τα άλλα προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη, απειλούμαστε με περαιτέρω αύξηση του ενεργειακού κόστους μέσα σε ένα ασταθές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον».
«Οποιαδήποτε αύξηση σημειώνεται στις τιμές των καυσίμων επηρεάζει την παραγωγή, καθώς επηρεάζεται άμεσα το μεταφορικό κόστος, το οποίο αποτελεί μία από τις βασικές δαπάνες λειτουργίας όλων των επιχειρήσεων» σημειώνει από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς, ο οποίος προσθέτει πως «σε συνδυασμό με τον αυξημένο φόρο που θα περάσει στα καύσιμα με το ξεκίνημα του νέου έτους απειλείται να μπει τέλος στην ανοδική πορεία του τζίρου που σημειώθηκε τις προηγούμενες ημέρες, λόγω των δώρων αλλά και των έκτακτων παροχών που αποφάσισε να δώσει η κυβέρνηση σε χιλιάδες συνταξιούχους».
Επιδείνωση
Συμπληρώνει δε ότι «ένας συνδυασμός της νέας φορολόγησης και της διατήρησης της ανοδικής πορείας της τιμής του ”μαύρου χρυσού” θα επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση για τα ελληνικά νοικοκυριά και κατ’ επέκταση τις επιχειρήσεις, οι οποίες μέσα στην κρίση έχουν χάσει το 75% του τζίρου που πραγματοποιούσαν το 2008».
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ