Αυτοκίνητα: Το κύκνειο άσμα του ντίζελ και ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση που είναι στρωμένος με… βενζίνη
Ο τομέας της αυτοκίνησης βρίσκεται σήμερα σε ένα σταυροδρόμι διεθνώς, καθώς καλείται να μεταβεί από την εποχή των ορυκτών καυσίμων στην ηλεκτροκίνηση, έστω και με δυσκολίες. Ταυτόχρονα, παρατηρείται μια πιο βραχυπρόθεσμη αλλαγή, αφού το ντίζελ αρχίζει να χάνει την ανταγωνιστικότητά του και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δηλώνουν ότι δεν θα επενδύσουν στο εξής στην ανάπτυξη πετρελαιοκινητήρων.
Όσον αφορά τη χώρα μας, μπήκε στο παιχνίδι του ντίζελ καθυστηρημένα, αφού μόλις πριν 5 χρόνια απελευθερώθηκε η χρήση του στις μεγάλες πόλεις. Αυτό που ακολούθησε ήταν εντυπωσιακό, καθώς από το 2013 και μετά οι πετρελαιοκινητήρες κατέκτησαν την πρώτη θέση στις νέες πωλήσεις, τάση η οποία διατηρείται μέχρι σήμερα. Ο λόγος είναι απλός: Αφενός το ντίζελ ήταν φθηνότερο από τη βενζίνη και αφετέρου είχε σημαντικά μικρότερη κατανάλωση και ρύπους. Στην Ελλάδα της κρίσης, αυτά ήταν καλά νέα για τους οδηγούς που έσπευσαν να υιοθετήσουν το εν λόγω καύσιμο.
Πλέον, όμως, οι βενζινοκινητήρες μείωσαν πολύ την δική τους κατανάλωση μέσω της στροφής προς τα μικρότερα κυβικά και τη χρήση τούρμπο. Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωσή τους έκλεισε την ψαλίδα που τη χώριζε από το ντίζελ και σήμερα δεν απέχει πολύ, ιδίως σε συνθήκες πόλης. Αυτή είναι, όμως, μονάχα μια πτυχή του θέματος. Όπως γνωρίζουμε, τα πετρελαιοκίνητα εκπέμπουν λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου, όμως εκπέμπουν περισσότερους επικίνδυνους ρύπους για την υγεία σε σύγκριση με τη βενζίνη, δηλαδή τους διαβόητους NOx. Όπως το έθεσε ο «πολύς» Τζέρεμι Κλάρκσον, τα ντιζελοκίνητα είναι καλά νέα για τις πολικές αρκούδες, αλλά άσχημα νέα για την υγεία των ανθρώπων στις πόλεις.
Η Ε.Ε. έχει θεσπίσει συγκεκριμένα όρια για τις εν λόγω εκπομπές και την άνοιξη του 2017 αναμένεται να παρουσιάσει νέα, ακόμα αυστηρότερα όρια. Όλα αυτά τη στιγμή που αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες είπαν ήδη ψέματα για τις εκπομπές των οχημάτων τους, όπως προέκυψε από πρόσφατη έρευνα που βρήκε ότι σε ορισμένα μοντέλα οι πραγματικοί ρύποι NOx ήταν έως και 15πλάσιοι του επιτρεπόμενου ορίου.
Όπως είναι φυσικό, σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις παίζει και το σκάνδαλο Volkswagen που έβγαλε στη φόρα τις βρώμικες πρακτικές των αυτοκινητοβιομηχανιών (η VW είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου) και αμαύρωσε την εικόνα του ντίζελ στα μάτια των καταναλωτών. Η VW προσπάθησε να μπαλώσει την δημόσια εικόνα της ανακοινώνοντας νέες μεγάλες επενδύσεις στα «καθαρά» οχήματα, μια κίνηση που αποτελεί για κάποιους επικοινωνιακό τέχνασμα, αλλά σίγουρα εμπεριέχει και μια δόση αλήθειας αν κρίνουμε από τα χρήματα που δαπανεί η εταιρεία και τα νέα μοντέλα που έχει προαναγγείλει (η γκάμα της θα περιλαμβάνει 30 ηλεκτρικά οχήματα ως το 2025).
Με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται, οι εταιρείες αποθαρρύνονται από το να επενδύσουν σε πιο καθαρή τεχνολογία ντίζελ, καθώς καλούνται ταυτόχρονα να αναπτύξουν την ηλεκτροκίνηση, η οποία αποτελεί και το μέλλον. Θεωρούν ότι δεν μπορούν να επενδύουν ταυτόχρονα σε τρεις διαφορετικές τεχνολογίες και επιλέγουν τη βενζίνη και την ηλεκτροκίνηση στο εξής.
Το οποίο μας οδηγεί μοιραία στο να εξετάσουμε τι συμβαίνει στην περίπτωση των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτού του είδους τα μοντέλα βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο όσον αφορά την υιοθέτησή τους, με σημαντικότερο εμπόδιο το υψηλό κόστος αγοράς και σε δεύτερο επίπεδο την έλλειψη υποδομών φόρτισης, ιδίως σε χώρες όπως η Ελλάδα που ο μέσος οδηγός δεν διαθέτει το δικό του γκαράζ. Από την άλλη, έχουν γίνει σημαντικές βελτιώσεις σε ότι αφορά την αυτονομία τους καθώς η τεχνολογία στις μπαταρίες εξελίσσεται σταθερά και πλέον αγγίζουν τα 300 χιλιόμετρα με ταχύτερους χρόνους φόρτισης σε σύγκριση με το παρελθόν.
Η μεγάλη υπόσχεση των αυτοκινητοβιομηχανιών και των κυβερνήσεων είναι ότι από το 2020-2025, το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων θα έχει μειωθεί πλέον τόσο, ώστε να είναι ανταγωνιστικά προς τα συμβατικά, μέσω και των επιδοτήσεων που προσφέρονται. Με τον τρόπο αυτό, θα ανοίξει ο δρόμος για την ολοκληρωτική μετάβαση από την εποχή της βενζίνης και του ντίζελ στην εποχή του ηλεκτρισμού, με ευνόητα οφέλη για την μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.
Βάσει των παραπάνω, μπορεί να διατυπωθεί η πρόβλεψη ότι οδεύοντας προς την επόμενη δεκαετία, το ντίζελ θα τείνει να φθίνει ως τεχνολογία ενώ οι εταιρείες θα κυκλοφορούν περισσότερα και καλύτερα υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα. Μοναδική σταθερά κατά την περίοδο αυτή θα παραμείνει η βενζίνη.
energypress.gr