«Υπερέσοδα» στα καύσιμα ψάχνει το ΥΠΟΙΚ για να βρει… επίδομα αντλίας
- Κωστής Πλάντζος
- 25 Μαΐου, 2022 6:48 πμ
«Βαρόμετρο» για αποφάσεις η «μαύρη τρύπα» στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης – Ακρίβεια στα καύσιμα: Στα ύψη οι τιμές στην Ελλάδα – Πού είναι ακριβότερη η βενζίνη (vids)
Νέα δημοσιονομικά περιθώρια για να δοθούν μεγαλύτερες επιδοτήσεις στα καύσιμα αναζητά η κυβέρνηση, εστιασμένες κυρίως στα νησιά ή σε νέο fuel pass το καλοκαίρι.
Το «κλειδί» των αποφάσεων κρύβεται στις ανακοινώσεις που θα κάνει σήμερα το υπουργείο Οικονομικών: όχι τόσο για την υπερείσπραξη φόρων για τον μήνα Απρίλιο και συνολικά στο α΄4μηνο της χρονιάς, αλλά στο πώς κινείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης σε καύσιμα, φυσικό αέριο και ενεργειακά προϊόντα συνολικά.
Προκαταρκτικά στοιχεία έδειχναν υπέρβαση εισπράξεων από φόρους τον Απρίλιο 8,6%, δηλαδή 320 εκατομμύρια πάνω από τον προϋπολογισμό. Και συνολική υπέρβαση 12,5% ή σχεδόν 1,8 δισ. στους 4 πρώτους μήνες του 2022. Ωστόσο αυτή η αύξηση έχει προεξοφληθεί και θα εξανεμιστεί τάχιστα όταν «τρέξουν» οι έκτακτες επιδοτήσεις για το ρεύμα που μόλις εξαγγέλθηκαν.
Από τώρα και στο εξής πλέον, οι κρατικές εισπράξεις κάθε μήνα θα είναι καθοριστικές για την λήψη νέων μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Αν και η ανάγκη για μεγαλύτερη επιδότηση «στην αντλία» είναι έντονη για την κυβέρνηση και την κοινωνία, η χώρα είναι υπερχρεωμένη και υπερδανεισμένη. Φθηνά δανεικά πλέον δεν υπάρχουν, τα επιτόκια στα κρατικά ομόλογα είναι πλέον πάνω από 3% και η 14η Αξιολόγηση μιλά για συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060!
Πριν κάθε μέτρο που λαμβάνει, πρώτιστο κριτήριο για την κυβέρνηση είναι να μην απειληθεί η «εμπιστοσύνη» των αγορών που δανείζουν τη χώρα με το αναλογικά μεγαλύτερο δημόσιο χρέος στην Ευρώπη. Επ’ ουδενί δεν θέλουν να αφήσουν να ξεφύγουν οι κρατικές δαπάνες αφού, ακόμα και υπό το καθεστώς «ρήτρας ελευθερίας» για εφέτος τουλάχιστον- το υπουργείο Οικονομικών προειδοποιεί πως με τις επιδοτήσεις ρεύματος, εξάντλησε όλα τα (έως τώρα) δημοσιονομικά περιθώρια.
Στόχος τους όμως παραμένει να εξασφαλισθούν και νέα. Σε αυτό συντείνει όχι μόνον η υπερείσπραξη φόρων τον Απρίλιο αλλά και μια σχετική υποχώρηση της τιμής του φυσικού αερίου.
Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους όμως βάζουν «στο ζύγι» τα έσοδα από τους φόρους στα καύσιμα, για να διαπιστώσουν πόσα χάνει το κράτος από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
Τι δείχνει αυτός ο φόρος και γιατί είναι κρίσιμος για τη λήψη αποφάσεων;
Σε αντίθεση με τον ΦΠΑ καυσίμων που αυξάνεται αναλογικά όσο αυξάνεται η τιμή τους, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης-ΕΦΚ είναι σταθερός και επιβάλλεται στον όγκο των πωλήσεων. Αν η τιμή στην αντλία ανεβαίνει, το κράτος κερδίζει περισσότερα ευρώ από ΦΠΑ που δεν ανέμενε. Ο κίνδυνος είναι όμως, αν με τα ίδια ή και περισσότερα χρήματα οι καταναλωτές βάζουν λιγότερα λίτρα στο ρεζερβουάρ τους, να χάνει έσοδα από τον Ειδικό Φόρο.
Για παράδειγμα στο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, τα επίσημα στοιχεία έδειξαν ότι το Κράτος ωφελήθηκε 97 εκατ. ευρώ παραπάνω έσοδα από ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή. Και θα μπορούσε να τα επιστρέψει ίσως ως επιδότηση ξανά στους καταναλωτές, αν την ίδια στιγμή δεν έχανε 82 εκατ. ευρώ τα οποία ανέμενε ως τον Μάρτιο από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, λόγω μικρότερων ποσοτήτων που πουλήθηκαν.
Τα 97-82=15 εκατ. επιπλέον έσοδα καυσίμων του Μαρτίου πάντως, μόνο «υπερέσοδα» δεν μπορούν να θεωρηθούν, ενώ μπορεί και να εκδημενίστηκαν πλήρως πλέον, ειδικά αν μπουν «στο ζύγι» τα φορολογικά έσοδα τους μαζί και με τους επόμενους μήνες. Και θα φανεί έτσι αν περισσεύουν χρήματα στο δημόσιο, ή αν «μπαίνει μέσα» και το κράτος, από τις ανατιμήσεις.
Επιδότηση τιμής ανά λίτρο και στη βενζίνη, όπως με το πετρέλαιο κίνησης, διασώζει εν μέρει τα έσοδα από ΕΦΚ και εξετάζεται και επέκταση, αν διαφανεί τελικά ότι ανοίγεται «μαύρη τρύπα» στα κρατικά έσοδα από καύσιμα.
NEWMONEY.GR