Καύσιμα: Άδειες τσέπες και lockdown προκαλούν ασφυξία στην αγορά
Το δεύτερο lockdown καθηλώνει της μεταφορές αλλά οι περιορισμοί στις μετακινήσεις ως μέτρο κατά της εξάπλωσης του COVID-19 δεν αποτελούν τη μόνη αιτία της καθίζησης του κλάδου.
Σε αντίθεση με την πρώτη φάση των μέτρων που επιβλήθηκαν τον Μάρτιο, όπου μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα οι μεταφορές τράβηξαν χειρόφρενο και η ζήτηση καυσίμων μειώθηκε δραματικά (68% πτώση της ζήτησης για βενζίνη και 30% για πετρέλαιο κίνησης), τα νέα, φθινοπωρινά μέρα πρόληψης μετάδοσης του κορονοϊού παρουσιάζουν μια ιδιοτυπία: οι δρόμοι εξακολουθούν να έχουν σχετική κίνηση (τουλάχιστον μέχρι τις 21.00 το βράδυ) αλλά η ζήτηση για καύσιμα έχει μειωθεί και βαίνει μειούμενη όσο πλησιάζουμε προς το Δεκέμβριο. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της αγοράς για το Νοέμβριο, η ζήτηση για βενζίνη καταγράφει πτώση κατά περίπου 30% και για πετρέλαιο κίνησης κατά 15%. Και ο περιορισμός στις μετακινήσεις σίγουρα δεν είναι η μοναδική αιτία.
Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών είναι ακόμη πιο μειωμένη σε σχέση με το πρώτο lockdown, με το κόστος της μέσης απόδειξης αγοράς να είναι μειωμένο κατά 20% σε σχέση με τις αντίστοιχες αγορές του Μαρτίου (τότε το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών είχε ήδη καταγράψει πτώση της τάξης του 8,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος). Αυτό αντανακλάται και στα στοιχεία του 10μήνου όπου η βενζίνη κατέγραψε πτώση κατά 13,5% και το πετρέλαιο κίνησης κατά 10,5%.
Η λήψη εισοδηματικών μέτρων στήριξης από τους ασκούντες την οικονομική πολιτική συγκράτησε σε έναν βαθμό τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Ωστόσο, η αναστολή που έχει επιβληθεί σε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η αβεβαιότητα για το μέλλον έχει στρέψει πολλούς Έλληνες στην αποταμίευση δεν «συνηγόρησαν» υπέρ των μεγάλων οδικών ταξιδιών είτε αυτά επρόκειτο να πραγματοποιηθούν με ιδιωτικά ΙΧ είτε με εκδρομικά πούλμαν.
Σε λίγο καλύτερη «μοίρα» βρίσκεται το πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο αν και τον Οκτώβριο κατέγραψε πτώση κατά 31% (η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον καλό καιρό και στο γεγονός ότι οι καταναλωτές είχαν αγοράσει ποσότητες την άνοιξη όπου διατέθηκαν σε χαμηλή τιμή κατά την περίοδο παράτασης διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης). Όσον αφορά στο δεκάμηνο, η ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης παρουσιάζει άνοδο κατά 41% κάτι το οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τηλεργασία, την τηλεκπαίδευση αλλά και στη σχετικά ελκυστική τιμή.
Δυσοίωνο το μέλλον
Με τις ελπίδες για τη διάθεση ενός αποτελεσματικού εμβολίου να μετατοπίζονται σε κάποια χρονική στιγμή μέσα στο 2021, η επιχειρηματική δραστηριότητα τείνε να παραμείνει “μουδιασμένη” για το επόμενο χρονικό διάστημα επιφέροντας αλυσιδωτές επιπτώσεις στις καταναλώσεις καυίμων. Η πρόσφατη ανακοίνωση του πακέτου μέτρων για την κάλυψη του ΕΛΑΠΕ με την επιβολή πράσινου τέλους στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο, εκτιμάται ότι θα επιφέρει άλλο ένα πλήγμα στην αγορά καθώς όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η αύξηση της τιμής του ντήζελ κίνησης θα φθάσει τα 10 λεπτά το λίτρο.
(insider.gr)