Η Σαουδική Αραβία κλείνει την “κάνουλα” του πετρελαίου προς τις ΗΠΑ
Για δεύτερη φορά μέσα σε τρία χρόνια, η Σαουδική Αραβία προχωρεί σε μείωση του όγκου του αργού που στέλνει στην Αμερική, σε μια προσπάθεια να μειώσει τα αποθέματα σε εκείνη την αγορά πετρελαίου στην οποία πέφτουν τα περισσότερα “φώτα” της δημοσιοότητας ανά τον κόσμο και, έτσι, να επιταχύνει την εξισορρόπηση της προσφοράς με τη ζήτηση.
Τα εβδομαδιαία στοιχεία αποθεμάτων αργού στις ΗΠΑ – συνήθως δημοσιεύονται Τετάρτη και καλύπτουν την περίοδο μέχρι την προηγούμενη Παρασκευή – εξετάζονται κατά πάγια πρακτική τόσο από τους αναλυτές πετρελαίου όσο και από τους traders. Παρά τις αδυναμίες τους, τα στοιχεία δίνουν την πλέον επικαιροποιημένη εικόνα των αλλαγών στο πετρελαϊκό ισοζύγιο και επηρεάζουν τις εμπορικές αποφάσεις και τις τιμές του αργού σε όλο τον κόσμο.
Οι αλλαγές στη ροή αργού προς και από τα αμερικανικά λιμάνια μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στο επίπεδο των αποθεμάτων των ΗΠΑ. Το Ριάντ αποφάσισε ξεκάθαρα ότι ήρθε η ώρα να τα μειώσει από τα ύψη στα οποία έφτασαν τον Μάιο και τον Ιούνιο, όταν η πανδημία του κορονοϊού και η αύξηση της παραγωγής του ίδιου του βασιλείου – συνδυαστικά – οδήγησαν στην ταχύτερη αύξηση των εμπορικών αποθεμάτων αργού στις ΗΠΑ.
Στις πέντε εβδομάδες μεταξύ της 20ής Μαρτίου και 24ης Απριλίου, τα αποθέματα αυξάνονταν με ρυθμό 2,1 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως και μέχρι την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου σημείωναν συνέχεια νέα υψηλά.
Τα εμπορικά αποθέματα αργού εκτινάχθηκαν από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο – Τώρα πρέπει να πάρουν την κατιούσα…
Η τροχοπέδη
Τα υπερβολικά υψηλά αποθέματα ενεργούν ως τροχοπέδη για τις τιμές του πετρελαίου και τα πλέον “ορατά” αποθέματα βρίσκονται στις ΗΠΑ, καθώς η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας της χώρας δίνει στοιχεία για τα επίπεδά τους σε εβδομαδιαία βάση.
Η συγκεκριμένη πρακτική έρχεται σε πλήρη αντίθεση με άλλα μέρη του κόσμου όπου τα στοιχεία επικαιροποιούνται με πολύ μικρότερη συχνότητα – κι αυτό εάν κι εφόσον δημοσιοποιούνται. Η Κίνα, για παράδειγμα, σταμάτησε να δημοσιοποιεί επίσημα στοιχεία για τα επίπεδα των αποθεμάτων αργού της ήδη από το 2017.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο που η Σαουδική Αραβία επικεντρώνει την προσπάθειά της στις ΗΠΑ. Αυτή είναι ακριβώς η ίδια πολιτική που υιοθέτησε πριν από τρία χρόνια, λίγο μετά τη δημιουργία της ευρύτερης συμμαχίας του OPEC+, όταν η πρώτη συμφωνία επί της παραγωγής αργού σε διεθνή κλίμακα αντιμετώπιζε προβλήματα.
Εκείνη την εποχή, οι χώρες-μέλη του Οργανισμού Χωρών Εξαγωγής Πετρελαίου και 10 σύμμαχοί τους εκτός OPEC, συμπεριλαμβανομένων της Ρωσίας και του Μεξικού, συμφώνησαν να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 1,66 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τις αρχές του 2017, προκειμένου να μειώσουν τα διογκωμένα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου που δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα της πρώτης έκρηξης του σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ.
Η ιδιαίτερα πλημμελής εφαρμογή των περικοπών και η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ σήμαινε ότι τα αποθέματα συνέχιζαν να αυξάνονται, παρά την πρωτοβουλία του OPEC να προχωρήσει στην πρώτη του μείωση παραγωγής μετά από οκτώ χρόνια.
Επιστρέφοντας στο παρόν, η μείωση της ροής του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας προς τις ΗΠΑ είναι δραματική. Τον Μάιο και τον Ιούνιο, δεξαμενόπλοια γεμάτα με σαουδαραβικό αργό έφταναν ξεκινούσαν από τις ακτές του Κόλπου προς τις δυτικές ακτές των ΗΠΑ σχεδόν καθημερινά, φτάνοντας εκεί μερικές φορές περισσότερες από μία φορές την ημέρα. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ωστόσο, η ροή αυτή έχει μειωθεί σε λίγο περισσότερο από μία φορά την εβδομάδα.
Η μείωση της ροής σαουδαραβικού πετρελαίου προς τις ΗΠΑ μετά τον Ιούνιο
Η προαναφερθείσα αύξηση φορτίων οδήγησε για λίγο τις εισαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ κοντά σε υψηλό έξι ετών, ενισχύοντας σημαντικά την ανοδική ώθηση στα αποθέματα.
Ήταν ωστόσο βραχύβια και οι εισαγωγές την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου διαμορφώνονταν μόλις στα 190.000 βαρέλια την ημέρα, το δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο σε εβδομαδιαία βάση εδώ και μια δεκαετία.
Η εκτίναξη των εισαγωγών σαουδαραβικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ σε υψηλά εξαετίας αρχίζει να αντιστρέφεται
Η τάση μείωσης θα συνεχιστεί
Τα επίπεδα αυτά θα μπορούσαν να μειωθούν ακόμη περισσότερο τις επόμενες εβδομάδες. Υπάρχουν μόνον έξι δεξαμενόπλοια τα οποία μεταφέρουν 9 εκατομμύρια βαρέλια αργού Σαουδικής Αραβίας τα οποία δίνουν σήμερα ένα λιμάνι των ΗΠΑ ως προορισμό τους, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που παρακολουθούνται από το Bloomberg.
Με χρόνο ταξιδιού περίπου έξι εβδομάδες από τον Περσικό Κόλπο σε οποιοδήποτε από τα μεγάλα πετρελαϊκά λιμάνια των ΗΠΑ, αυτό είναι όλο το σαουδαραβικό αργό το οποίο είναι πιθανό να φτάσει στη χώρα μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου.
Τα πράγματα δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό να βελτιωθούν πολύ στη συνέχεια. Κατά τον καθορισμό των επίσημων τιμών αργού για τον Σεπτέμβριο, η Σαουδική Αραβία έχει πραγματοποιήσει σημαντικές περικοπές στις τιμές για τους Ευρωπαίους πελάτες της, για τους οποίους ανταγωνίζεται με τη Ρωσία και μικρότερες για τους αγοραστές στην Ασία. Ωστόσο το βασίλειο έχει διατηρήσει τις τιμές για τις ΗΠΑ αμετάβλητες σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Οι εκπτώσεις από πλευράς Ριάντ αφορούν τους πάντες πλην των ΗΠΑ
Με αυτόν τον τρόπο, η Σαουδική Αραβία διασφαλίζει ότι το αργό της θα παραμείνει μη ανταγωνιστικό έναντι του εγχώριου βαρέος αργού από τον Κόλπο του Μεξικού ή των εισαγωγών από τον Καναδά, σε μια αγορά στην οποία η αναμενόμενη ανάκαμψη της ζήτησης έχει σταματήσει.
Οι ηγέτες της Σαουδικής Αραβίας και των ΗΠΑ θέλουν και οι δύο να δουν τις τιμές του πετρελαίου να κινούνται ανοδικά σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα – ο προϋπολογισμός του βασιλείου εξακολουθεί να εξαρτάται από τα έσοδα από το πετρέλαιο και η βιομηχανία σχιστόλιθου των ΗΠΑ χρειάζεται απεγνωσμένα υψηλότερες τιμές για να ανακάμψει.
Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ πιθανόν να αισθάνεται αρκετά χαρούμενος με τις περικοπές εισαγωγών αργού από τη Σαουδική Αραβία – σε τελική ανάλυση, η συγκεκριμένη εξέλιξη θα μπορούσε να τροφοδοτήσει τη ρητορική του περί ενεργειακής “κυριαρχίας” των ΗΠΑ.
Επικεντρώνοντας για άλλη μια φορά τις περικοπές της παραγωγής του στην αγορά των ΗΠΑ, το Ριάντ ελπίζει να επαναλάβει την επιτυχία του δεύτερου εξαμήνου του 2017, όταν οι τιμές του πετρελαίου σημείωσαν άνοδο κατά 51% από τα χαμηλά των 44,82 δολαρίων στα μέσα Ιουνίου στα 67,87 δολ. μέχρι το τέλος του έτους .
Εάν η πανδημία της Covid-19 δεν χαλαρώσει, πάντως, την ασφυκτική της πίεση επί της ζήτησης για αργό πετρέλαιο, το 2020 θα αποτελέσει για τη Σαουδική Αραβία μια κάθε άλλο παρά εύκολη πρόκληση.
(Bloomberg Opinion, capital.gr)