Η πτώση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου και ιδιαίτερα καυσίμων αεριωθούμενων και τα χαμηλά περιθώρια διύλισης εξακολουθούν να πιέζουν τις πετρελαϊκές και τα διυλιστήρια. Η πανδημία έχει δημιουργήσει ένα σύνθετο τοπίο την αγορά όπου αντικρουόμενες, πολλές φορές, δυνάμεις επηρεάζουν τις εταιρείες του κλάδου. 

Αν και τα περιθώρια για τα μεσαία αποστάγματα, τα οποία περιλαμβάνουν την κηροζίνη και το diesel έχουν βελτιωθεί σε σχέση με πέρυσι, η κρίση στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών και ο περιορισμός της προσφοράς καυσίμων αεριωθούμενων τείνουν να επιταχύνουν το μόνιμο κλείσιμο των διυλιστηρίων, ειδικά στην Ευρώπη και την Ασία.

Στην Ευρώπη, προϊόντα διύλισης της τάξεως των 1,4 εκατ. βαρελιών ημερησίως κινδυνεύουν να αποσυρθούν από την αγορά το αργότερο έως το 2023, σύμφωνα με ανάλυση της Wood Mackenzie.

Η ικανότητα των διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή και την Ασία πιέζει επίσης τα παλαιότερα διυλιστήρια, τα οποία παράγουν  περισσότερα μεσαία αποστάγματα, λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους. Η τρέχουσα μείωση του εφοδιασμού με diesel στην Ασία μειώνει επίσης τα περιθώρια, ενώ οι τιμές του αργού πετρελαίου άνω των 65 δολαρίων το βαρέλι καθιστούν τις πρώτες ύλες πιο ακριβές.

Το σοκ που έχει προκαλέσει η πανδημία στη ζήτηση πετρελαίου έχει ήδη οδηγήσει σε αδράνεια αλλά και σε μόνιμο κλείσιμο πολλά διυλιστήρια παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων και μονάδων στις ΗΠΑ. 

Ακόμη και οι εταιρείες πετρελαίου αναγνωρίζουν ότι ορισμένες μονάδες έχουν γίνει μόνιμα αντιοικονομικές εν μέσω των  καταθλιπτικών περιθωρίων διύλισης, του σκληρού περιφερειακού ανταγωνισμού και των εκτιμήσεων για μειωμένη ζήτηση καυσίμων μακροπρόθεσμα.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η διύλιση αντιμετωπίζει έναν δύσκολο –και ενδεχομένως μακρύ– δρόμο για ανάκαμψη, δήλωσαν οι Ann-Louise Hittle και Alan Gelder από τις Wood Mackenzie και Chemicals & Oil Markets.

«Το κλείσιμο των διυλιστηρίων ή η αναδιάρθρωση ήταν βασικό χαρακτηριστικό του 2020 σε ολόκληρη την Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική, αλλά δεν μπόρεσαν να αυξήσουν τα περιθώρια ενόψει της κατάρρευσης της ζήτησης», έγραψαν τον Ιανουάριο. Οι ειδικοί της WoodMac βλέπουν ότι τα επίπεδα χρήσης των διυλιστηρίων σε παγκόσμια κλίμακα παραμένουν χαμηλά φέτος, «οπότε η απειλή του εξορθολογισμού των διυλιστηρίων παραμένει».

insider.gr