Γιατί τα ηλεκτρικά προκαλούν περισσότερα ατυχήματα; (+video)
- newsautoteam
Η υψηλή ισχύς των και η αστραπιαία επιτάχυνση κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο επιρρεπή στο να καταλήγουν σε συγκρούσεις. Και μάλιστα με πολύ υψηλό κόστος.
Είναι αλήθεια ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αλλάξει πολλά από όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για τα αυτοκίνητα. Και δεν είναι μόνο όσα σχετίζονται με τις μπαταρίες, την αυτονομία και την διαδικασία φόρτισης. Είναι επίσης και ο νέος τρόπος απόδοσης και συμπεριφοράς των αυτοκινήτων.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει ακαριαία απόδοση της ισχύος ανεξάρτητα από την ταχύτητα με την οποία κινείται. Πιέζοντας το γκάζι ο οδηγός έχει άμεσα όλη την ισχύ στην διάθεσή του, κάτι που απαιτεί γνώσεις και αυτοσυγκράτηση για να αποφευχθούν τα ατυχήματα.
Σύμφωνα με έρευνα της μεγάλης ασφαλιστικής AXA, οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκαλούν περίπου 50% περισσότερες συγκρούσεις με ζημιές από εκείνους με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Το ποσοστό των οδηγών που εμπλέκονται σε ατύχημα με ηλεκτρικό είναι στο 10,1%, όταν με συμβατικό είναι στο 6,7%. Μάλιστα, το ποσοστό με ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλής ισχύος ανεβαίνει ακόμα περισσότερο, στο 16,2%.
Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν επίσης και υψηλότερες αξιώσεις αστικής ευθύνης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ακόμα και όταν συγκριθούν ισχυρά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης με αντίστοιχα ηλεκτρικά, τα τελευταία προκαλούν 30% μεγαλύτερη ζημιά σε άλλα οχήματα σε σχέση με τα συμβατικά.
Οι ειδικοί αναλυτές της ασφαλιστικής εταιρίας επισημαίνουν ότι ο κύριος λόγος για τη μεγαλύτερη συχνότητα ζημιών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η ικανότητά τους να επιταχύνουν με καταιγιστικούς ρυθμούς.
Καθώς και η σχεδόν στιγμιαία απόκριση των ηλεκτροκινητήρων στο πάτημα του γκαζιού, το οποίο δημιουργεί μονίμως επικίνδυνες καταστάσεις. Συνήθως, ο οδηγός κάνει μία ανεπιθύμητη και σπασμωδική επιτάχυνση την οποία δεν μπορεί να ελέγξει, λένε οι ειδικοί της AXA.
Σε δοκιμές πρόσκρουσης, οι αναλυτές της AXA εντόπισαν την αχίλλειο πτέρνα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι το κάτω μέρος όπου στεγάζεται και η μπαταρία κίνησης. Πρόκειται για ένα τμήμα το οποίο είναι πολύ καλά προστατευμένο αν και σε ειδικές συνθήκες (όπως για παράδειγμα σύρσιμο σε έναν βράχο) υπάρχει το ενδεχόμενο να μην επαρκεί.
Ως εκ τούτου, απαιτούν πρόσθετα στοιχεία ασφαλείας σε αυτόν τον τομέα, για παράδειγμα μια πλάκα από τιτάνιο ή παρόμοιο υλικό. Επιπλέον, ζητούν από το Euro NCAP να δημιουργήσει ένα άλλο σενάριο δοκιμών πρόσκρουσης με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να ελέγξει τη σταθερότητα του κάτω αμαξώματος.
Ταυτόχρονα, ένα άλλο φαινόμενο συνδέεται με την ηλεκτροκίνηση: τα αυτοκίνητα γίνονται σημαντικά πιο βαριά, κάτι που οφείλεται κυρίως στις μπαταρίες. Μια δοκιμή πρόσκρουσης μεταξύ ενός VW E-Golf και ενός VW Golf 7 με συμβατική κίνηση δείχνει τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τους επιβάτες ενός οχήματος εσωτερικής καύσης.
Και τα δύο αυτοκίνητα έχουν τις ίδιες διαστάσεις, αλλά ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι κατά 400 κιλά ελαφρύτερος – και ως εκ τούτου παθαίνει σαφώς μεγαλύτερη ζημιά μετά τη σύγκρουση στα 50 km/h.
Τουλάχιστον είναι παρήγορο το γεγονός ότι η καμπίνα επιβατών παραμένει ανέπαφη στο συμβατικό Golf, έτσι ώστε οι επιβαίνοντες να προστατεύονται εξίσου καλά με το βαρύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Παράλληλα, η ΑΧΑ διαπιστώνει ότι η διάσωση ενός επιβάτη από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι παρόμοια με ένα όχημα εσωτερικής καύσης. Και αυτό γιατί η μπαταρία αποσυνδέεται αυτόματα από άλλα εξαρτήματα όπως καλώδια υψηλής τάσης μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Ένας ακόμα κίνδυνος που συνδυάζεται με τα ηλεκτρικά, η πυρκαγιά, δεν φαίνεται να επαληθεύεται. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της AXA, μόνο 5 στα 10.000 αυτοκίνητα αναφλέγονται μετά την σύγκρουση, με το ποσοστό τους να είναι μοιρασμένο ανάμεσα στα συμβατικά και στα ηλεκτρικά.
Το πρόβλημα πάντως είναι ότι εάν ξεσπάσει πυρκαγιά, στα ηλεκτρικά είναι σαφώς πιο δύσκολο να κατασβηστεί. Ερευνητές ατυχημάτων οι πυρκαγιές των ηλεκτρικών οχημάτων δεν μπορούν να σβήσουν με ασφάλεια, γρήγορα, με φιλικό προς το περιβάλλον ή οικονομικά αποδοτικό τρόπο.
Δεν υπάρχει ακόμη ικανοποιητική λύση για την άμεση κατάσβεση της πυρκαγιάς. Και οι αρμόδιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης εξακολουθούν να μην έχουν τα μέσα να φτάσουν γρήγορα στο εσωτερικό της μπαταρίας και να σβήσουν ή να ελέγξουν την φωτιά πριν γίνει ανεξέλεγκτη.
newsauto.gr