Έρχονται τέλη κυκλοφορίας και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση δημιουργεί ένα τεράστιο έλλειμμα φορολογικών εσόδων ακόμα και στις πλουσιότερες χώρες του κόσμου, το οποίο πρόκειται να καλυφθεί με την επιβολή τελών κυκλοφορίας.
Τον τρόπο με τον οποίο οι κάτοχοι-χρήστες των ηλεκτρικών οχημάτων θα συμβάλλουν στη συντήρηση αλλά και στην κατασκευή νέων υποδομών στο οδικό δίκτυο αναζητούν ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ανοίγοντας τη συζήτηση για την έμμεση φορολόγηση εκείνων των οχημάτων που δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ο ομοσπονδιακός φόρος στα ορυκτά καύσιμα και ειδικότερα στη βενζίνη ανέρχεται στα 18,4 cent/γαλόνι, ενώ ο μέσος φόρος που επιβάλλει κάθε πολιτεία φτάνει τα 31 cent/γαλόνι.
Με αυτόν τον τρόπο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και οι πολιτείες αντλούν τους απαραίτητους πόρους για την κατασκευή και τη συντήρηση των υποδομών του οδικού δικτύου και με δεδομένο το γεγονός ότι ένα ηλεκτρικό όχημα δεν ανεφοδιάζεται με ορυκτά καύσιμα, ο χρήστης του απαλλάσσεται από το βάρος της συμμετοχής του στη διαδικασία αυτή.
Για την ώρα το πρόβλημα δεν είναι μεγάλο καθώς στις Η.Π.Α. οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων αντιστοιχούν μόλις στο 2,8% του συνόλου, στο μέλλον ωστόσο αυτό πρόκειται να αλλάξει με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια τρύπα εσόδων η οποία θα πρέπει να καλυφθεί.
Ήδη σε κάποιες πολιτείες η λύση δόθηκε με τον υπερδιπλασιασμό των τελών ταξινόμησης των ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ στο τραπέζι έχει πέσει και η ιδέα της γενναίας αύξησης των διοδίων για όλους τους χρήστες των δρόμων ώστε να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι.
Κι ενώ η φορολόγηση στη χρήση των δημόσιων σταθμών φόρτισης θα μπορούσε να αποτελέσει μια επιπλέον πηγή φορολογικών εσόδων, το γεγονός ότι οι περισσότεροι χρήστες των ηλεκτρικών οχημάτων φορτίζουν σε οικιακούς-ιδιωτικούς σταθμούς δεν καθιστά βιώσιμη τη συγκεκριμένη λύση.
Αντιστοίχως, η αύξηση στη φορολογία της ηλεκτρικής ενέργειας θα επιβάρυνε δυσανάλογα τα νοικοκυριά, καθώς σε μια οικιακή εγκατάσταση είναι σχεδόν αδύνατον να διαχωρίσει κανείς την ενέργεια που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος από εκείνη που καταναλώνεται από οικιακές συσκευές.
Στην ευρωπαϊκή ήπειρο τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να απολαμβάνουν της φορολογικής προστασίας αλλά και των κρατικών επιδοτήσεων, ωστόσο, αυτό πρόκειται με το πέρασμα του χρόνου να αλλάξει.
Ήδη ορισμένα ευρωπαϊκά κράτη περιορίζουν ή τερματίζουν τα προγράμματα επιδότησης για την απόκτηση ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών οχημάτων, κάτι που πρόκειται να συμβεί και στη χώρα μας.
Μάλιστα στην Ελλάδα, τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται τόσο από τα τέλη ταξινόμησης όσο και από τα τέλη κυκλοφορίας, διαμορφώνοντας ένα εξαιρετικά ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς σε σχέση με ένα συμβατικής τεχνολογίας τετράτροχο.
Είναι σχεδόν βέβαιο, λοιπόν, ότι η σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμών τους –όταν και εφόσον αυτή συμβεί- και η ταυτόχρονη αύξηση των πωλήσεων τους πρόκειται να περιορίσει ή ακόμα και να τερματίσει τη φορολογική ασυλία τους, ούτως ώστε να καλυφθεί και το όποιο δημοσιονομικό κενό προκαλεί η ευνοϊκή μεταχείρισή τους.
CARADMOTOR.GR